Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 96 / Bezoekers Vandaag: 3559
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 458
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 te zuinig met Blokken ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Krokodil

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 15 jan 2008 :  14:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers! (Ik als beginner kan dat be-amen)
Ben aan de slag gegaan met lezen en koploper bekend te maken met mijn baan. Ik heb oa een UH63340 besteld (terug meld module) en was volop bezig in koploper om zo,n goed mogelijk gebruik te maken van bloken.
Alleen nu wil ik graag weten van de gevorderden, Is het nodig om bij ieder stootblok, een blok neer te zetten? (Zie Baanplan heb een backup bestand ge-upload.) Ben ik te zuinig met blokken? Ik had dit zo bedacht omdat de terugmelder 8 aansluitingen had! En om niet al te complex te beginnen.

Download Attachment: Sectie1.bck
17,09 KB

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  14:07:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Oh ja De baan is er een die ik reeds in analoge vorm heb liggen.


Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  14:40:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Om je gedachten te bepalen: elk railgedeelte tussen of achter wissels waar een trein of loc naar toe moet kunnen, moet een blok zijn. Anders kan Koploper niet automatisch werken. Het is wel mogelijk een rangeerdeel te maken dat je met de hand bedient. In dat geval zou het zonder bezetmelders kunnen. Persoonlijk zou ik alles van bezetmelders voorzien. Bij een opstelspoor kun je met een (1) bezetmelder volstaan als de loc er met minimale snelheid rijdt. Bezetmelders kopen is een investering die nu eenmaal moet worden gedaan. Achteraf inbouwen is meestal een crime, dus ik zou het nu maar doen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 15 jan 2008 14:42:38
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  16:39:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom! bedankt voor je reactie. Volgens mij heb ik het dan toch goed gedaan? alle wissels liggen tussen blokken. (zie koploper bck file)

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  18:10:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok heb nog een bezet melder erbij besteld, dat kan geen kwaad. Moest toch nog wat decoders bij AnW bestellen. Hoop dat Ad nog even reageert dan word met een beetje mazzel aalles morgen verstuurd.
Dus als ik het goed lees is het van blok naar blok twee bezetmelders.
dus 8 blokken is 16 bezetmelders!?....


Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  18:46:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ja twee bezetmelders is standaard en moet ook als Koploper normaal zal werken. De situatie waar 1 bezetmelder kan, niet moet, heb ik verteld. Meer dan twee bezetmelders kan nut hebben als je een extra stopplaats wilt hebben op een stationsspoor. of in een heel lang blok als je niet te snel met afremmen wil beginnen.

Ik raad je wel aan de handleiding te lezen en er een gewoonte van maakt dat te doen als je ergens mee aan het 'programmeren' bent. Kies onder Help voor het actieve window, dat bevat veel nuttige en bruikbare informatie. Chris Burger heeft ook een mooie cursus geschreven die je aan het handje neemt, zodat er weinig fout kan gaan. Die is te downloaden van www.pahasoft.nl
Succes.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 15 jan 2008 19:32:11
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  23:00:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Tom, dank je wel voor de tips!Ik heb bij AnW (Ad) nog een bezet melder meelaten komen en nog een wissel/sein module. Wat een aardige mensen zijn dat! Toch wel wat anders dan Total train. Had ik toch ook een bestelling uitstaan van 400 euro maar gewoon niets meer van vernomen. Drie keer gebeld en twee x gemaild.?? Goed dit terzijde! Ik ben zover gekomen door de handleiding van Chris te gebruiken. (Het hele trein gebeuren is voor mij sprinternieuw zeg maar. Behalve dan dat een maatje van me machinist is bij de NS en ik nogwel eens voorin zit.)

Dus er komt een bezet melder na blok-A en voor blok-B.
Is mijn baan plausibel zover? ik doe dit in m,n uppie en vind een feedback zo nu en dan erg plezierig. Nou hoor en lees wel weer en natuurlijk hartstike bedankt Tom! Maar ik wil niet alleen op jou tijd beslag leggen dus ik hoop dat er nog wat andere naar mijn baan kijken.
Ik heb in mijn eerdere postings een backup bestand meegestuurd van mijn huidige baan!.

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina