Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 289 / Bezoekers Vandaag: 1329
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 549
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 11 jan 2008 :  16:55:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik heb een vaste treinroute aangemaakt voor een bepaalde loc. Wanneer tijdens het automatisch rijden die loc in blok 16 aankomt moet deze overgaan op de vaste treinroute. Echter dit gebeurd niet? Wat heb ik fout gedaan!

Mvg.
Kees

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 jan 2008 :  18:37:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cees,

heb je ook in het locwindow aangevinkt dat deze loc automatisch moet rijden.

Zet anders je treinbaan op het forum, dan kunnen we voor je bekijken waar het fout gaat,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  11:41:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Bijgaand de file. Het gaat om de vaste route "Goederentrein diesel (licht)" en deze geldt voor drie locs en deze start in blok 16.Alle treinen rijden automatisch.
Ik volg de reacties.

Mvg.
Kees

Download Attachment: BROTALBAHN.bck
660,77 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  12:28:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cees,

In de backup die je geplaatst hebt, heb je in het locwindow van deze locs geen vinkje bij de betreffende vaste route gezet.
Nadat ik die wel had gezet, start de route bij mij wel (en loopt vervolgens vast op de blokcombinatie 20-21-921, maar dat is een ander probleem).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  18:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dat klopt, de locs rijden op dat moment variabel, en moeten dan in blok 16 automatisch overgaan in de vaste route en daarna weer automatisch variabel verder rijden.Dus ze staan in de file in een ander blok, dus staat er ook geen vinkje naar mijn idee!

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  19:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Waarvoor is volgens jou het vinkje in het rijwindow bij de vaste treinroute?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  19:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Gezien jouw vraag, weet ik de oplossing al! Ik dacht dat dit gezet dient te worden wanneer je de keuze maakt of een trein variabel of via een vaste route dient te rijden. Dus altijd variabel of vast.
Maar ik zie nu dat dit niet het geval is. Dus deze vraag is opgelost.
Maar nu gaat de loc niet verder dan blok 17 en rijdt niet van 20 naar 21 en 921. Wat is hier de oorzaak van?

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  20:21:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Het antwoord op mijn vraag is dus: je geeft hiermee aan dat indien de trein toevallig de combinatie richtingsblok / eerste blok vaste route passeert dat de vaste treinroute dan gestart mag worden.

Verder heb ik even geen tijd om je antwoord te geven op je andere vraag. Indien niemand morgen heeft gereageerd zal ik nog even kijken. Welke melding staat onderin het rijwindow van de loc die niet wil? Daar zou toch informatie moeten staan waarom...

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 12 jan 2008 20:27:56
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  20:44:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cees,

ik heb met een BR215 de vaste treinenroute in testmodus laten rijden, de trein loopt gewoon de route af, blijft een trein in de route hangen, dan is de kans groot dat deze te lang is voor het volgend blok,alternatieven heeft hij niet in een vaste route, en zal dus blijven staan,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  21:21:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Stel blok 20 heeft stopverbod. Blok 21 is te kort voor loc. In Blok 921
passen alle locs.
Is het dan niet zo: Blok 20 stopverbod ga naar 21. Blok 21 te kort voor loc ga naar 921. Ik meen in de helpfile gelezen te hebben dat als een blok te kort is voor een blok hij dit blok wel zal kiezen maar niet stoppen?

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  21:52:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Kees,

dat klopt met de instellingen die jij gemaakt hebt zou dat ook zo moeten zijn,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  22:00:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Maar waarom rijden de locs dan niet verder? Of is dit een vraag voor Paul!

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  22:18:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cees,

je zal de treinenroute bij een langer blok moeten laten beginnen voor lange treinen, het 1e blok mag niet te kort zijn voor een trein bij een vaste route, je kan het heel simpel uittesten blok 17 is 110 cm. Naar mijn mening moet het funktioneren als de treinlengte ingegeven in het locwindow korter is dan 110 cm. Je kan het heel simpel uittesten door met de treinlengte in het locwindow te varieren.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  22:44:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Maar dat is toch het geval. Blok 16=335cm, blok 17=110cm.En de treinen zijn allen korter?

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  23:00:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cees,

nog een keer gekeken nu met de BR216 134-7, deze geeft in Blok 17 aan, dat deze te lang is voor blok 20 na 20. De treinlengte in het locwindow verkort naar 50 cm. en de loc vertrekt.

Het probleem zit dus in de vaste treinenroute in combinatie van bloklengtes en treinlengtes,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  23:33:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Betekend dit dat een trein nooit een vaste kan rijden als er een blok kleiner is dan de trein?

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  23:57:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cees,

dit is een volgens mij meer een vraag voor Paul, omdat ik zelf zou denken dat het zou moeten kunnen werken, omdat er gebruik gemaakt wordt van default waardes van het blok.

Misschien zie ik echter wat over het hoofd, om dit probleem te kunnen omzeilen.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 13 jan 2008 :  00:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Dank voor je moeite! Nu maar even wachten of paul naar dit draadje kijkt en misschien het antwoord kan geven.

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jan 2008 :  08:40:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees/Walter,

Ik zou ook zeggen dat het gewoon zou moeten werken. Praktijk blijkt dus anders te zijn. Vandaag zal ik weinig tijd hebben om er naar te kijken (ivm. verjaardag). Komende week zal ik eens kijken of ik iets kan vinden in Koploper wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 13 jan 2008 10:39:49
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 13 jan 2008 :  08:51:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeden morgen Paul,

Gefeliciteerd met de verjaardag. Ik zie je antwoord tzt tegemoet.
Fijne dag,

Kees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jan 2008 :  10:39:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Het zat me toch niet lekker (en op dit tijdstip is er gelukkig nog geen visitie ).

Ik heb nog even zitten kijken en het is gelukkig niets in Koploper zelf. Ik denk wel dat de helpfile aangepast moet worden maar dat is een tweede punt.

Jij hebt aangegeven bij de blok eigenschappen van blok 20 (onderhouden blokken) dat komend uit blok 17 er gekozen moet worden op basis van optimale lengte. Bij deze keuze geldt dat in het aantal blokken vooruit wat jij hebt opgegeven de trein volledig moet passen, anders wordt deze optie NIET gekozen.

Er wordt heel bewust niet gekeken naar de instelling of het vorige blok nog bezet gehouden moet worden. De keuze voor optimale lengte is echt bedoeld voor schaduwstations waar meerdere blokken achter elkaar liggen zonder wissels ertussen. De manier waarop jij het nu hebt ingevoerd en ook de plaats is de keuze voor optimale lengte eigenlijk niet bedoeld.
Als de trein er wel in zou mogen rijden blokkeert deze alle andere sporen en dat wil ik toch echt niet.

Als jij de keuze in blok 20 veranderd in bijvoorbeeld 'kans' dan werkt je vaste treinroute wel gewoon.

Niet als patch maar gewoon in de volgende versie wil ik wel kijken of dit aangepast kan worden indien de trein rijdt volgens een vaste treinroute om dat wel het blok toe te staan indien dit blok is opgenomen in de vaste treinroute.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jan 2008 :  17:39:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Nog even als aanvulling: in de volgende echte versie (dus geen patch) is het probleem opgelost.

Indien er een keuze wordt gedaan op basis van lengte en de trein rijdt met een vaste treinroute en de trein is te lang voor het blok, dan werkte dit niet. In volgende versie zal indien bij het blok is aangegeven dat bij te lange treinen het vorige blok ook nog bezet gehouden moet worden de vaste treinroute wel het te korte lengte kunnen reserveren in een vaste treinroute.

Deze aanpassing vind ik te riskant om te patchen. Helaas moet je dus even geduld hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 14 jan 2008 :  18:23:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ben net weer terug van weg geweest.
Heb zonet je berichten gelezen. Zal vanavond de aanpassing in blok 20 doorvoeren. En verder wacht ik de volgende versie af.
Alvast bedankt voor je inspanning.

Mvg.
Kees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina