Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 236 / Bezoekers Vandaag: 13954
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Keerlus en blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bitbyter

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  11:17:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag allen,

Vast niet de eerste; ik heb keerlusvragen...

Ik beschik over een fleischmann N baan, Intellibox IR en Koploper.
Voor de terugmelding gebruik ik Uhlenbrock 63340 decoders.

Het schema maakt hopelijk één en ander duidelijk.

A. Moet de keerlussectie ook nog gevoed worden door de trafo/ringleiding? Of verzorgt de LK100 de voeding van dat geisoleerde stuk baan?
B. Kan koploper op deze manier ingesteld worden? Dus van blok 1 naar blok 2 rijden? Blok 2 is dan in één richting te berijden.

Ik zoek me een ongeluk, maar kan nergens een schema vinden hoe ik het voor gebruik in Koploper moet aansluiten....

Met vriendelijke groeten, Alex Coenen

Download Attachment: Keerlus_aansluiting-2.pdf
50,15 KB

Met vriendelijke groeten, Alex Coenen

Bewerkt door bitbyter op 02 apr 2010 12:34:19

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  12:48:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Dat schema zul je ook niet vinden.

Koploper heeft geen weet van de LK100. Die werkt geheel autonoom.
De LK100 verzorgt de voeding van het gedeelte in de keerlus dat omgepoold moet worden (dit is een ongedetecteerd gedeelte zo te zien).
Wel zorgen dat dat gedeelte volledig geisoleerd is van de rest. Zie ook de LK100 handleiding.
je moet alleen sectie 3 en 4 ook nog van elkaar isoleren. Nu hangen ze elektrisch aan elkaar.
Koploper heeft alleen weet van de detectiepunten sectie 1 t/m 4.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  13:16:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je voor de reactie Eric,

Maar dat geeft mij nog geen duidelijkheid.

Ik wil dus blok 2 bezet kunnen melden in Koploper. Terugmelding dmv stroomdetectie kan ik niet in het keerlusgedeelte aansluiten omdat daar door de LK100 omgepoold wordt.

De secties 3 en 4 moet ik dus voor en achter de keerlussectie zetten. (Eigen logica...)

Maar hoe stel ik in vredesnaam de blokken in (in Koploper) om een trein de keerlus te laten nemen??

Om te keren bijvoorbeeld; van blok 1 naar blok 1 laten rijden (geen tikfout: 1 - 1) Of van blok x via blok 2 naar blok y bij routes. Om maar eens wat te roepen...

Je hebt oog voor detail (iets wat een modelspoorbouwer van pas kan komen, haha), ik heb dus de tekening iets verbeterd.



Download Attachment: Keerlus_aansluiting-2.pdf
61,16 KB

Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  14:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Alex,

De LK100 is eigenlijk een hele ruige manier om je keerlus om te polen. De LK100 detecteert de kortsluiting die ontstaat als je trein van het baanvak met +- polarisatie het -+ gepolariseerde stuk inrijdt en schakelt dan de polariteit snel om. Daarom kun je met dat systeem ook niet eenvoudig met bezetmelders werken in je keerlus.
Een veel mooier systeem is het laten omschakelen via schakeldecoders en speciale acties in Koploper. Dan kun je ook bezetmelders gebruiken. Een en ander is beschreven in het onderstaande draadje:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1361&SearchTerms=keerlusschakeling

Voor het gemak sluit ik hier nog twee documenten bij met toelichting. Eén ervan staat ook in het draadje. Succes met het verder puzzelen. Als je verdere vragen hebt, hoor ik het wel via dit

Download Attachment: Keerlus.pdf
94,54 KB

Download Attachment: Keerltxt.pdf
45,08 KB forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  14:58:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Coen,

Terugmelding in de keerlus kan wel.

Je kan zelfs in de keerlus meerdere terugmeld contacten maken.
Je moet deze namelijk zetten tussen de LK en de rails van blok 2 in de keerlus.
In de keerlus moet je voor de terugmeld contacten dan 1 rails isoleren en geen 2.
Sectie 3 en 4 zitten dan ook in de keerlus, de terugmelding zit dan, in jouw tekening, rechts aan de LK (tussen de LK en de sectie 3 of 4)
De gehele keerlus moet je wel met beide rails isoleren.

Dit werkt perfect (heb er zelf 2 zo in gebruik)

Zelf gebruik ik de Uhlenbrock 63350 (3 rails) met losse bezetmelders, dan kan je zelf bepalen hoe je alles aansluit met de 63340 kan je volgens mij, maar ik ben daar geen specialist in, niet uit de voeten, als je namelijk ompoolt krijg je kortsluiting en ben je verplicht om voor de keerlus een aparte terugmelder te gebruiken en kan je met de vrije uitgangen niets meer en kost de keerlus 8 uitgangen van je terugmelder.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 03 mrt 2009 15:14:34
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  19:58:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Volgens mij zoek je het moeilijker dan het is.
Zoals je het nu aangesloten hebt werkt het gewoon.
Blok 1 bestaat uit de binnenkomstmelder (door jou sectie 1 genoemd), vervolgens een ongedetecteerd gedeelte en dan de remmelder (sectie 2). Dan komt de "wisselstraat" bestaande uit de wissel. Blok 2 bestaat uit de binnenkomstmelder (sectie 3) vervolgens weer een ongedetecteerd stuk (via de LK100 module geschakeld) en dan de remmelder (sectie 4). Dit kan ook andersom, dat maakt verder niet uit, als je de volgorde van de melders maar goed aangeeft in Koploper.
Je kunt dus gewoon rijden van 1 naar 2 en verder door naar 1.
De Lk100 zorgt er wel voor dat de polariteit goed is. Je moet er wel voor zorgen dat het gedeelte wat via de LK100 geschakeld wordt lang genoeg is om je volledige (langste) trein te bevatten. Zeker als er rijtuigen in mee lopen die stroom afneme, bv sluitverlichting.

Zoals Wim schrijft kan je ook in de keerluse volledige detectie toepassen. Dat moet dan inderdaad via een aparte bezetmelder. Dat werkt prima. Ik heb dat zelf via een LDT RS-8 print icm met de LK100.

Zou als ik nu zou beginnen dit niet meer zo doen maar gebruik maken van de ultieme keerlusschakeling. Dan ben je van het kortsluitprobleem af.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  22:07:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Allemaal bedankt !

Eric heeft echter het juiste antwoord voor mij gegeven.

Misschien moet ik nog wat werken aan mijn vraagstelling, maar dat was wat ik wilde weten voor ik een en ander ga uitproberen.

De andere oplossingen zijn me (nog) te technisch, bovendien heb ik het materiaal al in huis en heb ik natuurlijk afgewogen wat voor een beginner de makkelijkste oplossing zou zijn.



Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

louwerse

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 03 apr 2010 :  18:59:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik lees hier over een ultieme keerlusschakeling, waar je geen last hebt van kortsluitproblemen. Wat is het principe van een dergelijke schakeling?

Groeten Sam.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 apr 2010 :  19:50:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Die is op basis van stroomdetectie, dus op dezelfde basis als je bezetmelders. b.v. de LB100.

http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf

Klik hier

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

louwerse

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 03 apr 2010 :  20:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor de inlichtingen. Ik ga dat eens bestuderen.

Groeten Sam.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  15:23:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sam,

Je kunt ook door speciale actie en een schakeldecoder een nette keerlus module maken. Het idee in grote lijnen is dat de bezetmelder voor het polarisatiestuk, via een speciale actie dit stuk in de juiste polariteit zet. De laatste melder van de keerlus doet dan het omgekeerde. Je langste trein moet dan wel passen in het stuk van de keerlus voor de laatste melder. Er zijn daarover diverse draadjes op dit forum geweest. Even zoeken moet je veel informatie kunnen opleveren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 apr 2010 15:24:32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 apr 2010 :  11:36:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Natuurlijk kan dat ook, alleen dan moet koploper wel altijd aanstaan en die route selecteren. Even testen en dus een trein over de baan laten rijden is er dan niet meer bij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 07 apr 2010 :  12:36:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Goedendag,

Graag wil ik hier mijn oplossing kenbaar maken, hoe ik het keerlus probleem heb opgelost.
Mijn baan heeft grofweg gezien twee keerlussen welke zijn verbonden met een enkelspoor.
Bij mij wordt de keerlus geschakeld door het wissel welke de lus vooraf gaat.
Over de spoel heb ik een relais geplaatst welke de polariteit omschakeld.
Omdat het wissel altijd moet worden gezet ook in handbediening heb ik zo het keerlus probleem geelimineerd.
Simpel en het werkt goed.

vrgr Ebro de Wit.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 apr 2010 :  14:24:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ook dat is een goede oplossing, maar werkt alleen als de lus terugkomt op hetzelfde wissel, voor alle andere situaties werkt deze oplossing niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina