Auteur |
Onderwerp |
|
bverbiest
Netherlands
101 berichten |
Geplaatst - 10 jan 2008 : 20:35:45
|
Sinds kort heb ik een aantal stuurstanden aangemaakt en functionerend. Ik merk echter een probleem bij het uitvoeren van de functies. Mijn Lenz decoder heeft, behoudens de rijrichting afhankelijke verlichting, nog 4 functies te verdelen. Deze zitten op F3 t/m F6. Nu kan ik in het stuurstand decoder scherm 4 functies invullen en ik dacht dat daar in het rijwindow een koppeling gemaakt kon worden met de 8 stuurstandfuncties in het loc onderhoud scherm. Dit blijkt echter niet zo te werken, want als ik bv. F5 aangeef in het loc onderhoudscherm en bij het stuurstandscherm deze op de 1e functie zet, dan wordt na het maken van de koppeling in het rijwindow functie F1 geactiveerd en niet F5. Nu kan ik de uitgang E die standaard bij Lenz op F5 zit omprogrammeren naar F1 of F2 en dan is het opgelost. Mijn vraag is of het bovenstaande juist is, of dat ik iets over het hoofd zie of verkeerd instel
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 16 jan 2008 : 08:48:21
|
Heeft iemand al een idee? Of ben ik toch onduidelijk geweest in de probleem omschrijving?
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 jan 2008 : 09:57:34
|
Barend,
Ik was het vergeten, maar ook je vraag stelling vond ik niet het lekker duidelijk.
De functie nummers in onderhouden locomotieven voor de stuurstands hebben niets te maken met de fysieke nummers van de functie uitgangen in de stuurstands. Dit is heel bewust gedaan: bij decoder A zit bijvoorbeeld hoorn hoog op F1 en rangeer stand op F2, terwijl bij decoder B F1 de rangeerstand is en er helemaal geen geluid op zit.
Middels koppeling in het rijwindow tussen de functies van de locomotief en de daadwerkelijke functies uit het stuurstandrecord (helaas dus slechts 4 functies) koppel je de juiste functie uit onderhouden locomotieven door aan de functie uit het stuurstandrecord.
Vraag heb ik volgens mij nog bijna nooit gehoord om de mogelijkheid voor meer functies in het stuurstandrecord.
Mvg, Paul. |
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 16 jan 2008 : 12:20:41
|
Paul, bedankt voor de reactie. Het is mij nu duidelijk dat in stuurstand 4 functies kunnen worden aangestuurd. Dat is ook ruim voldoende, en ik kan het in de decoder op een andere F-toets zetten. Ik werd echter op het verkeerde been gezet omdat in het window "onderhoud locomotieven" onder "functies" wel 8 mogelijkheden in de kolom "stuurstand" worden genoemd. Hierdoor ging ik er even van uit dat er dus 8 mogelijkheden waren, die ik dan in het venster "onderhoud stuurstand" niet terug kon vinden.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Barend,
Ik was het vergeten, maar ook je vraag stelling vond ik niet het lekker duidelijk.
De functie nummers in onderhouden locomotieven voor de stuurstands hebben niets te maken met de fysieke nummers van de functie uitgangen in de stuurstands. Dit is heel bewust gedaan: bij decoder A zit bijvoorbeeld hoorn hoog op F1 en rangeer stand op F2, terwijl bij decoder B F1 de rangeerstand is en er helemaal geen geluid op zit.
Middels koppeling in het rijwindow tussen de functies van de locomotief en de daadwerkelijke functies uit het stuurstandrecord (helaas dus slechts 4 functies) koppel je de juiste functie uit onderhouden locomotieven door aan de functie uit het stuurstandrecord.
Vraag heb ik volgens mij nog bijna nooit gehoord om de mogelijkheid voor meer functies in het stuurstandrecord.
Mvg, Paul.
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 22 jan 2008 : 23:00:31
|
Paul Ik blijf nog zitten met de vraag waarom er in het scherm loc onderhoud onder functies in de kolom stuurstand 8 functies worden aangegeven en in het scherm onderhoud stuurstanden 4 functies worden aangegeven. Weliswaar is de vraag niet van levensbelang, maar gewoon uit nieuwsgierigheid
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 23 jan 2008 : 06:59:28
|
Bram,
Bedenk: functie decoder A heeft stoomgeluid op F1, extra licht op F2, toeter op F3 en dubbeltonige hoorn op F4. Functiedecoder B heeft op F1 lichten vooruit, F2 lichten achteruit, F3 machinist zwaait.
Bovenstaande is natuurlijk fictief. Echter er kunnen bij gebruik verschillende functiedecoders meer dan 4 mogelijkheden zijn als je alle mogelijkheden van die verschillende types functiedecoders optelt. Om nu alle mogelijkheden toch te kunnen koppelen kan je in onderhouden locomotieven meer dan 4 functies opgeven. In het rijwindow worden deze toch gekoppeld aan de fysieke functie van de functiedecoder.
Mvg, Paul. |
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 23 jan 2008 : 08:48:30
|
Paul Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp nu het verschil tussen beide vensters
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Bram,
Bedenk: functie decoder A heeft stoomgeluid op F1, extra licht op F2, toeter op F3 en dubbeltonige hoorn op F4. Functiedecoder B heeft op F1 lichten vooruit, F2 lichten achteruit, F3 machinist zwaait.
Bovenstaande is natuurlijk fictief. Echter er kunnen bij gebruik verschillende functiedecoders meer dan 4 mogelijkheden zijn als je alle mogelijkheden van die verschillende types functiedecoders optelt. Om nu alle mogelijkheden toch te kunnen koppelen kan je in onderhouden locomotieven meer dan 4 functies opgeven. In het rijwindow worden deze toch gekoppeld aan de fysieke functie van de functiedecoder.
Mvg, Paul.
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
|
Onderwerp |
|