Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 14277
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 c-rails bezet melding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wiebrand

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  21:25:45  Toon profiel  Reageer met citaat
kan je ook de kontakten isoleren zodat je de c-rails niet hoeft door te knippen dit vind ik eigenlijk zonde van je rails

whsvanelk

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  00:38:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

Voor elk type of soort rail zijn isolatie stukjes gemaakt.
Die je tussen de rails kunt zetten.
Bij elke modeltrein winkel kun je deze kopen.

MVG

Auke
Spoor N-HO-MRd-kopl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  10:43:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

74030 is het nummer van Marklin. Rails isoleren kan ook zonder de bovenkant te beschadigen door aan de onderkant de verbindingen los te knippen. Als je een c-rail als bezetmelder wilt inrichten moet je sowieso de verbinding tussen de twee railstaven verbreken/doorknippen. Aan de onderkant zie je hoe dat moet. Zelf zou ik, na het doorknippen van de verbinding tussen de railstaven het metaalstripje dat direct onder de middenrail ligt ook weghalen. Als er ooit nog eens kortsluiting ontstaat door dat stripje, dan vind je dat achteraf niet makkelijk....
Goed functionerende bezetmelding is essentieel voor Koploper.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  14:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
maar kan je beide rails niet isoleren om de c-rails als bezet melder te gebruiken


whsvanelk

Bewerkt door wiebrand op 16 mrt 2009 14:50:30
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  15:55:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

Je hebt toch 2 aansluitingen nodig om van en naar je bezetmelder te komen. De algemene niet geïsoleerde is die gene die van de Common bezetmelder komt. Dus daar hoef je geen isolatie te plaatsen omdat die overal gelijk is. Om het deel te decteren moet je dat deel isoleren aan de niet Common zijde. De asjes van M zijn als ware de schakelaar die het kontakt maken tussen van en naar bezetmelder.


Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  15:14:22  Toon profiel  Reageer met citaat
dus ik ontkom niet aan het knippen van de c-rails als ik het goed begrijp


whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  15:19:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

Ik ben een N spoorder en haal de flex er doorheen, knippen is zo ouderwets Maar to the point ik neem toch aan dat je een isolatie lasjes hebt bij C, en dan hoef je toch allen die te vervangen? Doorsnijden / knippen kan altijd nog.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  15:23:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee Rob, je moet aan de onderzijde de verbinding tussen de linker en rechter spoorstaaf doorknippen. Onderling tussen de secties kan je dan wel isolatielasjes gebruiken.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  15:40:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ahaa weer wat geleerd, bedankt Koos

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  19:36:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Wiebrand,

je moet idd. de lasjes onder de C-rail doorknippen, daarna aan een van de rails isolatie aanbrengen aan beide kanten. Ik zelf soldeer een draad aan een van de lipjes die verbonden is aan de geisoleerde rail, voor een goede verbinding.

Je ontkomt er dus niet aan, maar zodra je de rails van de isolatie ontdoet, werkt het als vanouds vanwege alle door Marklin aangebrachte verbindingen. En je ziet er niets van, tenzij je tegen de onderkant van de rails aan gaat kijken.

mvg,
Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  20:16:53  Toon profiel  Reageer met citaat
hoeveel rails moet ik zo bewerken een rail per sectie of meerdere


whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  22:13:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Dat ligt eraan : hoelang wil jij je bezetmelder maken ? Dat is de vraag die je je elke keer moet afvragen. Als je 36 cm wil afbakenen als bezetmelder, dan houdt dat in een 24172 gekoppeld aan een 24188.

nogmaals, dat is voor elke situatie verschillend en zal je zelf uit moeten vinden.

mvg,
Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2009 :  06:35:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Patrick aangaf is de lengte van de melders idd afhankelijk van wat je zelf wil en van wat je instelt. Zelf rijd ik met een lage minimumsnelheid en een niet al te lange vertraging. Hierdoor kan ik met vrij korte stopsecties werken (18 cm) wat dan weer zorgt voor langere bruikbare blokken. Velen lijken het echter met mij oneens te zijn en gebruiken 36 cm secties.
Let wel op dat als je melders voor/na een wissel liggen de trein niet te ver door kan rijden en zo te dicht op de wissel komt te staan. Bij wissels moet je vaak 1 railsstuk vrijlaten en dan pas je stopmelder maken. (of eigenlijk andersom, stopmelder, 1 railsstuk, wissel). Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina