Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 105 / Bezoekers Vandaag: 2019
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 162
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ijk probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcowijchen

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 12 jan 2008 :  14:24:53  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

ik ben begonnen met het ijken van mijn loks.
1 lok heb ik al klaar dus ik weet hoe het moet

echter ik krijg af en toe het volgende te lezen als ik de ijk gegevens op wil slaan:de snelheden zijn niet opvolgend gedefinieerd of er is onvoldoende ruimte om de ontbrekende snelheden tussen te kunnen voegen.

dan kan ik de ijkgegevens dus niet opslaan.
hoe los ik dit op?

groetjes marco

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  17:59:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marco,

Het type decoder icm met de motor van je trein, zijn niet altijd precies wat je eigenlijk zou willen, dus het kan voorkomen dat je lok bij een stap b.v. 90 km/u rijdt en de vlogende stap ook.
Hier moet je even handmatig een ander waarde invullen b.v. 91 of 89 km/u, afhankelijk aan welke kant de afwijking ligt.
Het kan ook voorkomen, en dat is meestal bij stap 28 dat de lok een tandeje lager rijdt. Dit komt sporadish voor.
In dat geval moet je de decoder een stapje terug zetten.
Je kan ook, een paar stappen ijken, b.v laag midden en hoog, of nog een paar er tussen in, dan heb je er geen last van.
In dat geval berekend koploper de tussen liggende waarden.
(Volgens mij heet dat interpolatie ,als ik dat mis heb hoor ik het wel)
Zelf heb ik ook een hoop treinen, die perfect ijken, dus met alle 28 stappen.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  18:09:37  Toon profiel  Reageer met citaat
ab de decoder is een zimo mx620 dus daar ligt het niet aan.
maar de trein is een arnold motorpost met idd een motor uit de oertijd volgens mij dus misschien dat het daar aan ligt?

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  18:51:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marco,

Soms verander je er niks aan, en kan je het beste handmatig invullen, en kijken hoe de motorpost zich gedraagd.
off topic
Heb ook lok's gehad waar ik niks mee kon beginnen, deze liggen weer in het doosje. Had geen zin om een andere motor te kopen, voor deze twee hamo loks.
Heb dezelfde lok's maar dan van fleischmann deze rijden goed.
on topic.
Soms moet je even experimenteren, met de instellingen van je decoder om te kijken of je de rijeigenschappen kan verbeteren.
Verder ben ik niet bekend met zimo.
Maar ik zou de lok gewoon ijken en wijzig de waarden die tussen twee stappen niet gelijk zijn, en ga dan gewoon eens rijden, meestal merk je er niet veel van.

Mvg Ab


Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 jan 2008 :  13:10:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcowijchen

hallo,

ik ben begonnen met het ijken van mijn loks.
1 lok heb ik al klaar dus ik weet hoe het moet

echter ik krijg af en toe het volgende te lezen als ik de ijk gegevens op wil slaan:de snelheden zijn niet opvolgend gedefinieerd of er is onvoldoende ruimte om de ontbrekende snelheden tussen te kunnen voegen.

dan kan ik de ijkgegevens dus niet opslaan.
hoe los ik dit op?


Waarschijnlijk heb jij heen en weer laten ijken, dus bij de opeenvolgende decoderinstelling rijdt de lok afwisselend heen en terug. De snelheid voor en achterwaarts verscilt bijna altijd iets..soms veel...
Wanneer er nu bij stijgende koploper instelling, een lagere snelheid uitkomt bij het ijken dan weet de computer niet hoe met zo'n resultaat om te gaan. Je kan die eigenaardige resulten even zelf een paar kilometer verhogen en dan saven, dan aanvaardt hij ze wel.

Je kan ook ijken op het gemiddelde (duurt dubbel zo lang), dan zijn de verschillen meestal weg en komt bij elke hogere instelling ook een hogere snelheid, zoniet weer even de getalletjes "masseren".
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina