Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 691 / Bezoekers Vandaag: 12861
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengte van blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 berichten

Geplaatst - 16 apr 2009 :  13:18:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Een goededag allemaal.

Ben bezig met mijn banenplan, en heb een klein vraagje betreft lengte van blokken.

Had gelezen dat de blokken minmaal lang moeten zijn dan mijn langste trein.

Ik ga n-spoor rijden, mijn BR111 is met 10 tot 12 ruituigen erachter ongeveer 209 cm.

Echter weet ik nog niet hoelang bv straks m'n goederentrein wordt denk aan kolentrein.

In hoeverre moet ik dit vooruitplannen, met maken van mijn blokken.

Heb diverse dingen doorgelezen, maar nog niet datgene kunnen vinden
Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg in het omschrijven ervan.

Met vriendelijke groeten Ferdinand

N-spoor - IB - DCC duits /zwitsers / oostenrijks

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  13:29:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Het zou heel mooi zijn als je alle blokken langer maakt dan de langste trein waarmee je denkt te gaan rijden. De blokken worden dan allemaal wel erg lang. Als ik bijvoorbeeld denk aan een kolentrein van 250 cm, dan praat je al gauw over blokken van 270 à 300 cm. Dat zal zeker bij rangeerterreinen en wisselstraten niet lukken. Hoewel het ideaal is om, zeker op de vrije baan lange blokken te hebben, zul je ook wel korte blokken gaan krijgen, waar de trein niet in past. Je zult dan met aanvullende blokgegevens moeten zorgen dat de achterliggende blokken ook bezet blijven of die korte blokken uitsluiten of er een stopverbod voor geven. Ik kan me voorstellen dat het nog aardig ingewikkeld klinkt, maar als je met een testbaan begint, zul je vanzelf ontdekken wat voor jouw opzet handige oplossingen zijn. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  13:36:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand

De blokken mogen best korter zijn, ik heb dit zelf ook bij een groot aantal blokken op mijn baan.

De te lange treinen zullen dan deze blokken niet berijden behalve als je bij de aanvulling blokgegevens heb in gevuld dat te lange treinen niet mogen stoppen.

Als je alle blokken de minimale lengte van de langste trein zou moeten hebben dan ben je heel beperkt in het maken van een sporen plan.

De aanvulling blokgegevens krijg je te zien als je in het baanoverzicht op een blok gaat staan en op de rechter muisknop klikt,
In het menu kies je nu Aanvulling blokgegevens, in het volgende scherm zie je onderin staan Actie bij te lange treinen, vink hier Stopverbod in huidig blok aan en het werkt perfect.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  14:11:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet en Dirk.

Pff dat scheelt weer, had al allerlei doemsenario's in mijn hoofd zitten.
De goederentreinen zullen eigenlijk bijna nooit stoppen misschien bij groot doorgang station dat ze moeten wachten, maar dat kan met aanvullende blokgegevens lees ik zo.
Mijn baan wordt been 1 9,3 mtr lang tegenoverliggende been 5,5 mtr en 2 kleine benen van 2,4 mtr.

Ik kan wel lange blokken kwijt maar denk dat ik dan mijn langste personentrein aanhou.

Een testbaan heb ik reeds binnenspoor en buitenspoor met een inhaalspoor ( fictief station) kan pas volgende week verder als ik de intellibox terug krijg uit bottrop

Dank jullie Ferdinand

N-spoor - IB - DCC duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  15:20:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

De omvang van je baan ziet er indrukwekkend uit, zelfs voor HO begrippen. In N moet het dus helemaal een uitgebreide baan worden. In ieder geval veel succes en plezier met de verdere opbouw.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina