Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 77 / Bezoekers Vandaag: 1313
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 286
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginners of programeringsfout
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

n/a

10 berichten

Geplaatst - 10 feb 2009 :  16:29:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal

Na een lange tijd weer de modelbaan opgezocht. De cursus malieveld heb ik nogmaals doorlopen en mijn baan volgens deze opgebouwd in koploper.
De blokken 8 tm 11 heb ik wel al getekend maar nog niet in de programmering opgenomen.
Ik loop tegen enkele problemen op die ik niet opgelost krijg en ik heb het forum al afgezocht voor een oplossing maar helaas nog niet gevonden.
1- indien ik 2 locs plaats kan ik deze automatisch laten rijden door op het blauwe driehoekje te klikken. bij een 3de lok kan dat niet en slepen naar een volgend blok wil ook niet helpen
2- de blokcodering springt om naar de lok die naar het blok gaat rijden maar deze neemt een geheel andere route

Ik vermoed dat ik ergens een programmeerfout heb gemaakt maar zie deze niet:

Kan mij hier misschien iemand mee helpen mijn dank zou oneindig zijn:)

groeten uit het zuiden des lands

Alfons Houben


Download Attachment: Maintrack.bck
7,87 KB

Märklin K-rails bediend mbv CS 1ste generatie.

BR03

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 10 feb 2009 :  16:48:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Alfons

je hebt de blokken nog niet aangemaakt in onderhouden blokken
als je dat eerst doet kun je daarna in onderhoud baanontwerp aangeven welk baanvak welk blok is

dan moet je ook nog aan koploper vertellen welk blok naar welk blok mag

Groet

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 feb 2009 :  17:07:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

Weet jij zeker dat je de juiste database hebt geupload. Jij beschrijft zaken zoals het plaatsen van locs in blokken en gebruik van 'blauwe' pijl in rijwindow die je echt met de geuploade database nooit gedaan kan hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  16:19:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Marcel

mijn excuses voor het uploaden van de verkeerde file:(

De juiste is nu toegevoegd. Ik heb nog een tijdje gestoeid met het programma en in de test mode lopen de treinen automatisch echter ze blijven steeds op hetzelfde spoor terug komen. Wijzigen van de kans factor heeft geen resultaat gehad.
De blokken 8 t/m 11 heb ik nog niet met de rest van de blokken verbonden omdat ik het schaduw station nog moet voorzien van blokken.
Ik heb op maliebaan gekeken hoe ik een sein moet toevoegen maar volgens de site krijg ik als ik het sein oproep naast het nummer een blokje uitgebreid. dit blijft bij mij grijs wat ik ook probeer.

gr

Alfons


Download Attachment: Maintrack.bck
32,82 KB

Märklin K-rails bediend mbv CS 1ste generatie.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  18:08:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

er moet nog veel gebeuren in jouw database willen de trein automatisch rijden, zolang onderstaande punten niet kloppen zal koploper nooit de treinen kunnen volgen.

Het grootste probleem zit in onderhouden blokken,

In principe komen de bezetmeldingen, verwacht in blok veelal overeen in de bezetmeldingen bezet bij, ik neem als voorbeeld blok 3, hier zie ik 4 verschillende reeksen bezetmeldingen, dit zou slechts 1 reeks moeten zijn, kortom bij te verwachten bezetmelders zou je dezelfde meldingen moeten tegenkomen als die het blok bezet gemeld houden.

In onderhouden baanontwerp ontbreken nog vele definities in wisselstraten, als een wisselstraat niet geschakeld wordt, neemt de trein een andere route dan koploper verwacht.

Probeer eerst deze items te corrigeren voordat je de volgende rijtest doet,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  18:38:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter


Bedankt voor je reactie.
Ik moet dus in het geval van blok 3 de bezet meldingen van het bewust blok nemen dus in dit geval 1.05 en 1.06?
De tip over de wissel straten ga ik nogmaals bij maliebaan nakijken anders spit ik de handleiding nogmaals door:)

Nog 1 vraagje het "euvel"met de seinen is dit ook door bovenstaande problemen te corrigeren opgelost?

Bedankt alvast voor de hulp.

gr


Alfons

Märklin K-rails bediend mbv CS 1ste generatie.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  18:50:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

ja dat klopt, de "te verwachten bezetmelders" in blok 3 zou de bezetmeldigen 1.05 en 1.06 moeten zijn, dit zijn immers ook de melders die het blok bezet houden.

De seinen moeten gekoppeld worden aan een blok, in "onderhouden baandefinities" "baanontwerp", bij "seineigenschappen", overigens is dat in dit stadium nog van ondergeschikt belang,

De belangrijkste items voor een goed treinenverloop is de juiste volgorde in de invoer van de "te verwachten bezetmelders" in combinatie met de juiste stand van de wissels in wisselstraten, zie onderhouden baanontwerp.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina