Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 168 / Bezoekers Vandaag: 4142
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Speciale acties en rijden volgens dienstregeling
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

maclion

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 28 dec 2008 :  21:30:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Koplopers,

Ik ben een beginner maar met een Koploperhistorie.
Tegen beter weten in heb ik de uitgebreide functionaliteit van Koploper geactiveerd.
Het lukt me echter niet op mbv een TIJD conditie in een speciale actie in een bepaald blok een Vaste treinroute te (laten) starten.
Probeer ik het onmogelijke te realiseren?

Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom

Bewerkt door maclion op 01 jan 2009 19:56:36

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  22:02:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Wat versta jij onder binnen van een vaste treinroute. Je kan wel wachttijden inbouwen in een vaste treinroute die reageren op de tijd.
Dit hoeft dus helemaal niet met speciale acties.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  00:04:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door maclion


Het lukt me echter niet op mbv een TIJD conditie in een speciale actie in een bepaald blok een Vaste treinroute te (laten) starten.




Ik vrees dat de route "starten" op tijdbasis onmogelijk is.
Een vaste route start 1) als ze voor die trein vrijgegeven is en 2) als aan de startvoorwaarde (twee blokken in volgorde) voldaan is. Vanaf dan kun je pas acties inplannen op tijdbasis.

Wanneer je bv. een pendeltrein vanuit de opstelsporen automatisch naar het station laat rijden (bv. twee blokken=startvoorwaarde) dan kan je daarna die trein op "tijd" uit het station laten vertrekken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

maclion

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  07:16:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik probeer een geheel automatisch verlopende 24-uurs dienstregeling samen te stellen voor het in- en uitrijden van mijn grens(kop)station. Binnen het verantwoordelijkheidsgebied van dat grensstation wil ik de noodzakelijke rangeerbewegingen zelf en met een handregelaar uitvoeren.
De dienstregeling omvat o.a. treinen die volgens een repeterende uur/halfuurdienst rijden, wat met de standaard mogelijkheden van de vaste treinroute goed te realiseren is.
Internationale-, TEE-, en goederentreinen rijden daarentegen niet met een repeterend UURpatroon.
Vandaar mijn poging om die treinen met een bepaald DAGpatroon een eenmalige vaste treinroute te laten rijden.
Ik hoop dat dit voldoende verduidelijkt wat ik probeer te bereiken en waarom ik mijn toevlucht heb gezocht tot de speciale acties.


Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  07:46:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Je geeft niet geheel goed aan waar jij fout loopt. Gaat dit al bij de logische/speciale acties of pas in de vaste treinroute?

Trouwens deze vraag komt vaker langs om een 24uurs mogelijk te hebben in vaste treinroute. Een ding is zeker: in de volgende versie zal dit niet zitten. Echter ik sluit niet uit dat het hierna wel gerealiseerd zal worden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

maclion

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  13:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht met 1 Speciale actie gebaseerd op de 24-uurs klok en de opdracht Start automatisch rijden in blok ... een vaste treinroute te kunnen laten beginnen. Dit werkt echter niet; de trein in dat blok blijft gewoon stil staan, ondanks dat de Startknop voor automatisch rijden in het rijwindow BLAUW is en Koploper weet dat de bewuste trein in het blok aanwezig is.

Nu ben ik aan het experimenteren met een ingewikkelder oplossing.
Eerst laat ik een Speciale actie ervoor zorgen dat op het gewenste tijdstip een Logische actie WAAR wordt.
Deze logische actie koppel ik aan de Vaste treinroute als VERTREK conditie.
Daarna laat ik een andere Speciale actie op een later tijdstip de eerder genoemde Logische actie weer terugzetten op ONWAAR. Dit laatste is noodzakelijk omdat de vaste treinroute niet op de flanken (wordt waar en wordt onwaar) kan schakelen bij Vertrek obv Logische actie. Bovendien kan ik door het 'resetten' van de logische actie ook van de Herhaalfunctie in de treinroute gebruik (blijven) maken.
Deze werkwijze levert in elk geval het gewenste resultaat voor het éénmaal per 24 uur uitvoeren van de route.
De route vaker dan één keer per 24 uur laten afleggen, heb ik nog niet voor elkaar.

Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  13:18:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

In je eerste alinea noem jij starten van automatisch rijden in een speciale actie. Jij hebt hier toch ook een handregelaar moeten benoemen? Het werkt namelijk alleen in combinatie met een handregelaar. Deze optie is bedoel om een trein handmatig naar een blok te rijden en dat deze trein daar dan automatisch verder zal gaan rijden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

maclion

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  13:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Martin,

... Deze optie is bedoel om een trein handmatig naar een blok te rijden en dat deze trein daar dan automatisch verder zal gaan rijden.

Mvg,
Paul.



Klopt!
Ik had een handregelaar aangemaakt op een uniek adres.
De handregelaar was geselecteerd in het rijwindow van de bewuste trein.
Desondanks werd er geen automatisch rijden gestart en bleef ook de Startknop in het rijwindow gewoon op blauw staan!
Moet de handregelaar soms eerst door een Speciale actie aan een trein/blok worden toegewezen en kan dat niet door hem eenvoudig alleen in het rijwindow te selecteren?

Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  14:56:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Nee dat hoeft niet. Maar ik denk dat op basis van de klok er gewoon geen rekening mee is gehouden dat het ook op deze manier moet werken. Ik wil vanavond wel even testen, maar ik vermoed dat dit niet werkt en of ik het kan aanpassen weet ik niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

maclion

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 31 dec 2008 :  22:23:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door maclion


De route vaker dan één keer per 24 uur laten afleggen, heb ik nog niet voor elkaar.


Voor wie het interesseert: meerdere keren per etmaal op willekeurige KLOKtijd vertrekken heb ik nu ook voor elkaar. Gewoon de VASTE route aanvullen met nog eens dezelfde reeks blokstappen, maar nu laten starten op nieuwe (op KLOKtijd gedefinieerde) LA.
Ten slotte de totale cyclus laten herhalen.
Ik geef toe, het vergt heel wat programmeerstappen, maar in de praktijk zal niet vaker dan 4 keer per etmaal zo'n cyclus worden doorlopen.
Overigens: het werkt op MIJN baan. Ik rijd op z'n Engels: van schaduwstation naar kopstation; heen en weer dus.
Ik heb geen mogelijkheid om deze werkwijze te testen op een doorlopende cq rond lopende baan.

Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  00:41:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Ik was je eerlijk gezegd vergeten. Is het nog zaak dat ik het even nakijk of ben je al tevreden met je oplossing?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

maclion

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  08:37:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Martin,

Ik was je eerlijk gezegd vergeten. Is het nog zaak dat ik het even nakijk of ben je al tevreden met je oplossing?

Mvg,
Paul.

Dag Paul,
Omdat de treinen in mijn kopstation zich 'vast' rijden, moet ik veel met de hand rangeren. Het zou mij dus heel goed uitkomen als de teruggave van een trein aan het automatisch rijden de 24-uurs klok in ogenschouw neemt en keurig de dienstregeling gaat volgen.
Hoewel ik erg tevreden ben met wat ik nu al heb weten te realiseren dankzij Koploper, zou ik het toch zeer op prijs stellen als je nog wat aandacht kunt besteden aan die Speciale actie Start automatisch rijden in blok ... in combinatie met de 24-uurs klok.

Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  16:49:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Helaas: zoals jij het wil zal het niet lukken. De koppeling vindt alleen plaats als de locomotief met een snelheid rijdt. Waarom?

Het is bedacht als een overgangs plaats. Wanneer de handregelaar is gekoppeld aan een loc kan je dus met deze trein handmatig rangeren. Als je klaar bent rij je naar een spoor toe en als de bezetmelder bezet wordt, zal het rijden automtisch gaan starten.
Als de loc niet rijdt gebeurd er niet. Dit laatste is precies waarom de actie dus ook niet reageert op de tijds interval: de loc rijdt op dat moment niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

maclion

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  19:47:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hallo Martin,

Helaas: zoals jij het wil zal het niet lukken ...
Als de loc niet rijdt gebeurd er niet. Dit laatste is precies waarom de actie dus ook niet reageert op de tijds interval: de loc rijdt op dat moment niet.

Mvg,
Paul.

Hartelijk dank voor je hulp Paul.
Ik zal proberen voortaan de functies van Koploper niet meer oneigenlijk te gebruiken cq te misbruiken.
Hoewel ... ik heb nu al weer de (eigenwijze) kriebels om een work-around te gaan bedenken.

Edit: Of hebben anderen dit wiel al uitgevonden???

Ik weet niet meer precies waar, maar ik meen ergens te hebben gelezen dat je de Logische/Speciale Acties o.a. hebt ingevoerd om Koploper dingen te laten doen die het programma eigenlijk niet kan!

Martin van Leeuwen

Lenz h0 gelijkstroom

Bewerkt door maclion op 01 jan 2009 20:00:42
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina