Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 229 / Bezoekers Vandaag: 13192
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginner, beginner vraag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 aug 2010 :  01:31:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hulz,

Je was dus volledig aan het doldraaien, en weer op te veel dingen geklikt.

Heb even een klein voorbeeld voor je gemaakt, waarbij de lijnen en bezetmelders en waar in blok aan de juiste items zijn gekoppeld.

Een lijn aan een blok koppelen wat buiten de toegangs wissel of uitgangs wissel ligt is niet echt een goed plan. Ook is het koppelen van dezelfde lijn aan meerdere blokken niet echt de bedoeling.

Enkele wisselstraten aangemaakt en daarbij ook wat lijnen als wisselstraat gekoppeld aan de wisselstraat. Dit geeft je misschien een beter idee hoe het een en ander werkt.

Ook even aandacht besteden aan de blokken en het aanvinken van de rij mogelijkheden, niet vergeten alle tabbladen in te vullen met de juiste vinkjes. Meestal is het geen goed plan om het blok aan te vinken waar je vandaan gekomen bent, en al helemaal niet zonder het keren vinkje niet aan te vinken. Als de rijweg terug dan gekozen wordt is de trein echt het pad kwijt.

Letop er is nog veel te doen aan je database, deze is nog niet perfect.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.

Download Attachment: 1.bck
24,77 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
ps.:

2.bck is iets completer en geeft een beter beeld wat de basis instellingen zijn.
Download Attachment: 2.bck
37,35 KB

Bewerkt door Wim Ros op 04 aug 2010 17:41:10
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 05 aug 2010 :  11:56:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi heel hartelijk bedank,


Inderdaad die nummers slaan nergens op, blokken zijn te kort.

Blokeigenschappen en dan per tabblad aanvinken gewoon dom, eigelijk wist ik dat wel, maar gewoon vergeten, dom.

Nu snap wat met wisselstraat bedoeld word,lost gelijk die te korte blokken probleem op, kan mee verder.

En ja op een blad is veel overzichtelijker, moest heel erg wennen dat puur een schema is had zelfs eerst een poging gedaan alles net zo te teken als het werkelijk lag.

Database wordt ook nog een project en uitpuizen darom eerst maar 1 lok.

Wil me eerst concenteren op op het spoorplan schuwstaiton en halte.

Het hoofdstation wordt nog een hele kus, wil ik nog niet aan denken.
Ben in elk geval weer een heel eind opweg, mijn oude methode, dus foute voelde ook niet goed.

Mijn dank

vriendelijke groet

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 aug 2010 :  14:30:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De database 2.bck is compleet, daar hoef je alleen de juiste nummers bij de wissels in te vullen en bij de blokken de juiste terugmeldnummers in de volgorde waarin de trein ze tegenkomt als hij het blok binnenkomt. Voor de rest is de basis klaar, daar valt niets meer aan uit te pluizen. En deze database werkt ook met meerdere treinen daar hoef je niets voor te veranderen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  13:26:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo het gaat ee n stuk beter nu, maar toch

Alles nu aan lijnen toegewezen en us op automatich rijden gezet zonder dat daadwerkelijk iets is aangesloten. Puur pc op scherm. En ja hoor kleurtjes versprongen mooi. Tot op eengeven moment de boel bleef staan en begon te knipperen. Zat dus toch nog ergens een fout.

Nu wil het weer proberen maar nu blijft de loc op handmatig staan hoe krijg ik em der af. Hij luistert nu alleen naar het schuifje en niet meer naar h rijden.

vriendelijke groet

johan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  19:38:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Als een loc in een blok staat dat gaat knipperen betekent dat dat de loc via automatisch rijden niet meer uit dat blok kan komen. De lok mag bijvoobeeld niet keren, of er mag niet gekeerd worden in het blok. Ook kan het zijn dat er iets met de verbindingen met de andere blokken niet klopt, waardoor er geen mogelijkheid meer is om verder te rijden.
Als je je trein als duw/trek combinatie opgeeft, mag de trein keren.
Bij de blokeigenschappen mpet je opgeven of er om van het ene naar het andere blok te rijden gekeerd moet worden. Ook niet juiste relaties tussen blokken moet je in de blokeienschappen instellen. Het is een wat algemeen verhaal zo, maar dat is ook moeilijk anders te doen, omdat ik niet weet waar het precies fout gaat bij je. In ieder geval succes met het verder puzzelen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  20:16:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk

Das het probleem nu niet meer. Heb de lok uit het blok gehaald wat verandert. Blokkeren opgeheven opnieuw in het blok, maar nu wil die niet meer automatich rijden, reageert aleen op het schuifje, althans dar zegt ie dat iee gaat rijden maar in de blokken gebuert niets.

Moet ergen bij instelingen staan denk ik hoe de loc van handbedienig afmoet?
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 08 aug 2010 :  10:34:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet manueel de lok naar het volgende blok slepen.Dan gaat hij weer automatisch rijden.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 08 aug 2010 :  11:30:03  Toon profiel  Reageer met citaat
ach tis eigelijk weer zo simpel

ja dat was het


Bedankt

Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 09 aug 2010 :  18:59:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorder

Was volgens mij net goed bezig en dan test ik tussen door even. Wil de lok niet meer van 14 naar 11 kan maar niet begrijpen waaarom niet. Heb natuurlijk al weer van alles geprobeerd maar het lukt niet.

vriendelijke groet

Johan

201089185340_201084173935.bck
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 09 aug 2010 :  19:03:39  Toon profiel  Reageer met citaat
volgens mij klopt die backup niet
dus 2e poging

Download Attachment: 201084173935.bck
36,63 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 aug 2010 :  20:02:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij kloppen de bezetmelders in 14 totaal niet, zie onder onderhoud..dan Blokken.

Bij het openen van de database meldt koploper nog fouten...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 09 aug 2010 :  20:19:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt was nog niet klaar maar teste door en steeds wilde het wel en opeens niet meer ... maar dat was het wel vreemd maar kan weer verder.

bedank

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  16:07:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja heren daar ben ik weer,

Nou de wisselstraten zijn gezet, alle detectie punten geplaats en waar nodig aan en lijn gekoppeld, idem met de blokken aan de lijen, en zover ik kan zien werkt het.

Maar dan over naar de vragen, laatste bezetmelder geeft ie het vorige blok vrij. In welk blok moet de rem vertraging gaan werken?

Ik heb 3 sporen in het schaduwstation (voorlopig)2 daarvan heb ik opgedeeld in 2 blokken, zo dat ik er totaal 4 normale treinen in kwijt kan en 1 blok die extra lang voor de echte lange trein.
Van de opgedeelde spoeren heb ik maar eenrichtingsverkeer van gemaakt want stel je voor ze komen met de neuzen tegen elkaar aan dan rijd er niets meer volgens mij (ja of achteruit en das een beetje raar als het geen treinstel is)

Heb bij de kopsporen bij hoofdstation de vinkje van kans weggelaten anders rijdt de trein daar eens op de zoveel keer ook in.

Dan het volgend ik heb gelezen stationsblokken zijn anders. Er kan een trein in rijden bijvoorbeeld om te rangeren. Maar daar heb ik ook ruimte om 2 korte treinen acht elkaar te plaatsen, met verwachte stopplaatsen kan dat maar in een richting begreep ik. Hoe kan het nog anders, moet bij het hoofdstation toch ook extra blokken maken( ik den kan niet want dan stuurt een lange trein de boel in de war)en of moet ik extra bezetpunten aanleggen?

Ik heb bij de kopsporen nu twee detectie punten maar ook kopsporen moeten anders geloof ik?

Of waren dit te veel vragen vor 1 keer?

Mijn dank was en is groot

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  21:16:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Het zijn inderdaad wel veel vragen in één keer en ook lastig goed te beantwoorden, omdat er aannames inzitten, die niet kloppen met de Koploper filosofie. In Koploper zit er, net als in het echt, altijd maar één trein in een blok. Verschillende treinen wegzetten gaat niet werken. De eneige optie die daarvan afwijkt is bij dynamische blokken, maar dat is iets voor schaduwstations. Ook het verhaal van de lange trein is een lastige. Dat kan wel, zoals je wilt, maar dat is minstens les 25 van Koploper. Mijn advies zou zijn om eerst eens met een paar treinen en een eenvoudige opzet de zaak volledig werkend te krijgen. Daarbij wordt dan ook duidelijk hoe Koploper inelkaar zit en ga je vanzelf oplossingen bedenken voor de dingen die je wilt. Succes met het verder puzzelen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  21:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
ja vond ik zelf eigelijk ook wel ...

ik ga nu nog het 1e spoor in tweeen hakken zo dat ik twee korte treine op spoor 1 kwijt kan en uitvogelen hoe ik een lange trein kan verbieden daar te stoppen.

Dat wordt dus knippen, solderen en bestellen

met frisse moed het spoor weer


Johan

Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina