Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 350 / Bezoekers Vandaag: 14561
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Testbaantje - te simpel?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

efl045

Belgium
18 berichten

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  20:01:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag,

Door mijn testbaan te wijzigen loop ik tegen het volgende aan:
ontdaan van alle wissels en andere blokken bestaat een deel van mijn testbaantje eigenlijk uit 2 halve cirkels die op elkaar aansluiten, die dus samen een cirkel vormen opgedeeld in 2 blokken.
Laat ze ons blok 1 en blok 2 noemen. Beide blokken hebben 2 bezetmelders. In blok 1 zijn dat bv. 1 en 2 en in blok 2 zijn dat 3 en 4.
Bij het vastleggen van de relaties tussen de blokken kan ik dus van blok 1 naar blok 2 en van blok 2 naar blok 1.
Maar dat kan zowel in wijzerzin als in tegenwijzerzin...Dus op 2 manieren.
Dus als ik in wijzerzin van blok 1 naar blok 2 rijdt kom ik in blok 2 eerst melder 3 tegen en dan melder 4 tegen, maar in tegenwijzerzin eerst melder 4 en dan melder 3. Ik kan dat echter nergens vastleggen in de onderhoudsprogramma's.
Dit is een situatie die uiteraard niet meer bestaat vanaf 3 blokken, dan moet er steeds over een extra blok gereden worden en kan er niet meer vanuit een blok naar een ander blok gereden worden op 2 manieren (wijzerzin of tegenwijzerzin).
Moet ik nu besluiten dat 2 blokken binnen 1 cirkel gewoon 'te simpel' is? Of is er een oplossing?

Groeten,

Franky

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  20:07:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Franky,

Als je met de klok mee rijdt dan is de blok volgorde 1 2 1 2 1 enz
Als je tegen de klok in rijdt is de blok volgorde ook 1 2 1 2 1 enz

Koploper kijkt voor het bepalen welke blokken gekozen kunnen worden alleen naar blokken en niet naar te verwachten bezetmelders.

twee blokken in een cirkel kan alleen moet jij zelf afspreken of je deze linksom of rechtsom wilt rijden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  20:13:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Tim,

maak van de ovaal 3 blokken, met ieder bv. 2 bezetmeldingen, nu kan het wel,

Volgorde
1,2,3,1,2 etc
1,3,2,1,3

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  20:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,

Ja dat begrijp ik, maar ik wil zowel linksom als rechtom kunnen rijden met een treinstel, dus de bezetmelders kunnen in het ene geval in blok 2 eerst 3 en dan 4 zijn en in het andere geval eerst 4 en dan 3, afhankelijk of het treinstel vooruit of achteruit rijdt.

Groeten,

Franky
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  20:24:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,

Bedankt voor je antwoord, maar je komt tot dezelfde conclusie zoals ik al suggereer (en ondertussen noodgedwongen al had toegepast) : 2 blokken is te 'simpel'.
De reden dat ik het op 2 blokken wilde houden is eigenlijk gewoon omdat mijn S88 ingangen opgebruikt waren op mijn testbaantje...en ik nieuwsgierig was of ik misschien iets over het hoofd zag waardoor het toch zou kunne met 2 blokken ipv. 3.
Ik zal eens een S88 moeten bijkopen :-)

Franky
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  21:30:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Franky,

Gelukkig is de software gratis; het geld wat jij hier mee uitspaart kan je dan gewoon besteden aan een S88

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  21:54:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,

Die Belgische zuinigheid hé :-)

Maar 'k wilde vooral weten weten of ik niets over het hoofd had gezien waardoor de geschetste situatie misschien toch kon opgelost worden met 2 blokken ipv 3, puur voor de 'wetenschap' en kan nu besluiten dat ik Koploper toch al aardig begin 'door te hebben', zowel in mogelijkheden als beperkingen.

Na al wat ik nu de laatste maanden al heb kunnen doen met Koploper toch ook nog eens mijn welgemeende dank om dat allemaal gratis ter beschikking te stellen.
Je software is werkelijk 'af'. Daar doe ik echt mijn petje vooraf!

Groeten,

Franky
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina