Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 128 / Bezoekers Vandaag: 8104
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Een echte beginners vragen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

sjoef

Netherlands
94 berichten

Geplaatst - 27 dec 2008 :  18:37:19  Toon profiel  Reageer met citaat
heren en misschien ook dames, een paar echte beginners vragen. Ik wil een testbaantje maken zoals in de bijgevoegde plaatje. Puur en alleen om de techniek en koploper beter te leren kennen voordat ik mijn gehele baan ga ontwerpen en bouwen. Ik heb een intellibox (gekoppeld aan de pc) en een viessmann (5233) bezetmelder. Waar moet ik nu blokken maken en hoe sluit ik fysiek de bezetmelder aan de rails (N spoor). Ik heb nl ergens gelezen dat de rails niet onderbroken hoeft te worden bij het gebruik van koploper. Klopt dit? Maak ik dan blok-1 door het begin te verbinden met bijv 1 op 5233 en het einde op 2 van de 5233, blok-2 op 3 en 4 enz? En soldeer je dan de draden gewoon aan de rails? Moet ik nu wel of niet met diodes en weerstanden aan de gang? Ik heb al het nodige zoekwerk gedaan op het forum maar kom er toch niet echt uit. Is er iemand die mij in jip en janneke taal kan uitleggen wat ik nu moet doen?

Sjoef

Download Attachment: baantje.JPG
30,25 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  18:42:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sjoef,

Er staat heel erg bewust nergens in de handleiding van Koploper hoe digitale systemen werken. Ik vind zelf dat dit de taak is van leveranciers van die spullen om de klanten goede informatie te geven.

Ik zelf ga dus niet beginnen om naast support op de software ook support op hardware te geven. Helaas. Misschien even kijken op een anders forum? Beneluxspoor.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  19:03:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul, allereerst mijn complimenten (als nieuwe gebruiker cq ontdekker) van je programma. Ik ben het overigens met je eens. Maar als je graag op de zondag het eea uit wil zoeken en proberen en je komt op zaterdagmiddag een modelspoorbaanwinkel binnen waar je over de hoofden kan lopen is er weinig tijd voor uitleg aan klanten. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

Sjoef
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  21:31:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sjoef,

Je moet 1 kant van de rail in blokken delen en die per bezetmeldpunt aansluiten zodat Koploper via de IB zie waar een trein zich naar toe rijd. Kijk maar eens bij de volgende links.

http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

Deze link is een gratis online cursus, schep denk ik wel een goed beeld. http://www.maliebaan.org/courses/login/index.php

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  23:24:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reactie. Wat ik alleen niet begrijp is dat er zoveel verschillende dingen over geschreven worden. Wel of niet onderbrekingen in de rails, wel of niet weerstanden en diodes, wel of niet 2 of 3 aansluitingen per blok.....kortom, voor de beginnende en ontdekkende modelspoorverslaafde is het een onduidelijk verhaal.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  08:15:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sjoef,

Het is vrij simpel, als je in de toekomst via jouw IB met Koploper wilt gaan rijden dan moet deze kunnen "zien" waar zich een voertuig bevind en welke richting deze op gaat. Wat je moet doen is de rechter railstaaf in stukken delen (zijn kunststof railverbinder voor) zodat je baan in blokken wordt verdeeldt, deze kun je dan aan de bezetmelder maken van bv. Viessmann en die kaart komt aan je IB (Intellibox) en deze wordt met de pc gekoppeld waar Koploper op staat. De diode gebruik je op een wisselstraat zoals bij de link is te zien van Floodland. Op jouw plaatje heb ik blauwe lijnen gezet met daarin een bloknummer, als je dan de handleiding van Koploper er op na sla zul je moeten lezen over hoe blokken in secties te delen of schrijf je gratis is bij Maliebaan, daar staat ook veel uitgelegt voor de beginner. Bij de blokken moet het zo gemaakt worden dat de treinen elkaar niet raken bij de vernauwing bij de bochtwissels. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groeten Adrie

Download Attachment: baantje.jpg
37,44 KB
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  09:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
En of ik er wat mee kan.....Adrie, enorm bedankt. Ga vandaag lekker "vogelen"
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  21:59:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sjoef,

Ben ook even bezig geweest, ik heb jouw baan getekend in Koploper en kunt hem hier mee nemen. In dit bestand kun je dan zien waar b.v. de bezetmeldpunten zitten, er zijn 3 loc's bij en die kunnen automatisch rijden. Heb je een begin om mee te stoeien.

Veel plezier met je hobby, Adrie


Download Attachment: Sjoef.bck
11,89 KB
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  18:43:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Gaaf man...... bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina