Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 332 / Bezoekers Vandaag: 464
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 332
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisselstraat schakelt te vroeg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WtV

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 10 jan 2012 :  22:32:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag,

Ik heb het volgende situatie. Een treinstel (lok met 3 wagons) staat op het punt het station te verlaten en reserveert de wisselstraat.
Op dat moment komt er een trein uit tegengestelde richting die dus wacht totdat de wisselstraat wordt vrijgegeven. Het is dubbelspoor, dus dat is allemaal prima.
Echter, wanneer de vertrekkende trein uit het stationsblok is wordt de wisselstraat al vrijgegeven en worden de wissels geschakeld (door de wachtende trein) terwijl de wagons er nog niet overheen zijn. Gevolg is dat de wagons het verkeerde spoor in gaan. Chaos dus.
Hoe is dit op te lossen? Kan ergens worden ingesteld dat de wisselstraat pas schakelt als het hele stel voorbij is, of moet bijvoorbeeld de achterste wagon ook stroom verbruiken, zodat pas nadat die wagon uit het blok is geschakeld wordt?

Wie kan me helpen?

Groet Wijnand

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  22:37:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijnand,

je kan in onderhouden blokken kiezen op welke bezetmelder het vorige blok wordt vrijgegeven, standaard staat deze op de 1e melder, als je echter het vinkje verplaatst naar de laatste (of volgende) melder zodat de hele trein al de wisselstraat gepasseerd is lost het probleem op.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  07:00:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Kleine aanvulling: wisselstraat wordt als default pas vrijgegeven op laatste meldpunt uit een blok. Als je uit gaat "alle treinen passen qua lengte in alle blokken" kan het dus niet fout gaan.
Wat er hier aan de hand is kan ik met deze informatie nog niet zeggen. Of latere vrijgave van het blok iets oplost betwijfel ik.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  12:11:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijnand,

Dit komt omdat er in de meeste blokken maar 1 melder is, dus dat is gelijk de laatste melder. Nog een rede om met minimaal 2 melders per blok te werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 jan 2012 12:12:21
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  19:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties.
Wim, betekent dit dat ik in alle blokken dubbele bezetmeldingen moet hebben? Mijn idee is dat alleen stationsblokken dubbele melders hoeven, een remmelder en een stopmelder.
In normale blokken heb ik één melder omdat ik eigenlijk alleen wil weten wáár een loc zich op de baan bevindt. Meer niet.
Dubbele melders hebben dan toch geen functie? Of wel?

Ik verneem graag.

Groet Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  19:22:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijnand,

Een lok moet in een blok passen. En mag eigenlijk de wissels en het vorige blok pas vrijgeven als hij op de stopmelder (laatste melder) van het blok aankomt. De lengte van je blok is dus het allereerste begin van je binnenkomstmelder en het begin van je stopmelder. Of je moet met volledige detectie rijden en al je wissels moeten dan een eigen bezet/terugmelder hebben, dan kun je op het vrijkomen dat wissel vrijgeven. Dat is een nog duurdere oplossing dan 2 melders per blok.

Stel dat er een trein voor de andere trein in blok zit met 1 melder. Dan moet de trein stoppen in dat blok en dat doet hij ook wel maar alleen met een noodstop. Netjes de snelheid naar beneden brengen op de binnenkomstmelder is er dan niet bij, hij kan dus ook nooit netjes leren remmen. Als dat je keus is, dan moet je de melder zover van de wissels leggen dat de volledige trein tussen de wissel en de ene melder van het blok past.
Hier voeren we nu al jaren discussies over, dus zoek eens op de fora's. Daar vind je dan dat 2 melders per blok het minimum is. En dan Kun je het beste 20 cm nemen voor de binnenkomstmelder een stuk zonder detectie (lengte van je langste trein) en dan de stopmelder. Dan kun je altijd nog zonder aanpassingen dat blok in twee richtingen gebruiken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 jan 2012 19:26:47
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  22:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,
Ik denk dat ik het snap.
Uit kostenoverweging zou het een optie kunnen zijn om het eerste blok voor/ná de wisselstraat met 2 bezetmelders in te richten en de rest met één omdat die alleen melders hebben vanwege de detectie. Of zoals jij voorstelt, het eerste blok ná de wisselstraat zo ver weg leggen dat het hele treinstel tussen wisselstraat en dat blok past. Het tussenstuk is dan ongedetecteerd.
Maar de conclusie is dus dat de beste oplossing is om in alle blokken te werken met 2 bezetmelders.
Dat betekent een aantal S88SD16-n bijbestellen...

Bedankt voor je toelichting maar weer.
Ik ga er mee bezig.

Groet Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 12 jan 2012 :  16:49:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijnand,

Het basissysteem van Koploper is, zoals Wim ook al heeft aangegeven dat er twee bezetmelders per blok zijn.
Je kunt het te vroeg vrijkomen van wissels wel omzeilen, maar dat zijn speciale trucjes voor bijvoorbeeld blokken die te kort zijn. Je kunt dan met logische en speciale acties ervoor zorgen dat het wissel wordt vast gehouden tot de trein er echt vanaf is. Een andere mogelijkheid is aan elke wissel een bezetmelder koppelen, zodat je wissels specifiek kunt vrijgeven. Je moet dan wel met volledige gedetecteerde treinen rijden (weerstand op de assen).
Eerst zou ik er echter voor zorgen dat de baan netjes rijdt met twee melders per blok en dan verder gaan zoeken naar oplossingen voor specifieke problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 12 jan 2012 :  18:03:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijnand,ik persoonlijk vind het niet de moeite om te besparen op een S88 melder.Zo'n ding kost eigenlijk niets in vergelijking met de problemen die je kan krijgen.Alles rijdt heel mooi als je er 2 per blok aanhoud : binnenkomstmelder en stopmelder.Ikzelf heb er 2 per blok waarvan de binnenkomstmelder de lengte van het blok min de stopsectie is.Zo heb ik volledige detektie en remt de trein heel mooi af in het blok.Als je eens rondsnuffelt zie je dat de prijs echt meevalt.Ik betaal 29 euro voor 16 meldkontakten = 8 blokken.Ik heb gekozen voor die van Conrad omdat dat identiek is aan die van Marklin.Het prijsverschil is wel enorm.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 jan 2012 :  18:09:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johnny,

Betaal je er nog altijd 11,50 teveel voor, dit even terzijde.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina