Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 240 / Bezoekers Vandaag: 14555
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Enkele problemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Geert-Jan11

Netherlands
38 berichten

Geplaatst - 04 apr 2010 :  12:19:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een paar problemen met koploper. Ik heb een simpele module waar treinen in principe alleen op kunnen pendelen.

1- Mijn baan is te kort om de locs te ijken. De uitloopmogelijkheid is te klein. Is er een andere manier om dit te doen, of zijn er databeses per loc en decoder type.
2- Ik heb van mijn pendelroutes vaste routes gemaakt. Het probleem hiervan is dat de treinen niet op tijd stoppen en doorschieten, de module af, wellicht kennen jullie de foto van de trein die uit Gare du Nord hangt, dat gebeurt bij mij ook.
3- De pendelroute van blok 4,6,14 werkt niet goed en ik kom er zo 1,2,3 niet uit.


Al vast dank voor de hulp op deze mooie paaszondag.

Geert-Jan
(digitaal is toch lastiger dan ik dacht)

Download Attachment: 2010321152425.bck
24,47 KB

Bewerkt door Geert-Jan11 op 04 apr 2010 12:20:20

hubertus

Netherlands
1942 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  12:43:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert-Jan,

1-Ieder loc kan anders reageren op een decoder, is ook afhankelijk van de instellingen van de decoder. Een database per loc en decodertype is dus tamelijk nutteloos. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je baan te kort is om te kunnen ijken. Ik heb een hele tijd geijkt op een stuk spoor van totaal 2 meter, ijktraject was iets van 50 cm. Zolang de snelheden niet al te hoog worden (max. snelheid in decoder aanpassen), gaat dat prima. Andere optie is een ovaaltje aanleggen, meten hoeveel cm het ovaaltje is en dan met de stopwatch de snelheid van je loc bij de verschillende stappen uitrekenen. Die waarden kun je daarna invullen bij onderhouden locomotieven.

2-Het is voor mij een raadsel waarom je vaste routes hebt. Die van Blok 1-2 is echt nutteloos, zonder vaste route krijg je hetzelfde effect. Bij de andere twee routes is het enige nut dat je voor bepaalde locs blok 7 resp. blok 14 wilt uitsluiten. Als dat inderdaad de bedoeling is, zou ik het met variabele routes oplossen. Het niet op tijd stoppen heeft niets met de vaste routes te maken, maar waarschijnlijk dat de snelheden op je baan gewoon te hoog zijn. Kan te maken hebben met het niet ijken.

3-In de testmode werkt het gewoon, dus geef svp even aan wat er bij jou niet goed werkt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  13:43:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Mijn grootste probleem is dus dat de locs doorschieten, wellicht omdt ik ze niet geijkt krijg. Zou je me kunnen vertellen hoe jij locs op een traject van 2 meter hebt geijkt?

mvg

Geert-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1942 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  13:59:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Het doorschieten heeft in ieder geval helemaal niets met de vaste routes te maken. Nogmaals, ik zou die vaste routes er uitgooien. In ieder geval zolang het zonder die routes nog niet behoorlijk rijdt.

Het ijken op 2 meter. Zoals ik schreef, was het ijktraject ongeveer 50 cm. Ik ijkte (en doe dat nog steeds) tussen twee IR-lichtsluizen, dan heb je aan beide kanten van het ijktraject effectief zo'n 50cm uitloop.
Als je baan zo klein is, dat je zo weinig uitloop hebt, heeft het ook weinig zin om hoge snelheden te ijken. Dat haal je dan toch nooit op je baan. Ik starte op 20 km/u en ijkte dan tot 50 a 60 km/u.
Nooit een doorschietende loc gehad.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  14:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Het ijken lijkt nu te lukken.
De reden dat ik vaste routes had gemaakt, was omdat ik daar zag dat je een vertrektijd in kan vullen, wellicht kan dat ergens anders ook, maar dat heb ik nog niet gezien.

mvg

Geert-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1942 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  14:55:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert-Jan,

Mooi dat het ijken nu wel lukt.
Vertrektijd invullen kan inderdaad alleen in vaste routes. Maar omdat je die mogelijkheid in de routes niet gebruikt, had ik er verder niet bij nagedacht dat dat voor jou de reden was.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  20:01:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Ik ben er bijna uit en de treinen kunnen er nu lekker op los pendelen.
Ik heb nog een probleem.
Blok 7 en blok 14, De treinen onderweg naar deze blokken komen uit blok 6, dan kunnen ze of naar 7 of naar 14. Eigenlijk zou dan automatisch de wissel om moeten zodat er weer een trein uit blok 7 of 14 kan vertrekken. Heb je misschien enig idee hoe ik dit zou kunnen bewerkstelligen?

mvg

Geert-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1942 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  20:19:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert-Jan,

Je moet nog wisselstraten definiëren.
Ga naar onderhouden baanontwerp en selecteer de knop 'vastleggen wisselstraten'.
Als je dan toch bezig bent, kun je ook nog lijnen toekennen aan de blokken, dan zie je op het scherm wat beter wat er gebeurd tijdens het rijden.
Ook in je blokdefinities zitten nog wel wat fouten, In ieder geval zijn 6, 8 en 11 verkeerd.
Vandaar dat je de vaste routes er het beste helemaal uit kan gooien. Die maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld om de fouten die in de database zitten te achterhalen.
Een advies dat niet vaak genoeg herhaald kan worden: zorg eerst dat het volledig automatisch kan rijden en ga dan pas beperkingen aanbrengen in de vorm van vaste en variabele routes, logische acties, enz.

groeten, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  20:36:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank,

volgens mij zijn de meeste fouten eruit, maar ik zal mijn laatste versie nog een keer uploaden, wellicht zou je daar nog een keer naar willen kijken.

mvg

Geert-Jan

Download Attachment: 2010321152425.bck
24,47 KB

Bewerkt door Geert-Jan11 op 04 apr 2010 20:38:29
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1942 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  20:50:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit is dezelfde versie die je eerder ge-upload had.



groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  20:54:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij deze dan.

gr

Geert-Jan

Download Attachment: 2010321152425.bck
24,49 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1942 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  21:13:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Als dit inderdaad de laatste versie is, klopt er nog steeds niet veel van.
Haal echt eens die vaste routes eruit en laat gewoon een loc automatisch rijden. Kijk dan hoelang het goed gaat en of de plek op de baan overeen komt met de plek waar die volgens koploper zou moeten zijn.
Ik geef het hooguit een paar minuten.

Bij de eerder genoemde blokken staan in ieder geval vinkjes keer loc verkeerd en ook bij je bezetmeldingen ziet het er raar uit. Dat verklaart dan misschien ook mede waardoor je treinen doorschieten.
Wisselstraten zijn ook nog niet gedefinieerd.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  21:30:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke, dit is de meest recente versie.
Blok 1,2
4,6,7 & 14 kloppen nu, de wisslstraat is gedfinieerd en alles lijkt te werken. Zou je iets preciezer kunnen zijn, waar bezetmelding niet klopt?

mvg

Geert-Jan

Download Attachment: 2010321152425.bck
24,92 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  23:04:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geert, de bezetmelders in blok 6,8,11,13 kloppen nog steeds niet. Je geeft daar bezetmeldpunten op uit andere blokken waar je vandaan gekomen bent, die bezetmelders kun je nooit meer in het blok tegenkomen waar je naar toe gaat.

Je komt uit een blok en je gaat naar een blok, en waar je naar toe gaat daarvan is de binnenkomst melder de eerste melder die je tegenkomt, de volgende is de stopmelder. 2 melder per blok is voldoende.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  23:14:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geert, ik zou het zo doen.

Mvg
Wim.



Download Attachment: Geert111.bck
24,55 KB
Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 04 apr 2010 23:26:26
Ga naar bovenaan de pagina

Geert-Jan11

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 05 apr 2010 :  16:27:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel Wim,

Ik ben er mee bezig, maar ik mis nog een wisselmotor, dus ze kunnen nu nog niet naar de rangeersporen. Komend weekend zal ik laten horen hoe het gaat als alle sporen berijdbaar zijn.

gr
Geert-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 apr 2010 :  17:43:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geert-Jan,

Blokken met slechts 1 melder zullen nooit netjes kunnen remmen.
Je kunt dit oplossen voor de blokken in 1 richting met een virtueel meldpunt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 05 apr 2010 :  21:53:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim bedoelt één echte melder en één virtuele melder per blok. Werkt trouwens uitstekend bij mij. De treinen stoppen heel mooi tot op de cm nauwkeurig in beide richtingen.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina