Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 470 / Bezoekers Vandaag: 14877
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 leren remmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 15 jun 2010 :  13:09:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

nog enkele onduidelijkheden over "leren remmen".

Volgens mij zal een nieuwe lok altijd steeds later beginnen met remmen tijdens het leerproces. Het leren remmen kan dus niet veroorzaken dat een lok te ver doorschiet. klopt dat?

Als een lok, welke reeds een volleerd remmer is (-; , aan een ander treintype gekoppeld wordt, wordt dan een nieuw record aangemaakt (en het oude overschreven)?
En wat gebeurt er met het remrecord als de decoder CVs aangepast zijn geworden?

groeten en bedankt alvast,

Bart


DB 1980 - 1983

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 jun 2010 :  13:25:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, zodra er iets verandert, dan zal de lok opnieuw moeten leren remmen. Dat is toch zo logisch als 1 + 1

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 15 jun 2010 :  13:43:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Bart,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT
Het leren remmen kan dus niet veroorzaken dat een lok te ver doorschiet. klopt dat?



Als de decoder op een lange remvertraging staat kan de loc nog een aardig stukje doorrijden ook al zet Koploper de snelheid op nul.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT
Als een lok, welke reeds een volleerd remmer is (-; , aan een ander treintype gekoppeld wordt, wordt dan een nieuw record aangemaakt (en het oude overschreven)?



Er wordt een nieuw record gemaakt en de oude records blijven ongewijzigd.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT
En wat gebeurt er met het remrecord als de decoder CVs aangepast zijn geworden?



Het enige dat Koploper daar van zal merken is dat de trein niet meer correct remt. Koploper zal dus, ik geloof na 3 keer fout, de records aan gaan passen aan het nieuwe rijgedrag.

Theo.

http://www.geenbergen.nl
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 15 jun 2010 :  21:36:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb de CVs 3 en 4 van de veel loks een heel lage waarde gegeven (1 of 2). dwz de versnelling vertraging vrijwel uitgeschakeld. Deze loks stoppen nog slechter dan voorheen.
Misschien dat iemand eens in blik in mijn database kan werpen om te zien wat ik fout doe.
Alvast bedankt.

Bart

Download Attachment: schaduw2.bck
167,93 KB

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  00:16:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Woordje uitleg ??
Stoppen ze bruusk of rijden ze te ver door ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  00:20:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT

Hallo,
Deze loks stoppen nog slechter dan voorheen.



Wat bedoel je? Leg eens uit wat je hiermee ons wil vragen of duidelijk wil maken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  00:28:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

in vele blokken is het leren remmen/netjes optrekken/netjes afremmen uitgeschakeld.

Samen in combinatie met start afremgemiddelde op de laatste melder dus stopmelder, zal dit geen mooi gedrag kunnen vertonen.

Het remmen zal dus minimaal al vanaf de voorlaatste melder moeten gebeuren, anders krijg je een soort van noodstop op de laatste melder,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  02:47:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Een nieuwe lok die voor het eerst (vanaf een bepaalde decoderstap) remt, gebruikt altijd de "Initiële tijd om het remmen verlaat te starten" uit de instellingen per database, tabblad remmen. De hier ingestelde waarde staat standaard op 60 sec. Dit kan dus bij een hoge decoderstap en een wat korte remsectie een doorschieter veroorzaken ondanks dat KL de trein meteen zal proberen te stoppen.

Mijn ervaring is dat je die initiële waarde beter veel lager kunt zetten, b.v. op 3 sec. De trein zal dan bij de eerste remming na 3 sec al beginnen te remmen (i.p.v. 60) en dan op minimumsnelheid naar de stopsectie rijden. De volgende remming in dit blok vanaf dezelfde decoderstap zal dan wat later worden ingezet en de derde remming weer wat later tot een rem tijd bereikt is die tussen de "minimale en maximale tijd op minimumsnelheid" ligt die is ingesteld in de instellingen per database. Is dan 3 x "goed geremd" voor die decoderstap dan stopt voor deze stap het leren remmen. Wordt er 2 x fout geremd dan zal het leren hervat worden tot er weer 3 x goed geremd is.

Het remmen wordt dus per decoderstap per treintype opgeslagen (bij geijkte loks). Is een trein klaar met leren en wissel je dus van treintype dan zou de lok weer kunnen gaan leren omdat hij voor dat type nog niet klaar was, wissel je weer terug naar het voorgaande type dan stopt het leren weer.

Het kan dus wel een tijdje duren voordat alles geleerd is en sommige decoderstappen komen in de praktijk zo weinig aan bod bij het rijden dat KL er bijna helemaal niet aan toe komt. Soms heb je dan ineens toch weer een "leer remmen" actie.

Groeten Jack van der Werf

Bewerkt door JackvdW op 16 jun 2010 02:58:27
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  12:36:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Wat ik bedoelde is dat de treinen vaak te ver doorschieten. Meestal dezelfde treinen op dezelfde plekken.
Ik ga vanavond eens wat puzzelen met die initiele instelling waar Jack het over had.
Er zijn zoveel knoppen om aan te draaien......

Bedankt vooe de tips,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  12:51:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

voordat je meer registers opentrekt, lees mijn vorige reactie is, want op die fronten die ik aangaf gaat het echt fout,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 16 jun 2010 :  17:47:44  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, ga ik proberen.

bedankt voor de reacties

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina