Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 2972
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Lenz LI 100F Versie 1
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Arnold

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 05 feb 2008 :  22:27:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Momenteel ben ik bezig Koploper in te voeren op mijn baan. De communicatie tussen de interface en de treinbaan lukt maar niet. Ben in het bezit van de set LZ 100, LV 101 en LI 100F.

Uiteraard heb ik de oplossingen die het forum biedt, toegepast. Helaas zonder resultaat.

Mijn vraag: wie werkt ook met de Lenz LI 100F en kan mij helpen met het oplossen van het probleem?

Vriendelijke groet,

Arnold

Bewerkt door Arnold op 05 feb 2008 22:29:28

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 05 feb 2008 :  23:22:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnold

Uiteraard heb ik de oplossingen die het forum biedt, toegepast. Helaas zonder resultaat.



Welke oplossingen heb je al toegepast en/of uitgeprobeerd?
En welke factoren (b.v. defecte kabels e.d.) heb je al uitgesloten, oftewel: waarvan denk je zeker te weten dat het in orde is...

Groetjes,
Dave

PS. Zelf gebruik ik geen LI100F maar een zelfbouw LI101F compatible interface. Maar mogelijk kan ik je toch op weg helpen...
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  05:58:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dave,

ik heb inmiddels de kabel vervangen... helaas geen resultaat. Ook de aansluitingen heb ik allemaal gecontroleerd. Zal vandaag Lenz is mailen of de spullen die ik heb in het geheel wel met elkaar kunnen communiceren; wellicht dat er een update nodig is...

Ook de baudrate heb ik anders ingesteld (ook in de interface) die staat nu (weer) op 9600.

Het spiegelei van Koploper staat wel op groen. Ik neem dus aan dat ik de basisinstellingen juist heb.

Groet, Arnold

Bewerkt door Arnold op 06 feb 2008 06:53:49
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  08:17:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Arnold,

Spiegelei op groen? Wat lukt er dan niet in de communicatie?

Ik kan me dan nog voorstellen:
- Koploper communiceert niet: globale instellingen (menu algemeen) daar staat aangegeven "geen aansturing commpoort"
- Koploper communiceert niet: instellingen per database daar staat als commpoort "testen".

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  18:21:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul en Dave,

bij geen vinkje voor 'geen aansturing compoort' krijg ik de melding geen response. Wanneer ik er een vinkje voor zet krijg ik deze melding niet. Ik heb m.b.t. het poortnummer de keuze tussen 'testen'en compoort 1. Ik ga uit van com 1.

Verder staat bij 'help'info digitaal systeem: 'lenz versie 3 en interface onbekend. Zit daar het probleem?

Wat moet ik bij 'instellingen voor Lenz'- 'Lenz versie' invullen? Ik heb dus versie 3 ingevuld (LV 101 = versie 2// LZ 100 versie 3 heb ik net op de printplaten gezien.

Verder rijdt de lok middels de handregelaar LH100 en de wissels kan ik hiermee omzetten.

Baanplan is ingevoerd, wissels kan ik met de muis op het scherm omzetten (dus niet op de baan) en info bezetmelders krijg ik te zien... Ook de lok kan ik op de lijn op het scherm zetten en de lijn krijgt een andere kleur.

Waar zit mijn blinde vlek?

Met belangstelling zie ik uit naar jullie antwoorden...

groet, Arnold
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  18:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Arnold,

Ik weet niet welke versie Lenz jij in je bezit hebt, daar kan ik dus niets over zeggen.

Jij moet in onderhouden globale instellingen dus NIET hebben aangevinkt "geen aansturing commpoort". Als deze wel staat aangevinkt, communiceert Koploper nooit via de commpoort.
Ook in instellingen per database moet de juiste commpoort worden geselecteerd.

Interface klopt dat deze onbekend is. Koploper heeft niet kunnen communiceren met Lenz en weet dus niet welke versie de Interface heeft.

De eerste handeling die moet lukken (voordat er ook maar iets verder gedaan kan worden) is dat je Koploper kan starten en met het spiegelei (of F5) de communicatie kan starten. Lukt dit niet dan hoef je eigenlijk in Koploper nog niets anders te doen want dat gaat dan ook niet.
Vaak test ik zelf met een nieuwe database. Alleen maar selecteren van het digitale systeem en juiste commpoort. Nu moet je middels F5 (of spiegelei) de communicatie kunnen starten. Lukt dit niet dan zit er dus ergens een probleem (kabel, baudrate instellingen interface, interface zelf, versie onjuist enz enz ).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

willem22

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  21:02:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van willem22  Reageer met citaat
Arnold,
Hier plaatjes van de instellingen ,de baudrate is niet zo belangrijk en laat die maar staan.

[IMG]http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/CropperCapture2.jpg[/IMG]

[IMG]http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/CropperCapture1.jpg[/IMG]

Ik begrijp dat je wel wissels kan schakelen via het koploperscherm dit zou betekenen dat de instellingen juist zijn.
Wel zou ik je het advies geven om je interface op te sturen naar Lenz voor de update versie 2. Versie 1 werkt wel maar niet stabiel met koploper.
Voor alle zekerheid de link voor de plaatjes.

http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/CropperCapture2.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/CropperCapture1.jpg

wil.



Bewerkt door willem22 op 06 feb 2008 21:03:41
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  21:46:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

bedankt voor de reacties; van het weekend ga ik er mee aan de slag!

Jullie horen van mij.

Groet, Arnold
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  15:33:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Welke kabel gebruik je? De orginele seriele kabel of een vervanger?

Reden van de vraag: zelf heb ik dezelfde combi, en een vervangende (langere) kabel bleek niet te werken. De pinbezetting was net ff anders. Bij de electronicaboer een goede opgehaald, en die werkte wel. Er blijkt dus echt verschil in te zitten, maar wat precies ben ik niet meer aan toe gekomen aangezien het zo opgelost was.
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  17:39:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Martin,

volgens mij de originele. Ga eerst de zaak maar eens updaten voor dat ik verder ga.

groet, Arnold
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 17 feb 2008 :  22:30:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels de blinde vlek gevonden.. er moest nòg een programma in de PC namelijk die van Lenz. Verder de instellingen van Willem 22 toegepast en er is communicatie. Treinen rijden en wissels kunnen worden omgezet. Moet nog wel wat aan de bezetmelding doen.
Door allerlei toestanden heb ik de afgelopen 5 jaar vrijwel niets aan mijn treinbaan gedaan.. dan wil je wel eens wat vergeten....

Het begin van Koploper is er NU!

Groet, Arnold
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2008 :  11:15:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
quote:
nòg een programma in de PC namelijk die van Lenz
Welk programma bedoel je? (Heb zelf de zelfde hardware in gebruik op één baan, maar heb nergens een extra programma draaien)
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 08 jun 2008 :  18:03:31  Toon profiel  Reageer met citaat
De LI101F tool Vraag mij niet waarom maar kennelijk was dit voor mij de oplossing. De zaak rijdt keurig.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina