Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 170 / Bezoekers Vandaag: 8792
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stilstaan in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hookies

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 23 dec 2008 :  20:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul en andere Koplopergebruikers,

Ik heb vanmiddag een testbaantje in elkaar gezet met drie opstelsporen en een rondgaande baan. Nu ben ik in de testmodus gaan rijden, maar in blok 7 gebeuren rare dingen. In de meeste gevallen stopt de trein en gaat het geel van de lok knipperen. Ik moet dan een blokkade opheffen door in het rijwindow op automatisch rijden te klikken en vervolgens op go. Ik heb echter geen idee waar dit aan ligt. Wellicht kan iemand mij op weg helpen?

Met vriendelijke groet,

Martin Hoekstra

Download Attachment: Schaduwtest.bck
16,13 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 dec 2008 :  20:39:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Ik zou bijna zeggen: kijk even in de FAQ want dit is een van de meest gemaakte fouten.

- Start onderhouden blokken
- open de eigenschappen van blok 7
- je ziet dan aan de onderkant uit: 3 5 6 als tabbladen staan.
- jij hebt alleen het eerste tabblad ingevuld en niet 5 en 6.
Deze ook even invullen en de treinen rijden door.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 23 dec 2008 :  20:42:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Martin,

Ga naar de eigenschappen van blok 7.
Bij algemeen/richtingen heb je niets bij richtingen aangevuld als de trein uit blok 5 of 6 komt. Daar dus een vinkje zetten voor de 8, dan zal het wel werken.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 dec 2008 :  20:46:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Martin,

je bent 2 vinkjes vergeten in onderhouden blokken.

Ga naar onderhouden, ga naar onderhouden blokken
Ga naar blok 7, dubbelklikken.
Onderaan het ventster staan 3 tabbladen bij uit blok, namelijk 3,5 en 6
Klik nu achtervolgens blok 5 aan en zet een vinkje
naar blok 8, doe ditzelfde ook op het tabblad uit blok 6 en jouw probleem is opgelost,

met vriendelijke groet,

Walter

Edit ik geloof dat ik te laat was, er waren er al 2 eerder met hun reactie.



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 23 dec 2008 20:48:56
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 dec 2008 :  21:27:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, dank voor de tips. Het werkt nu prima!

Mvg,
Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  21:49:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Is hierin ook zichtbaar of de treinen in de blokken abrupt tot stilstand komen of dat ze rustig remmen?

Download Attachment: Schaduwtest2.bck
17,53 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  22:00:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Martin,

Dit is iets wat te maken heeft met de snelheid die een loc rijdt als deze op de stopmelder aankomt. Is deze hoger dan de minimum snelheid dan treeds er een noodremming in werking (om doorschieten te voorkomen).

Open eens het rijwindow van loc BR182 en klik met de rechtermuisknop op de veld met de waarde van de dagteller. Er komt dan een popupmenu met de optie "Lengte remweg". Als de trein 150 km/uur rijdt kijk dan maar eens hoelang die remweg is. Je zal schrikken denk ik.

Zet ook de communicatielogging maar eens aan en selecteer optie 'te hard in stopsectie' en 'leren remmen'. Je krijgt waarschijnlijk allemaal meldingen hier.

Snelheden verlagen of massasimulatie verkleinen is denk ik de enige oplossing waarvan de eerste mijn eigen voorkeur zou hebben.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  22:05:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Martin,

in principe staan de functies juist om langzaam af te remmen, afremmen van treintype intercity staat vanaf 50 km. uur op 5 seconde, alleen de eigenschappen van je blokken bij je station staan niet allemaal laag ingesteld, bv. blok 6 heeft als bloktype normaal blok waar met 120 km. uur gereden wordt, blok 5 en 3 zijn ingesteld als schaduwstationblok met een nog hogere snelheid per bloktype. Als je deze verlaagd vermoed ik dat je treinen wat netter afremmen. Ze zullen nu een soortement noodstop maken om nog op tijd te kunnen stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  22:15:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Walter, ik ga hier de komende dagen eens even naar kijken. Ik krijg de indruk dat het gebruiken van een gemeenschappelijke inrijmelder/aanmeldsectie geen invloed heeft op wel of niet langzaam remmen?

Mvg,
Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  22:21:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Martin,

nee in principe niet, koploper detecteert deze gemeenschappelijke melder ook als inrijmelder van het blok.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  00:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Martin,

in principe staan de functies juist om langzaam af te remmen, afremmen van treintype intercity staat vanaf 50 km. uur op 5 seconde, alleen de eigenschappen van je blokken bij je station staan niet allemaal laag ingesteld, bv. blok 6 heeft als bloktype normaal blok waar met 120 km. uur gereden wordt, blok 5 en 3 zijn ingesteld als schaduwstationblok met een nog hogere snelheid per bloktype. Als je deze verlaagd vermoed ik dat je treinen wat netter afremmen. Ze zullen nu een soortement noodstop maken om nog op tijd te kunnen stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1


Walter, als ik het goed begrijp moet ik dan bij onderhouden bloktypes de maximum snelheid flink verlagen voor deze blokken. Dat is toch de enige variabele die je hoeft aan te passen. Je hoeft toch niets te doen met minimumsnelheid en gemiddelde snelheid?

Mvg,
Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  00:59:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hoi Martin,
Open eens het rijwindow van loc BR182 en klik met de rechtermuisknop op de veld met de waarde van de dagteller. Er komt dan een popupmenu met de optie "Lengte remweg". Als de trein 150 km/uur rijdt kijk dan maar eens hoelang die remweg is. Je zal schrikken denk ik.



Paul,

Ik zag bij de hoogste snelheid (170 km/u een remlengte van 3 meter 14 ! Dat is inderdaad fors, veel meer dan ik verwacht had.

Mvg,
Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2008 :  07:29:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hookies

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Martin,

in principe staan de functies juist om langzaam af te remmen, afremmen van treintype intercity staat vanaf 50 km. uur op 5 seconde, alleen de eigenschappen van je blokken bij je station staan niet allemaal laag ingesteld, bv. blok 6 heeft als bloktype normaal blok waar met 120 km. uur gereden wordt, blok 5 en 3 zijn ingesteld als schaduwstationblok met een nog hogere snelheid per bloktype. Als je deze verlaagd vermoed ik dat je treinen wat netter afremmen. Ze zullen nu een soortement noodstop maken om nog op tijd te kunnen stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1


Walter, als ik het goed begrijp moet ik dan bij onderhouden bloktypes de maximum snelheid flink verlagen voor deze blokken. Dat is toch de enige variabele die je hoeft aan te passen. Je hoeft toch niets te doen met minimumsnelheid en gemiddelde snelheid?

Mvg,
Martin



Hallo Martin,

ja het verlagen van de maximum snelheden in de stationsblokken is een mogelijkheid. Andere snelheden hoeven hier niet aangepast te worden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina