Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 718 / Bezoekers Vandaag: 12949
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper moeilijk ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Heuschkiel

Netherlands
131 berichten

Geplaatst - 07 mrt 2009 :  22:39:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede trein-hobbyïsten,

In het draadje van "Lengte wisselstraten" in de categorie "Wensen" doet Paul de uitspraak, dat hij vaker hoort dat Koploper TE moeilijk is. Dat begrijp ik niet helemaal.
Ikzelf gebruik Koploper nu bijna 5 jaar, vrij intensief.
Ik leer elke sessie, dat ik met Koploper rijdt, weer nieuwe dingen bij. Dat gaat héél geleidelijk aan.
Ik ben héél eenvoudig begonnen, met een pendelbaantje, op de grond in de woonkamer. Daar heb ik de basisbegrippen mee geleerd.
Dat was net zo moelijk, als dat ik zelf wilde dat het was.
Als ik toen, vanaf het begin, ALLE toeters en bellen had willen gebruiken, was het waarschijnlijk TE moeilijk geweest. Dat heb ik echter NIET gedaan, maar ik ben eenvoudig begonnen.

Dus Paul, ik ben het absoluut NIET met de mensen eens, die verklaren, dat Koploper TE moeilijk is.
Want het is een FANTASTISCH programma, waarmee je zo gemakkelijk of moeilijk kunt beginnen,als je zelf wenst.

Door het veel te gebruiken stuit ik wel eens op dingen, die me niet geheel duidelijk zijn. Daarvoor is dit Forum een geweldig hulpmiddel cq. vraagbaak, waar mensen met Koploper-problemen hun "ei" kwijt kunnen en (meestal) met hun probleem geholpen worden.
Dat door sommigen wel eens wensen worden geplaatst, die een beginneling misschien niet helemaal begrijpt is vanzelfsprekend.
Daar staat tegenover, dat door al die wensen en de evt. realisatie daarvan Koploper groeit tot iets waar echt ALLES mee kan en NIETS onmogelijk is.

Ik kan alleen maar betogen, zoals velen voor mij :
Paul, ik zou me mijn hobby zonder Koploper niet meer kunnen voorstellen. Ik hoop, dat wij allemaal nog lange tijd mogen genieten van jouw formidabele programma.

Dat wilde ik even kwijt !


M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-HSI-DCC-Koploper

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2009 :  07:25:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Ik zeg toch niet dat ik stop met Koploper? Alleen dat ik steeds voorzichter ga worden met het inbouwen van voor mijn gevoel zeer speciale wensen!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2009 :  09:58:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Niet dat ik een discussie opgang wil brengen maar persoonlijk vindt ik Koploper het makkelijkst te gebruiken programma wat er is.

Persoonlijk denk ik dat niet de moeilijkheid zit in Koploper maar in het digitaal of analoog rijden.

Iemand die al heel lang analoog rijdt en denkt in stroomloze secties moet in eens 180 graden de bocht om en zijn stroonloze secties snel vergeten.

Die raakt de weg kwijt en vindt alles moeilijk, maar dat is meer een cultuur schok en ligt niet aan Koploper.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

dito

Belgium
7 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2009 :  11:11:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Ik ben ook nog maar pas begonnen met de koploper beginner versie te bestuderen.Vooreerst denk ik dat er teveel mensen zijn die onmiddelijk met de uitvoering van het programma willen beginnen en nog niet overweg kunnen met het technische deel zoals blokken maken
decoders aansluiten enz.Daar ben ik nu mee bezig en als dit volledi goed loopt ga ik koploper voor beginnners aansluiten en denk ik dat dit vlot moet kunnen verlopen.


Hartelijke groeten
Herman
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2009 :  15:12:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul,

mijn gedachte is dat als iemand een nieuwe functie in zijn KL inbouwd, en het niet werkend krijgt, het dus te moeilijk was voor deze persoon. Dat op zichzelf, zal dezelfde persoon stoppen met 'moeilijke' functies in te bouwen.

Ik zou zeggen; laat elke optie open voor elke gebruiker met een goede handleiding en dit forum. Op die manier kan de gebruiker zelf bepalen welke functie te moeilijk is en laten voor wat het is, en dus zijn eigen KL finetuning voor zijn eigen baan/gebruik.

Net als anderen, had ik bij opbouw van mijn KL baan bepaalde items die moeilijk waren en anderen wat ik zo installeerde zonder problemen, en dat heeft alles te maken met een goede handleiding en duidelijke uitleg.

Mag ik voorstellen om een forum hoofdstuk toe te voegen ? Het is een addendum voor de handleiding, waarbij gebruikers hun eigen gevonden oplossingen die dus niet in de handleiding staan, stap voor stap uitleggen en hun backup file tonen waarin de oplossing ook te zien is ?

Groetjes,
Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2009 :  16:10:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Het beginnen met koploper kan voor een beginner best lastig zijn, en soms lukt het niet om in avond probleemloos te rijden, dit lukt echter met geen enkel software programma in 1 keer, toch is het automatisch rijden een logische combinatie van wissels, terugmeldingen en keeropdrachten, maar nu komt het voordeel van koploper, als je een verandering doorvoert worden de veranderingen juist weer in de meeste gevallen op alle plaatsen meegenomen en hier blinkt het programma echt weer uit.

Hebben de gebruikers vragen, dan is er altijd nog de maker van Koploper die alle vragen probeert te beantwoorden, ook het forum biedt vaak uitkomst op bijna alle vragen,

Koploper moeilijk, de 1e hulp (forum) is vlakbij, en proberen hiermee Paul mentaal support te geven.

met vriendelijke groet,

Walter
(die eigenlijk niks met 10 minuten versies heeft)

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2009 :  19:32:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en andere Koploperisten,

Ik wil zeker niet beweren dat Koploper een TE moeilijk programma is. Het is wel een complex programma, waarin meerdere wegen naar Rome leiden, anders gezegd je kunt op heel veel verschillende manieren je doelen bereiken, bijvoorbeeld via vaste routes, variabele routes, combinaties, speciale en logische acties, etc. Als je dus meteen veel dingen op je baan wilt realiseren, kan ik me voorstellen dat je door de bomen het bos niet ziet. Daarom is de raad, die aan iedere beginner wordt gegeven, namelijk begin met een eenvoudige baan, eigenlijk ook de crux. Dan leer leer je Koploper begrijpen en kun je steeds meer zaken inbouwen. En ook dan leer je weer elke keer. Voor mij blijft Koploper dan ook een heel mooi programma om de baan mee te besturen en zoals gezegd elke keer tref je weer nieuwe uitdagingen aan. Kom je daar niet uit, dan is er altijd het Forum. Alles bij elkaar genomen, is er volgens mij niet een mooier geheel te vinden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina