Auteur |
Onderwerp |
|
ChrisBurger
Netherlands
162 berichten |
Geplaatst - 14 jun 2015 : 20:12:29
|
Hallo,
Hierbij mijn back-up van mijn baan en ik heb drie vragen.
1. De wisselstraten van blok 20 naar 21 en van 20 naar 22 worden niet opgeheven. Van 21 -> 20 en 22 -> 20 is geen probleem. Wat is hier niet goed ingesteld?
2. De twee lichtsluizen H1.01 (bij blokken 27 en 29) en H1.02 (bij blokken 31, 33 en 35 functioneren niet goed. De andere twee lichtsluizen (H1.03 en H1.07) doen het wel goed. Ik heb gisteren een uitgebreide mail hierover gestuurd. Ik zie geen verschil in mijn instellingen wat betreft de verschillende lichtsluizen.
3.Het voorsein Vr0 (adres 114) in blok 11 functioneert goed, maar Vr0 (adres 6) in blok 13 functioneert niet en blijft rood. Ook hier kan ik geen foute instellingen vinden.
Graag uw commentaar of oplossingen.
vr. groet, Chris Burger
Download Attachment: BaanGrootHeerde_20150614.bck 294,76 KB
Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2015 : 00:21:39
|
Hallo Chris,
het antwoord op punt 1. moet je zoeken in onderhouden Blokken dynamische lengte waarbij je blok 21, 22 en 23 steeds gecombineerd hebt met blok 20,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2015 : 10:52:44
|
Walter,
Nee, daar zit het niet in. Het is voor mijn gevoel een bug in Koploper. In blok 20 staat het vinkje bij te lange trein wisselstraat bezet houden, voor mijn gevoel is dat de wisselstraat waar hij vandaan komt van 88 -> 20. Niet die van 20 -> 21 b.v. Maar kunnen de meningen over verdeeld zijn natuurlijk. Maar feit is wel als je dat vinkje in blok 20 verwijdert dat de wisselstraat tussen 20 -> 21 wel wordt vrijgegeven.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2015 : 11:30:50
|
Walter en Wim, dank voor de reactie!
Ik ben verbaasd dat in de lijst van "Blokken: dynamische lengte" toegevoegd zijn: 21/20, 22/20 en 23/20. Ik kan me niet herinneren dat ik deze zelf heb toegevoegd. Bij de eerste versie van mijn baan waren blokken 19 en 20 niet aanwezig. Ik heb deze toegevoegd om de treinen beter te kunnen verdelen over de verschillende opstelsporen.
Maar hoe verwijder deze blokken in "Blokken: dynamische lengte"? De -, + en ++ worden niet actief.
vr. groet, Chris Burger
Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2015 : 11:44:11
|
Chris dat komt omdat je in blok 20 komende uit blok 87,88 bij optimale lengte in blok 21,22,23 2 blokken verder laat kijken als je daar achter een 1 invult zullen deze uit de lijst verdwijnen. En als je dat gedaan hebt zal de te lange trein ook niet meer naar blok 20 rijden, dus naar een te kort blok. Dan blijft de wisselstraat ook niet meer bezet.
En eigenlijk zit daar dus het probleem, je geeft in blok 20 de opdracht 2 blokken verder te kijken, maar er zijn geen 2 blokken achter blok 20 beschikbaar richting 21,22,23. En daar neemt koploper blok 20 als eerste of tweede, alleen staat hij daar al in. Hij kijkt eigenlijk terug.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 15 jun 2015 11:58:33 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2015 : 13:19:00
|
Chris,
Verder gaat het bij de benoeming van de blokgroepen niet helemaal goed, daar moet je alleen de uitrijdende blokken in opnemen, zeker als je met lichtsluizen werkt. Groep 1 dus alleen blok 27 en blok 29. En dan ook even de minimale bezetting invullen en zet het vinkje bij FIFO, anders heeft de groep geen nut, en is het opstelspoor altijd leeg.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 15 jun 2015 13:53:06 |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2015 : 23:17:37
|
Hallo Wim,
Bedankt voor alle info, ik ga er morgen mee aan de slag!!
vr. groet, Chris Burger
Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2015 : 16:15:37
|
Hallo Wim,
Ik heb je adviezen uitgevoerd en zo als je schreef zijn de combinaties 20/21, 20/22 en 20/23 verdwenen uit de lijst van dynamische blokken. De wisselstraten worden keurig vrijgegeven. Dit probleem opgelost.
Het te vroeg vertrekken van een lok in de dynamische blokken 27/29 en 31/33/35 blijft bestaan. Ik heb het nu opgelost door in de blokgroepen een tijd van 10 seconden in "vertraging vrijgave x sec na enkele treinbeweging." op te geven. Maar zo zou het niet moeten. De treinen die via blok 19 binnenkomen hebben het probleem niet. Het lijkt wel dat de combinatie met een wisselstraat in dynamische blokken en dat er vanuit blok 20 ook naar drie opstelsporen gereden kan worden, Koploper van slag is.
Wim Ros schreef: En dan ook even de minimale bezetting invullen, anders heeft de groep geen nut en is het opstelspoor altijd leeg.
Ik ben verbaasd over jouw opmerking dat wanneer ik nul opgeef in het tabblad "Bezetting" van "onderhouden blokgroepen" in het vakje "Bezetting minimaal" de groep geen nut heeft. Mijn interpretatie is dat wanneer ik nul opgeef de groep ook leeg kan zijn en wanneer ik 1 opgeef er altijd minimaal 1 trein blijft staan.
vr. groet, Chris Burger
Download Attachment: BaanGrootHeerde_20150616.bck 298,01 KB
Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2015 : 16:53:48
|
Chris,
Dat heb je zelf zo opgegeven in diverse variabele treinroutes, waarin je hebt aangevinkt dat de trein een hoge prioriteit heeft en dat hij in een blokgroep moet doorrijden.
En als jij NUL bij minimale bezetting opgeeft dat is de blokgroep altijd leeg, en heeft hij als verzamelgroep of opstelspoor geen nut of werking als zodanig. En kunnen het net zo goed gewone blokken zijn in de vrije baan, zeker samen met de instelling zoals hierboven aangegeven in de variabele treinroute. Nu staat hij daar alleen op basis van tijd. Zo ben ik verbaasd over de instellingen als zodanig in jouw database.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 16 jun 2015 17:00:25 |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2015 : 17:40:45
|
Hallo Wim,
Dat heb je zelf zo opgegeven in diverse variabele treinroutes, waarin je hebt aangevinkt dat de trein een hoge prioriteit heeft en dat hij in een blokgroep moet doorrijden.
Je hebt gelijk, dat is niet erg logisch. Ik heb de vinkjes weggehaald. Bedankt!!
vr. groet, Chris Burger
Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 18 jun 2015 : 11:25:12
|
Ter voorkoming dat soortgelijke situaties nog kunnen ontstaan, en ter voorkoming van een ander niet allerdaags probleem tengevolge van wat vreemde instellingen aangaande treinen die niet mogen wachten in een blokgroep. Hier de fix http://members.ziggo.nl/pahasoft/kopl86.zip
18 juni 2915 8.6 8 Koploper voorkomt dat door foutieve invoer treinen in een te kort blok kunnen rijden. Oplossing voor probleem op koploperforum.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 18 jun 2015 : 12:15:34
|
Hallo Paul en Wim,
Dank voor de fix. De treinen in mijn schaduwstation wachten nu met vertrekken totdat de binnenkomende trein na het stukje terugrijden keurig gestopt is.
Geweldig!!
vr. groet, Chris Burger
Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper |
|
|
|
Onderwerp |
|