Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 386 / Bezoekers Vandaag: 14602
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Geijkt rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

sjoef

Netherlands
94 berichten

Geplaatst - 24 feb 2009 :  20:25:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
als ik geijkt wil gaan rijden, welke cv waardes moet ik dan in de locdecoder(s) (uhlenbrock) veranderen zodat koploper de loc optimaal kan aansturen?

mvg

Jos

n-spoor

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 24 feb 2009 :  21:32:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

CV 3 en 4 bijde op 0 zetten als je met geijkte snelheid wilt rijden.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 feb 2009 :  21:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jos en Adrie,
Ik kom hier, als beginner digitalist, iets tegen wat ik niet (nog)weet. Dus vraag ik het maar gewoon aan jullie. Begin ook met Koploper, heb wel geen Uhlenbrock decoders maar wil graag weten wat CV waarden zijn en waar CV dus eigenlijk voor staat. Misschien is er al zo'n draadje, gaarne verwijzing

MVG
Seb

Bewerkt door Seb op 24 feb 2009 21:54:09
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 24 feb 2009 :  22:15:52  Toon profiel  Reageer met citaat
@ adrie.... bedankt voor de info.. Ga ik uitproberen.

@seb.... met cv waardes kun je de eigenschappen van een decoder veranderen. Bijv, het loc-adres (cv1 = vanuit de fabriek standaard 3). Maar ook de rij-eigenschappen, rij-richting, verlichting, enz enz. Elke decoder (ongeacht het merk) heeft die cv waardes nodig om correct te werken. Meestal zijn de fabriekswaardes voldoende om een loc goed te laten rijden. Mochten er echter leden zijn die hier een andere visie op hebben dan kunnen die reageren.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  00:22:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Jos voor je uitleg.
Als ik het dus goed begrijp betekenen CV waardes ''de nullen en enen'' van een decoder die je b.v. PC-matig kunt veranderen. Als ik in een lokdecoder met dipswitch een adres-nummer van b.v. 3 naar 45 verander doe ik in feite de CV waarde van het adres van de betreffende de decoder dus veranderen waardoor het adres wijzigt van 3 naar 45. Hetzelfde geld dus ook voor de andere zaken ook die je opnoemde. De rem en optrek vertraging zijn vaak bij marklin decoders met de hand te regelen dmv die potmetertjes. Het draaien hieraan verandert dus een CV waarde van de betreffende funktie.
Als je geen dipswitches of potmeters hebt, net als bij een aantal decoder van mij, gebeurt dit veranderen van CV dus middels een CU of een PC.
Hoeveel waardes zitten er dan bij een funktie? Ik vergelijk het even vanuit mijn eigen vak. Bij een midi controller nr 7 (musical instruments digital interface) heb je 128 waarden...0 t/m 127 om die contoller te veranderen.
Vergelijkbaar met jouw C3 en C4.(Die C's staan dus ook voor controller en C3 en C4 zijn dus het standaard protocol-nummer voor rem en optrek in alle lokdecoders) Dit zijn dus de optrek en afrem vertraging-controllers en die kun je een waarde geven om te doen wat je van ze verlangt. Kleine stapjes om iets te besturen of in te regelen.
Koploper doet dat liever zelf regelen vandaar dat je een ''nul'' moet instellen van je collega.
CORRECT ME IF I'M WRONG PLEASE. Als het zo is ben ik een heel stuk wijzer geworden.

Hoe dat veranderen zelf moet gebeuren is natuurlijk een ander verhaal en (nog) niet relevant hier.

Nogmaals bedankt Jos
MVG
Seb

Bewerkt door Seb op 25 feb 2009 11:41:02
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  15:10:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen, er gaat toch nog iets niet lekker. Ik heb mijn koploper 42 geijkt. Overal, tenminste dat denk ik, heb ik opgegeven dat hij 150 km p/u mag rijden. Toch is de hoogste snelheid 115. Waar ga ik de mist in.......


mvg

Jos

Download Attachment: 2009121162141.bck
47,26 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  15:49:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Wat is de waarde van CV 2, 5 en 6?



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  16:18:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rob, 2 = 0, 5 = 255 en 6 = 48. Ku je hier iets mee?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  16:28:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos zet

CV 2 op 3 = Minimale snelheid
CV 5 op 0 = Maximale snelheid
CV 6 op 0 = snelheidscurve

En CV 29 bit 4 op 0 en dan moet je gelijk op de hoogste stap kijken wat je snelheid is.

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  16:30:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Antwoord is toch niet zo moeilijk:
- jij hebt vastgelegd als max snelheid 150 bij de locomotief.
- kijk eens op het tabblad "snelheid ijken" van loc 42 (onderhouden locomotieven).

Welke snelheid zal de loc dan rijden? 115 is de laatste stap die kleiner of gelijk is aan de door jouw opgegeven 150!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  18:33:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul, duidelijk wat er mis was, maar ik heb de snelheid aangepast maar de loc blijft op 115 rijden. Zie ik nog iets over het hoofd?

mvg Jos


Download Attachment: 2009121162141.bck
47,26 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  18:52:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Ja en daar kan je zelf ook achterkomen. Het is de maximumsnelheid uit het blok.

Je kan dit op twee manier zichtbaar maken:
- open rijwindow en hou de muis stil boven het getal van de gewenste snelheid. Er komt dan hint waarin wordt gemeld hoe deze snelheid is berekend
- in locomotief overzicht kan je een extra kolom toevoegen "snelheid berekend" en deze laat ook zien hoe de snelheid is bepaald.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  19:32:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, ik was in de veronderstelling dat de snelheid per blok gold. Maar blijkbaar moet de snelheid vanuit het opstelblok ook hoger liggen. Ik ga dit nog eens nader bestuderen. Alleen je 2e optie snap ik nog steeds niet. De mogelijkheid voor het toevoegen van de extra kolom "snelheid berekenen" kan ik nergens vinden. Ik zal er wel overheen kijken. Voorlopig ben ik weer geholpen. Bedankt zover.

mvg

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  19:53:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb en medespoorders,

Wat betreft de cv waarden van een decoder heb ik hier een pdf-bestand over een aantal decoders van een merk. Hier staan ook de cv-waarden omschreven lees dat maar eens door ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Adrie

Download Attachment: MX620MX63MX64.pdf
1253,35 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  21:22:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Klik eens met je rechtermuisknop ergens in de kolomkoppen van het loc overzicht. Je krijgt dan een popupmenu waarin je kan aangeven welke kolommen zichtbaar moeten zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  21:50:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul, ik moest even zoeken wat je bedoelde maar heb het gevonden. Bedankt. Ik kan voorlopig weer even verder.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  14:16:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Syntus

Hallo Seb en medespoorders,

Wat betreft de cv waarden van een decoder heb ik hier een pdf-bestand over een aantal decoders van een merk. Hier staan ook de cv-waarden omschreven lees dat maar eens door ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Adrie

Download Attachment: MX620MX63MX64.pdf
1253,35 KB



Oei, da's een hele encyclopedie zeg, de zgn kleine lettertjes. Maar ik ga er eens op neuzen en kijken wat ik er van kan leren. Bedankt Adrie !!!
Gr
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2009 :  08:23:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ja het is inderdaad een mooi beetje info.
Waar mee bestuur jij jouw baan momenteel.
Als je namelijk de CV-waarden van de decoders wilt instellen kun je dat met je eigen systeem goed doen? of als dat vrij moeilijk gaat kun je dat bv op een goedkopere manier doen met een MR-Direct systeem. Het is maar een idee, kijk maar bij de link.
Haal op de downloadpagina de handleiding op en lees dit maar eens door vooral het hoofdstuk ACK.
Een oude pc en wat elektronica voor 30 euro en je kunt aan de gang.

Groeten Adrie


http://www.mrdirect.nl/
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2009 :  23:32:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi adrie,

Weer bedankt, ik ga daar ook eens op kijken. Mijn testbaan moet nog aangelegd worden, ben alles aan het vezamelen, van lok ombouwen tot de aanschaf van wisseldecoders en terugmelders, tot zelfs C rails om een testbaan te bouwen. Ik gebruik normaal K rails. Heb een laptop (met vista) en een R232 converter voor de USB poort en de drivers geinstalleerd. De 6021 en de 6051 had ik al. Voorlopig ga ik eerst alles proberen dus aan de praat te krijgen straks met Koploper. Ik heb veel gelezen en bestudeert, ben echt al weken ermee bezig, op veel forums en sites aan het kijken. Er komt, voor mij, echt heel veel om de hoek kijken. Ik ben vooral een gedegen diarama bouwer en treinen waren mijn 'excuus' om het 'levend' te maken. Voorlopig ben ik nog erg afhankelijk van allerlei hulp tav digitale techniek, zoals ook dit forum en jullie reacties. het lijkt allemaal zo makkelijk maar......pfffff.......het duizelt me soms. Maar ik ben iemand met heel, heel veel geduld dus....alles komt goed !!!!!!!!!!!

Ik ga de site die jij net noemde eens bekijken. Waar mogelijk kom ik, met nieuwe opgedane kennis, er weer op terug.

Bedankt weer

MVGr
Seb

Bewerkt door Seb op 02 mrt 2009 23:47:12
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  18:01:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ook ik ben pas 1 1/2 jaar hier mee bezig, wat ik wel heb geleerd is dat je niet te snel moet opgeven als je een antwoord zoekt. Laat je zeker niet afschrikken door sommige wat minder vriendelijke reacties.
En bij de rest van wat ik ook gedaan heb koop 2de hands oude zooi (loc, wageon e.d.) daar kun je dingen op oefenen en uitproberen is goed voor zelfvertrouwen. Als wat wilt vragen gewoon vragen want domme vragen zijn er NIET.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina