Auteur |
Onderwerp |
|
wiebrand
Netherlands
153 berichten |
Geplaatst - 15 mrt 2009 : 21:25:45
|
kan je ook de kontakten isoleren zodat je de c-rails niet hoeft door te knippen dit vind ik eigenlijk zonde van je rails
whsvanelk |
|
Auke
Netherlands
55 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 00:38:05
|
Wiebrand,
Voor elk type of soort rail zijn isolatie stukjes gemaakt. Die je tussen de rails kunt zetten. Bij elke modeltrein winkel kun je deze kopen.
MVG
Auke Spoor N-HO-MRd-kopl |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 10:43:41
|
Wiebrand,
74030 is het nummer van Marklin. Rails isoleren kan ook zonder de bovenkant te beschadigen door aan de onderkant de verbindingen los te knippen. Als je een c-rail als bezetmelder wilt inrichten moet je sowieso de verbinding tussen de twee railstaven verbreken/doorknippen. Aan de onderkant zie je hoe dat moet. Zelf zou ik, na het doorknippen van de verbinding tussen de railstaven het metaalstripje dat direct onder de middenrail ligt ook weghalen. Als er ooit nog eens kortsluiting ontstaat door dat stripje, dan vind je dat achteraf niet makkelijk.... Goed functionerende bezetmelding is essentieel voor Koploper.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
|
|
wiebrand
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 14:49:50
|
maar kan je beide rails niet isoleren om de c-rails als bezet melder te gebruiken
whsvanelk |
Bewerkt door wiebrand op 16 mrt 2009 14:50:30 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 15:55:03
|
Wiebrand,
Je hebt toch 2 aansluitingen nodig om van en naar je bezetmelder te komen. De algemene niet geïsoleerde is die gene die van de Common bezetmelder komt. Dus daar hoef je geen isolatie te plaatsen omdat die overal gelijk is. Om het deel te decteren moet je dat deel isoleren aan de niet Common zijde. De asjes van M zijn als ware de schakelaar die het kontakt maken tussen van en naar bezetmelder.
Grtz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
wiebrand
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 17 mrt 2009 : 15:14:22
|
dus ik ontkom niet aan het knippen van de c-rails als ik het goed begrijp
whsvanelk |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 17 mrt 2009 : 15:19:43
|
Wiebrand,
Ik ben een N spoorder en haal de flex er doorheen, knippen is zo ouderwets Maar to the point ik neem toch aan dat je een isolatie lasjes hebt bij C, en dan hoef je toch allen die te vervangen? Doorsnijden / knippen kan altijd nog.
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
C_Jabaaij
216 Posts |
Geplaatst - 17 mrt 2009 : 15:23:44
|
Nee Rob, je moet aan de onderzijde de verbinding tussen de linker en rechter spoorstaaf doorknippen. Onderling tussen de secties kan je dan wel isolatielasjes gebruiken.
Koos Jabaaij. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 17 mrt 2009 : 15:40:22
|
Ahaa weer wat geleerd, bedankt Koos
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
pjsieders
USA
66 Posts |
Geplaatst - 17 mrt 2009 : 19:36:58
|
Wiebrand,
je moet idd. de lasjes onder de C-rail doorknippen, daarna aan een van de rails isolatie aanbrengen aan beide kanten. Ik zelf soldeer een draad aan een van de lipjes die verbonden is aan de geisoleerde rail, voor een goede verbinding.
Je ontkomt er dus niet aan, maar zodra je de rails van de isolatie ontdoet, werkt het als vanouds vanwege alle door Marklin aangebrachte verbindingen. En je ziet er niets van, tenzij je tegen de onderkant van de rails aan gaat kijken.
mvg, Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA
Samen maken we er iets heel moois van. |
|
|
wiebrand
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 20:16:53
|
hoeveel rails moet ik zo bewerken een rail per sectie of meerdere
whsvanelk |
|
|
pjsieders
USA
66 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 22:13:41
|
Dat ligt eraan : hoelang wil jij je bezetmelder maken ? Dat is de vraag die je je elke keer moet afvragen. Als je 36 cm wil afbakenen als bezetmelder, dan houdt dat in een 24172 gekoppeld aan een 24188.
nogmaals, dat is voor elke situatie verschillend en zal je zelf uit moeten vinden.
mvg, Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA
Samen maken we er iets heel moois van. |
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2009 : 06:35:43
|
Zoals Patrick aangaf is de lengte van de melders idd afhankelijk van wat je zelf wil en van wat je instelt. Zelf rijd ik met een lage minimumsnelheid en een niet al te lange vertraging. Hierdoor kan ik met vrij korte stopsecties werken (18 cm) wat dan weer zorgt voor langere bruikbare blokken. Velen lijken het echter met mij oneens te zijn en gebruiken 36 cm secties. Let wel op dat als je melders voor/na een wissel liggen de trein niet te ver door kan rijden en zo te dicht op de wissel komt te staan. Bij wissels moet je vaak 1 railsstuk vrijlaten en dan pas je stopmelder maken. (of eigenlijk andersom, stopmelder, 1 railsstuk, wissel). Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
|
Onderwerp |
|