Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 642 / Bezoekers Vandaag: 17914
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lok opvangen in route lok wissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  02:06:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Ik zal er eens induiken als ik volgende week terug ben.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 19 feb 2010 :  05:11:56  Toon profiel  Reageer met citaat
hi dirk.
zo even pauze op het werk.

das toppie.ben benieuwd of de database simpeler kan.
Zal omschriijven wat ik geprobeerd heb..

veel plezier aan de overkant en een veilige reis terug.

grt Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  09:29:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Een 2de lokwissel opvangen terwijl een andere lokwissel nog bezig is lukt nog niet.

De lokwissel begint nu in blok 2 ipv blok 3 om deze vrij te houden voor lokwissel route2 als deze na het koppelen weer terug komt.

de lok opvangen op diverse manieren geprobeerd ook op de manier zoals de lok wordt tegen gehouden in blok 13 en 15 .

Kan het zijn dat het niet lukt, omdat de trein die buiten rond rijdt met een
variabele route, als ik hem de lokwissel wil laten uitvoeren dmv schakelaar dan stopt hij in blok 2 om vervolgens in blok 4 pas zijn vaste route te krijgen voor de lokwissel 1-1.

Dus als ik hem wil tegenhouden zit hij nog met een variabele route.

Kan dit misschien het probleem zijn.

Mvg

Ferdinand


N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  10:08:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Een variabele route heeft geen gevolgen voor een vaste route.

Als je het opstarten van een 2e vaste route wil tegenhouden dan zal je dat moeten proberen met logische acties.

Denk bijvoorbeeld aan een telfunctie, je gaat bijhouden hoeveel treinen er zijn in blok 10, 11, 12, 13, 15 en 16.
De vaste route kan dan alleen actief worden als de schakelaar aan staat en er 1 lok staat in deze blokken.
In de vaste route moet je dan een logische actie zetten die waar is als de schakelaar aan staat en er 1 lok is.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  18:10:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Wat jij voorstelde ga ik naar kijken, moet me nog verdiepen in de telfunctie koploper, zo kan ik bv wel straks mijn dieseltrein na zoveel rondjes laten tanken, of na zoveel rondjes hem door de keerlus heen laten gaan om weer goed uit te komen voor de lokwissel, wat nu niet kan als hij van een lokwissel terug op de baan komt.

Maar ik heb het nu op een andere manier gedaan.


We zijn weer een stap verder, heb mijn speciale actie uitgebreidt door meerdere logische actie's te maken.
Heb logische actie's aangemaakt met voorwaarde dat een blok bezet is waaronder blok 4, blok 10, blok 11 blok 12, en blok 13 ( blok 15 heb ik hierin niet meegenomen want dan gaat de trein nooit rijden :-)

Dus bij speciale actie " 2de lokwissel wachten in blok2inv "heb ik de bovenstaande logische actie's allen aangevinkt + degene die al aangevinkt was nl;lok wachten in blok 2inv

Het is misschien heel omslachtig en heb ik teveel logische actie's gekozen bij de speciale actie, alleen ik weet nog niet beter ene ben beginner hahaha

Heb de schakelaar tbv lokwissel ook veranderd, deze wordt door de lok zelf uitgezet als hij in blok 15 stil staat, ben ik van dat probleem ook af dat er eerst 2 schakelaars werden uitgezet.

De manier die ik nu toepas, kan deze makkelijker uitgevoerd worden, of wordt zoiets altijd wat omslachtig met speciale en logische actie's


Heb nu nog een probleem, het probleem wat blijft is, als ik de lokwissel activeer en de trein komt vanuit blok 9 naar 2 gaat het goed, dan loopt alles op rollentjes.

Echter als ik 2de lokwissel activeer en hij komt in blok 3 en gaat naar 4 dan stopt hij ( knipperen ) en of als hij tegen de klok rijdt en in blok 2 stopt dan blijft hij staan en wordt niet opgevangen met de Speciale actie ( gebeurd volgens mij ook bij de eerste lokwissel )

Als de trein van blok 3 naar 4 rijdt en dus blijft staan en sleep hem vervolgens naar blok 6, dan rijdt hij verder en gaat naar blok 2 om daar te wachten door de speciale actie

Wat doe ik fout in mijn variable route naar blok4 voor lokwissel ???

Laatste aangepaste database

Download Attachment: Paternoster_02032010.bck
51,95 KB


Groetjes Ferdinand.


N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 02 mrt 2010 18:14:56
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  23:16:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Nou moest toch een aanpassing doen, gezien er tijdens de lokwissel mijn trein in blok2 niet wilde vertrekken ondanks dat er geen 2de lokwissel hoefde te gebeuren
Had te maken met het bezet zijn van de blokken 4, 10,11 12 en 13

Heb een speciale actie aangepast, en nu blijft hij wel rijden totdat er de lokwissel moet komen.
Geen lokwissel bezig, gaat hij naar de ontkoppelgebied
Wel lokwissel bezig wordt hij opgevangen in blok 2

Alleen de variable route naar blok 4 voor lokwissel zit nog niet goed.

Heb geupdate database erbij gedaan

Prettige avond

Ferdinand

Download Attachment: Paternoster0303210.bck
52,02 KB

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 03 mrt 2010 23:18:35
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2010 :  14:40:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

De variabele route maakt gebruik van richtingsverboden, deze zijn noodzakelijk om de trein naar een bepaalde richting te sturen.
Als echter geen keuze voor de trein overblijft gaat hij automatisch over op handmatig.

Maak je gebruik van "Niet vertrekken uit blok" (tabblad divers) dan heb je dat probleem niet.

Je kan ook denken aan de logische actie die aan de var.route hangt om deze zo te maken dat hij waar is als deze niet vastloopt op iets wat niet kan. Bijvoorbeeld de var.route uitvoeren als de lokwissel moet en blok 10, 11 en 12 vrij zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2010 :  16:04:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank je, dat is weer een andere kijk erop, ga lekker puzzelen en laat het hier weten, bij deze wederom bedankt

Mvg

Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  17:51:54  Toon profiel  Reageer met citaat
edit : 19:56uur tekst aangepast

Ten eerste een ieder alvast een goed uiteinde en gezond 2011, let wel op de vingertjes

Dacht zal deze draadje weer eens flink afstoffen, pag15

Nou de dubbele lokwissel op testbaan is eindelijk waterdicht, ik dacht wat ik toen schreef de oplossing was, ( dacht ik ) maar telkens gebeurde er wel iets waardoor alles in duigen viel.
Ik heb nu 70 á 80% van alle logische en speciale actie's verwijderd gezien ik deze nu totaal niet meer nodig heb, is gelijk nog overzichtelijk ook hahaha.

Wat heb ik nu gedaan, eigenlijk te simpel voor woorden, met lokwissel werd trein gedirigeerd naar blok 2 om vervolgens de vaste lok wisselroute 1-1 toegewezen te krijgen in blok 4. is
Deze heb ik nu verwijderd, en laat de route nu beginnen in blok 9 ( voor het station ipv na het station ), trein wordt gedwongen na keuze start lokwissel naar blok 9 dmv variabele route, en vanuit blok 2 het station dus is alles hetzelfde.

Als er nu een lokwissel bezig is en kies voor een tweede trein, gebeurt er precies hetzelfde als hierboven beschreven, echter in blok 2 aangekomen krijgt hij hier een LA " tijdelijk verbod tot lokwissel " dit omdat er een lokwissel al bezig, dit voor elkaar gekregen door in de vaste route in blok 2 bij "vaste treinroute : gegevens blok " bij rij en stopgedrag te kiezen voor"-> vertrek indien logische actie voldoet aan conditie; logische actie -> tijdelijk verbod tot lokwissel -> is niet waar. ( deze logische actie is een geactiveerde schakelaar die geactiveerd wordt door de trein die de eerste lokwissel maakt.
Deze schakelaar wordt uitgezet als de lokwissel heeft plaatsgevonden en deze trein in blok 3 is aangekomen en stil staat, hierdoor kan de trein in blok 2 zijn vaste route lokwissel afwerken en alles begint weer als van vooraf aan.


De vriendelijke groeten Ferdinand.

ps Database zal ik ook uploaden.

Dit omdat ik dacht dat er misschien koplopergebruikers zijn, die hier misschien iets aan hebben



Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 31 dec 2010 19:56:48
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 jan 2011 :  20:00:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

Mooi te horen dat het nu goed werkt. Soms is het inderdaad een heel gezoek.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  11:18:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Koploper is zo'n mooi programma, hoe meer je leert hoe mooier het wordt, merk alleen dat ik het te vaak te moeilijk wil oplossen, terwijl het heel simpel kan, en vaak de simpelste oplossingen zijn de beste

ps. is er binnenkort weer een meeting ?

Bij deze de datebase van hoe het nu is, dus met dubbele lokwissel die nu waterdicht is, en zonder fouten werkt

mvg Ferdinand

Download Attachment: 201033231643.bck
57,06 KB

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  22:56:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

Ik zal je database eens bestuderen. Je moet het in Koploper inderdaad vaak niet te ver zoeken. Ik zal binnenkort weer eens een mailtje rond doen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina