Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 5815
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 gecontroleerd remmen IN wisselstraat ...mogelijk ???
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 26 dec 2008 :  21:20:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Vanuit mijn kopstation heb ik, naar de stelplaats (nl ?) van lokomotieven, een nogal lange wisselstraat.

Ik heb die wisselstraat verdeeld over drie bezetmelders. Kan ik nu de lok vlot door de wisselstraat laten rijden (40km) en op het laatste stuk afremmen naar de snelheid van het volgende blok (25km).

Ik heb al gespeeld met te verwachte bezetmelders, vrijgave vorig blok enz.enz.

Niets lijkt te helpen.
Bij het binnenrijden op het eerste deel van de wisselstraat begint de lok te remmen naar 25kmh( de snelheid van het volgende blok) en dat is wel "kritisch" laag voor de stroomafname op die wissels.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 26 dec 2008 21:22:24

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 26 dec 2008 :  21:53:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
ik heb een zelfde probleem, maar dan met accelereren.

Mijn trein rijdt door een lange wisselstraat waarvan alleen de eerste 2 wissels krom staan en de andere 5 rechtdoor. Ik zou graag willen accelereren na de eerste 2 wissels maar kom dar ook niet uit. Oplossen door aan te geven op welk punt de wissels vrij te geven, zou kunnen helpen, maar dat geldt voor de gehele wisselstraat en dat moet niet.

Is er iets wat voor Dentheo en ondergetekende zou kunnen werken, of zijn het toch twee aparte problemen ?

Happy Festivus !

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 dec 2008 :  22:33:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo/Patrick,

Beide vragen zijn: nee dat kan niet. Het is ook niet volgens de regels in de "eggie".

@Theo
Waarschijnlijk moet je dan zeer creatief omgaan met de te verwachten bezetmelders. Er moet wel iets te detecteren zijn, anders kan je het echt vergeten.

@Patrick
Hier kan ik niets voor verzinnen. Trein moet geheel de wisselstraat uit zijn alvorens de snelheid verhoogd mag worden. Helaas...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 26 dec 2008 :  23:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo/Patrick,

Het hoort niet en Paul zal het ook niet adviseren maar probeer eens van de wisselstraat 1 of meerdere kleine blokken te maken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  04:31:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul en Wim,

bedankt voor de info. Ik begrijp dat het niet realistisch zou zijn, maar het zou de treinenloop wat beter maken.

@Wim,
hoe bedoel je meer blokken maken ? ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoelt ? Ik heb zitten denken aan een enkele bezetmelder te plaatsen in het midden van mijn wisselstraat en die in 2-en delen, maar de bezetmelder is te kort om constant bezet te blijven (max. 9 cm lang) en zou dus de wisselstraat te vroeg kunnen schakelen. Maar wie weet heb jij een idee waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik hoor het graag.

Nu heb ik twee opties : de snelheid laag laten en de melding dat een trein stilstaat vertragen, of de snelheid van de wisselstraat verhogen of zelfs de functie uitschakelen.

Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  10:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Is het stukje rails van de bezetmelder 9 cm. of is je wisselstraat 9 cm.

Een of meerdere wissels kunnen toch ook aan een of meerdere bezetmelder worden aangesloten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  10:36:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pjsieders


hoe bedoel je meer blokken maken ? ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoelt ? Ik heb zitten denken aan een enkele bezetmelder te plaatsen in het midden van mijn wisselstraat en die in 2-en delen, maar de bezetmelder is te kort om constant bezet te blijven (max. 9 cm lang) en zou dus de wisselstraat te vroeg kunnen schakelen. Maar wie weet heb jij een idee waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik hoor het graag.



Patrick,

Ik heb tussen mijn wissels, ergens een "fake" blokje zitten, is slechts iets langer dan een rijtuig.. Daardoor verdeel ik een gedeelte van mijn wisselstraten in twee. Dat heeft het wachten van treinen voor de wisselstraat fel verminderd omdat bepaalde wisselstraten nu in twee delen vrijgegeven worden.
Het "blokje" heeft stop verbod voor te lange treinen en heeft slechts één bezetmelder.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  10:46:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo/Patrick,

Beide vragen zijn: nee dat kan niet. Het is ook niet volgens de regels in de "eggie".

@Theo
Waarschijnlijk moet je dan zeer creatief omgaan met de te verwachten bezetmelders. Er moet wel iets te detecteren zijn, anders kan je het echt vergeten.




Paul,
Hier open je toch een deurtje...
Een tip welke richting de creativiteit uit moet gaan ?
Ik kan bij de te verwachten bezetmelders in de wisselstraten wel spelen met de plaats van afremmen naar gemiddelde snelheid...maar de toegelaten snelheid wordt blijkbaar bij het begin van de straat al overschreven door de snelheid van het bestemmingsblok en die is lager....

Of ik moet snelheid in bestemmingsblokjes oppompen tot boven die van de wisselstraat en die dan reduceren naar minimum op laatste derde van de wisselstraat. Straks terug proberen op zolder...


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 27 dec 2008 10:48:07
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  10:58:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Wisselstraat moet dus op 40 km staan. Middels de te verwachten bezetmeldpunten in onderhouden blokken kan je aangeven wanneer de trein in het volgende blok aankomt. Deze punten liggen vout jouw situatie dus in de wisselstraat (vergeet dan niet het vorige blok pas vrij te geven als de trein echt uit de gehele wisselstraat is gereden).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  15:27:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Goed,

dus zelfs met een bezetmelder van 9cm. lang zou het geen probleem moeten zijn ? ik kan die evt. inbouwen, dat is het langste stukje tussen alle wissels in en zit op de meest ideale plek.

Maar dan : er is nog een blok waar de gehele wisselstraat allemaal recht is, en dan zou ik problemen kunnen hebben, want ik begrijp dat Paul alleen een blok met 1 bezetmelder prefereert bij zeer lage snelheden. Wat doe ik dan met die korte bezetmelder ?

ik stuur even mijn backup mee :

Download Attachment: volledigebaan.bck
541,95 KB

het gaat om de HvH Haven wisselstraat blok 26->23 en 25->23. Het zou dan dus met een nieuw blok 26->XX->23 moeten worden, de bezetmelder/blok past tussen wissels 58 en 59.

@Paul, zou het niet mogelijk kunnen worden om losse bezetmelders als detectie te kunnen invoeren voor de snelheidsbeperking ? dat zou voor acceleratie en deceleratie dan het probleem oplossen.

Realistich ? misschien niet maar goed, we moeten wel meer aanpassen in modelspoor.

mvg,
Patrick


Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  16:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

De eventuele seinen die ook worden getoond leggen snelheden op. Deze moeten in het geval van een wisselstraat voor de wisselstraat reeds zijn bereikt en moeten de gehele wisselstraat duren (dus totdat de trein geheel uit de wisselstraat is).

Dit bovenstaande kan perfect met Koploper. Ik ben dan ook niet van plan om hier uitbreidingen/wijzigingen in aan te brengen. Weer het argument: Koploper kan al veel te veel. Beginnende gebruikers snappen het al niet makkelijk.

Helaas... Koploper blijft werken zoals het in het in het echt ook werkt en wordt niet aangepast aan het gebruikt op de modelbaan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  17:29:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul,

je hebt helemaal gelijk. maar moest het toch even vragen :)

goed, nog iemand met een idee ?

PS. Dentheo, was niet van plan om jouw thread te kapen.. mijn excuses.

Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  19:02:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pjsieders



PS. Dentheo, was niet van plan om jouw thread te kapen.. mijn excuses.




No problem.
twee opmerkingen:

1) ik vind jou bezetmelder van 9cm nogal kort, daar past soms maar één draaistel op en dat is voor de detectie op lage snelheid

2) ik heb nu de snelheid van de korte blokjes in de stelplaats iets opgepept en geef op de laatste bezetmelder (twee laatste wissels) snelheid gem en min. Nu start de lok met 35km op wisselstraat, vanaf het voorlaatste wissel gaat hij naar gemiddelde snelheid 25 en dan zelfs geleidelijk naar 17 en stopt dan netjes op stelplaats "blokje".

Ik moest daarvoor wel, via bloktype, de maximum, de gemiddelde snelheid en de min. snelheid laten overschrijven, anders neemt hij die van het treintype en daar is het maximum en gemiddelde veel hoger (lok rijdt wel eens alleen over de baan).

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  22:15:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Of jij begrijpt mij niet of ik kan niet rekenen.

Je hebt maar 9 cm.?

Of je rijdt met een schaal die nog kleiner is dan Z maar als ik 5 wissels achter elkaar zie zitten dan heb je in schaal H0 toch minstens 100 cm.

Als het moet kan je van elke wissel een blok maken.

Ik heb zelf ook zo'n situatie en heb van de hele wisselstraat een blok gemaakt. Je moet alleen een stopverbod instellen in dat blok.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  00:44:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



Als het moet kan je van elke wissel een blok maken.

Je moet alleen een stopverbod instellen in dat blok.



Hé Wim,

Daar heb ik ook over zitten denken, maar ik ben er niet uit gekomen hoe ik de stand van dat wissel dan moest instellen in een wisselstraat.

Hoe stel jij dan die wisselstand in, in een wisselstraat tussen twee blokken ?

Of kan je een automatische wisselstraat over "een blokje" laten lopen ?
Of maak jij een half wissel (achter het puntstuk) in "een blokje" en bedien je het wissel toch in de wisselstraat naar dat stuk ?

Misschien kan ik mijn bezetmelders slimmer gebruiken.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 28 dec 2008 10:28:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  09:48:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Zoals door Paul beschreven mag er in een blok geen wissel zitten.

Je moet je alleen afvragen waarom mag er geen wissel in zitten.

Het antwoord hierop is als een trein stil staat in een blok en de wissel bevindt zich onder de trein en hij gaat kiezen voor een volgend blok en de wissel moet omgezet worden dan gaat het achterste deel van de trein een andere kant op dan de voorkant.

Als er dan ook een stopverbod is dan kiest de trein voordat hij in het blok komt al voor het volgende blok en dan heb je er geen last van dat een trein op de wissel gaat kiezen waar hij naar toe moet.

Ik zal mijn database in een bericht zetten met een beschrijving hoe ik iets opgelost heb.

Maar je moet gewoon creatief denken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  16:03:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Hier is mijn database.

Kijk eens naar blok 43.

Mijn probleem was dat een trein van blok 22 of 23 kan kiezen uit blok 1, 3, 5, 7, 9 en 41.
De blokken 1 t/m 9 zijn het schaduwstation met dynamische lengte en blok 41 is vrije baan.

Kiezen in blok 22 of 23 op basis van dynamische lengte gaat niet door blok 41.

Hierdoor heb ik blok 43 gemaakt.
Dit blok bestaat alleen uit de wisselstraat, deze 6 wissels, waaronder een 3-weg wissel liggen strak tegen elkaar zonder een stukje rails er tussen.

Bezetmelder 9 is de bezetmelder van blok 43.

Een trein kan nu kiezen uit blok 22 of 23 voor blok 41 of 43 en in blok 43 voor blok 1 t/m 9.

Doordat blok 43 een stopverbod heeft wordt de wisselstraat direct gezet zodra de trein in blok 22 of 23 kiest voor blok 41 of via blok 43 naar blok 1 t/m 9.

Kijk je naar de bezetmelders dan wordt bezetmelder 9 heel vaak gebruikt.

1. De enige bezetmelder voor blok 43.
2. Vrijkomen van bezetmelder 9 in blok 1, 3, 5, 7 en 9.
3. En als laatste de trein rijdt wel van blok 22 of 23 naar blok 41 door blok 43 maar in blok 41 is bezetmelder 9 opgenomen als te verwachte bezetmelders.

Bij de variabele route Basis instellingen staat bij de stopverboden blok 43. Tevens is in het baanontwerp bezetmelder 9 gekoppeld aan de wissels zodat deze nooit ongezet kunnen worden als er nog een trein op staat.

Nadat ik namelijk mijn eerste probleem voor de keuze van dynamisch had opgelost liep ik tegen een tweede probleem aan. Bij de TEE Ram van Roco worden de middelste wagons niet gedetecteerd en is ook moeilijk hiervoor geschikt te maken. De lengte van het te detecteren stuk moest minimaal 60 cm. zijn daar anders bezetmelder 9 vrij werd gegeven zodra deze 2 wagons er op stonden. Deze trein kwam dan ook nooit goed aan in het schaduwstation.

Download Attachment: Randwyck.bck
341,96 KB



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  21:21:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Wim,

ik ga hier op mijn gemak even naar kijken, als de koters naar bed zijn en moeder de vrouw geen klusjes meer heeft :)

ik kom er op terug. Bedankt voor het meedenken tot zover.

Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  23:56:49  Toon profiel  Reageer met citaat

Wim,

Hartelijk dank dat ga ik ook eens rustig uitvlooien morgenavond.

Ik denk dat ik de bezetmelders die ik in de wisselstraat heb zitten nog "nuttiger" kan gebruiken.bv. om wisselstraat in meer delen vrij te geven.

Zeker interessant bij sterk verschillende treinlengtes(0,5m-1,7m) en lange wisselstraten (1,5m).


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 31 dec 2008 :  16:33:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Wim,

heb eindelijk tijd gehad jouw plan uit te pluizen.

Nog even een paar vraagjes :

Hoe lang is bezetmelder 9 bij jou ? (HO of N?)
Met welke snelheden rijden de treinen over blok 43 ?

Dat zal me meer inzicht geven in hoe dit toe te passen in mijn railplan.

Happy New Year !
Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  00:52:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pjsieders



Hoe lang is bezetmelder 9 bij jou ? (HO of N?)
Met welke snelheden rijden de treinen over blok 43 ?

Dat zal me meer inzicht geven in hoe dit toe te passen in mijn railplan.





Patrick, Wim,
Ik wou het toepassen op twee wissels en een kruising (samen), maar volgens mij lukt dit niet.
Dit komt omdat men voor het programmeren van de "vertrekkende" wisselstraat moet weten waar de trein vandaan kwam.

Idem met kruiswissel in het midden.

Voor een wisselcombinatie waar alle treinen over éénzelfde stukje spoor moeten is het perfect te doen, hoe ingewikkeld het ook is.
Voor de programmatie van de wisselstraten zet je dan het blokje in je geest (heet dat virtueel ?) op dat gemeenschappelijk stukje.

Ik ga even nadenken over het combineren van mijn bestaande bezetmeldersecties in de wisselstraat en er dan een paar andere combinaties bijvoegen..

Dus ik heb al een paar taken op mijn lijstje voor 2009.
Beste Wensen allemaal.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 01 jan 2009 00:54:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  11:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

De lengte van de bezetmelder is zeer verschillend.

Hij begint namelijk aan het einde van blok 22/23 en gaat tot het einde van de wisselstraat.

Dit betekend, ik heb H0 Rocoline zonder bedding
Naar blok 1: 4 wissels = 92 cm.
Naar blok 3: 4 wissels = 92 cm.
Naar blok 5: 4 wissels = 92 cm.
Naar blok 7: 4 wissels = 92 cm.
Naar blok 9: 3 wissels = 69 cm.
Naar blok 41: 2 wissels = 46 cm.

Je moet heel goed kijken wat er gebeurt met rijden van blok 22/23 naar blok 41.
Als je het ontwerp ziet dan denk je dat de trein rijdt van blok 22/23 naar blok 43 en dan naar 41.
Dat is de werkelijkheid op de baan.
In Koploper rijdt hij echter van blok 22/23 direct naar 41, dit laatste kan omdat ik bezetmelder 9 als te verwachte bezetmelder heb opgenomen in blok 41.

In jouw baan kan je bijvoorbeeld de wisselstraat in 2 delen hakken.
Wissel 137,138 en 59 (3-weg en kruiswissel) op 1 bezetmelder zetten en wissel 58,63 en 62 ook (2 wissels en 1 kruiswissel)

Je kan dan deze bezetmelders in het baanontwerp koppelen aan deze wissels. Het vrijgeven gebeurt dan ook in gedeeltes en er wordt niets overbodigs geblokkeerd.
Ga maar na:
van blok 56 naar 29 kan er zo wie zo niets over de 3-weg wissel, kan dus op dezelfde bezetmelder.
van 29 naar 23 kan er ook niets naar 33.
Dit gaat ook op van 24 naar blok 32, als de kruiswissel bezet is dan zijn ook de blokken 30 en 31 geblokkeerd.

Kijk je weer naar mijn baan dan kan je dat zien bij oa. de wissels tussen blok 22, 23 en 24 aan de ene kant en blok 20, 21, 27 en 29 aan de andere kant. De kruiswissel heeft een eigen bezetmelder omdat als hij zou zitten op de bezetmelder van wissel 2 en 3 bij bezet van blok 23/24 naar blok 29 de kruiswissel bezet geeft voor rijden van blok 27 naar 22/23.

Bij het station, blok 50 t/m 67 zit aan de rechterkant maar 2 bezetmelders op de wisselstraat en aan de linkerkant maar 3 bezetmelders.

Het is namelijk niet nodig om elke wissel een eigen bezetmelder te geven, zo zie je bijvoorbeeld in blok 30 t/m 35 (lokaal station) helemaal geen bezetmelders op de wissels. Aan de kant waar de wisseltong zit lift hij mee op de bezetmelder waar de wissel aan vast zit, voor wissel 18, tussen blok 30 en 33 is dat bezetmelder 75 (binnenkomst of stopmelder)

Op de hele baan met ca. 60 wissels heb ik maar 13 bezetmelders nodig om de wissels te blokkeren of vrij te geven.

Om wisselstraten van bezetmelders te voorzien moet je gewoon alle mogelijke rijwegen bekijken en wat bij elkaar hoort, omdat als er iets overheen rijdt de rest toch niet te gebruiken is, op 1 bezetmelder zetten.

Op mijn baan houdt dat in voor de blokken 40 en 42 (station rechts)
van blok 42 naar blok 51 (geen detectie, bezet van wissels op blok 42 en 51)
van blok 53 naar blok 42 (bezet melder op wissel + kruiswissel)
van blok 55 naar blok 58 (bezet melder op kruiswissel)
van blok 57 naar blok 59, 60 of 61 (bezetmelder van blok 57, vijgave is pas van toepassing als blok 57 vrij is)

Je moet niet denken als een trein van blok 42 naar blok 57 gaat dan kan ik de rest niet gebruiken, maar in rechte lijnen zoals boven aangegeven, van blok 42 naar 57 gaat niet als een rechte lijn van 53 naar 40 of 55 naar 58 bezet is.

Dit hoort volgens mij ook niet meer bij beginners en gaat ook tegen het principe van Paul in, wissels mogen niet in een blok zitten. Ik heb het principe een wissel kan in een blok zitten zolang een trein maar stopt voor de wisseltong, anders wordt het een puinhoop (ontsporingen) of hij mag onder geen beding stoppen in een blok waar een wissel in zit.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  15:13:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Wim,

bedankt voor de extra uitleg. Ik moet even gaan kijken hoe ik jouw idee kan implementeren.

Ga nu eerst KL6.6 uitpakken en dan terug naar dit project.

Nogmaals bedankt,
Patrick


Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina