Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 116 / Bezoekers Vandaag: 336
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 155
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loc rijdt door bij ijken snelheid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Mark146

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 20 aug 2007 :  11:24:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Mijn eerste stappen met koploper en ik ben zojuist op een probleem gestuit.
Bij het ijken van locs rijden deze gewoon door over de bezetmeldpunten. Volgens het scherm ijken zijn beide bezetmeldpunten bezet (geel dus). Ik rij Märklin en gebruik de Viessmann 5233 (stroomdetectie dus) met een Intellibox en pc. Oh ja, koploper is nog de ongeregistreerde versie, maar ik begrijp dat dat ook niet mag uitmaken?

Volgens mij heb ik alles goed aangesloten en ook ingegeven in de IB en Koploper.

Het hele forum doorgespit en heel ver terug kwam ik een zelfde probleem tegen, dat bleek te zijn opgelost door ook massa aansluitpunten te maken (lijkt mij niet de oplossing). Dit heb ik dan ook gedaan.

Download Attachment: bezetmeldingsprobleem.jpg
29,75 KB

De 5233 is ook al vervangen voor een ander exemplaar, dus kapot zal ie niet zijn

Ik hoop dat ik voldoende info gegeven heb, zo niet? Dan hoor ik dat uiteraard wel.
Wie kan mij hier mee helpen???

Groeten

Mark

n/a

196 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  11:40:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Heb je eerst alle gegevens bij instellingen per database ingevoerd?
(snelheid/bestemming)

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  11:45:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Alle instellingen zijn ingevoerd, lengte traject enzenz.
Wat bedoel je met snelheid/bestemming? Snelheid moet ik toch juist gaan bepalen door het ijken? En de bestemming bedoel je de bezetmeldpunten?
Communicatie tussen IB en pc loopt in ieder geval wel goed.

Groetjes

Mark
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:01:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Mark,

Als ik het zo lees, rij eerst een gewoon met een loc handmatig over je bezetmeldpunten heen en kijk dan middels het testprogramma of deze punten doorkomen en weer vrijkomen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Bij instellingen per database en dan onder de kop "snelheid/bestemming" daar moet je eerst alles invoeren, maar dat heb je gedaan zoals ik nu begrijp.

Als je nu een loc in het midden zet van het ijk spoor en je geeft de richting aan, dan gaat de loc naar de bezetmelder die je hebt ingevoerd en daar aangekomen verkleurd de bezetmelder en geeft een signaal af.
Dan moet de loc stoppen.

Groet,
Rob

Paul was me net voor.

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 20 aug 2007 12:09:46
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:08:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik ga dat even proberen.

Hoi Rob,

Nee, bezetmelder kleurt wel geel maar loc stopt niet.
Daarna als loc van bezetmelder weg is, blijft ie geel.
Ga eerst even zoals Paul zei handmatig rijden en dan het testprogje bekijken.

Groeten

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:15:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hallo

Daar ben ik weer en enigzins wijzer.
Op het moment dat ik handmatig rij, dan verkleuren de bezetmelders in het testprogje, kortom ze zijn dan bezet als de loc erop staat. Rij ik nu verder dan moet ie em ook weer vrijgeven lijkt me, dat gebeurt dus niet. Of moet ik dat ergens instellen?
Als ik pc en IB uitzet en weer opstart dan is alles vrij, het proces herhaalt zicht dan weer en ze zijn en blijven weer bezet.

Maar stoppen doet ie sowieso niet ook al geeft ie em aan als zijnde bezet.

Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:24:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark146

Daarna als loc van bezetmelder weg is, blijft ie geel.


Hallo Mark,
Dat is het probleem. Als de loc voorbij de bezetmelder is dan verdwijnt de gele kleur en stopt de loc.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:31:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Helaas, was het maar zo makkelijker.
Zoals ik net al zei, als de loc verder rijdt, de bezetmelder blijft bezet. Ook al til ik em eraf, bezet blijft ie. Dan moet ik eerst de pc resetten en de IB opnieuw opstarten, dan zijn ze weer vrij.

Zit dit in de software, is dit een instelling die ik verkeerd heb?


Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:51:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Dit ligt volgens mij niet aan de software of een verkeerde instelling.
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken bij de bezetmelder zelf.
Helaas ontbreekt bij mij de kennis van de Viesmann 5233.

Succes,
Rob


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  12:59:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hoi Rob,

In ieder geval bedankt voor de moeite.
Het probleem is nog niet verholpen en volgens mij is de 5233 gewoon goed aangesloten. Daar kan je ook weinig aan fout doen lijkt me.
Overigens, als ik de draden uit de 5233 haal, dan stopt de loc wel, dus de sectie is wel goed geïsoleerd.

Wie weet hier meer van?????

Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  13:06:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Heb je bij de IB ook opgegeven hoeveel bezetmeldunits er aangesloten zijn ?.
Wat geeft de IB zelf aan als de loc op een bezetmeldpunt staat en er vervolgens weer af is ?.
Wat je beschrijft is hetzelfde probleem wat Henk (HenkE) onlangs had.
Bij Henk bleek de (nieuwe)IB defect te zijn.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  13:23:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Allereerst, mijn IB is net gemaakt, had een flinke sluiting gehad en 2 uitgangen waren kaduuk.

Kan je mij helpen waar deze info op de IB zou moeten staan??

Ik ben sinds ongeveer 20 jaar weer met modelspoor begonnen en heb nu een half jaar alle spullen van mijn pa gehad. Hij kon al het digitale niet zo goed meer volgen (IB + PC). Ergens kan ik hem wel begrijpen ook hahahaha, zit zelf tenslotte nu ook vast.
Alvast bedankt!

Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  13:51:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Hoi Mark,

Op bladzijde 49 in de handleiding van de IB staat precies hoe dit moet betreffende het aanmelden van de "S88" plus het aantal.
Als dit niet ingegeven staat zal de 5233 niet werken.


-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin Digital H0, FCS, PC + Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.4, DB/SBB, periode II t/m IV.
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  17:03:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hallo allen,

Helaas, het probleem bestaat nog steeds.
Hierbij een aantal printscreens van instellingen.
Wat mij wel opvalt is dat onder algemeen/communicatielogging er 2 tabbladeren zijn, te weten: Wat te melden en logging. Kijkt men in de helpfile in hetzelfde scherm dan zou er volgens de helpfile nog een 3e tabblad moeten zijn, te weten: bezetmelding. Allebei versie 6.3
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/systeem%20informatie.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/testprogramma.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/stam%20gegevens%20digitale%20onderdelen.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/onderhoud%20locs.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/instelling%20per%20database.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/communicatie%20logging%20deel%20I.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/communicatie%20logging%20deel%20II.JPG
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/576/foutmelding%20bezetmelders/bezetmeldingsprobleem.JPG

Als dit allemaal goed staat, zou het in de IB moeten zitten, maar daar staat volgens mij alles zoals in het handboek staat aangegeven.
Ik weet niet of al deze links nu ook kleiner gemaakt kunnen worden, excuus daarvoor.



Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  20:09:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Weet je zeker dat de terugmeldunit i.c.m. met de IB goed werkt ?. Je kan dit geheel testen zonder gebruik te maken van een PC. Je moet dus eerst zeker weten dat dit goed werkt voordat je verder gaat.
Zoals Riny al aangaf lees 5.10 (blz. 30) en 8 (blz. 49) aandachtig door.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2007 :  20:17:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Mark,

Als de bezetmeldpunten bezet blijven, dan is dit 100% GEEN fout in Koploper of ergens in Koploper een foutieve instelling. Je moet dit toch echt zoeken wat de anderen hierboven ook zeggen.

Het 3e tabblad is alleen in de testversie van Koploper beschikbaar. Het is voor mijn eigen volledigheid beschreven, maar geen enkele normale gebruiker zal deze zien en heeft deze ook niet nodig.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 21 aug 2007 :  08:11:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hoi Paul en Riny,

Zelf was ik eigenlijk ook al tot die conclusie gekomen.
Alleen, volgens mij staat alles goed in de IB, juist met name bij de S88 instellingen staat op de juiste plek een * ter bevestiging. Ook in koploper heb ik volgens mij alles correct ingevoerd.
Dan heb ik nog maar twee mogelijkheden, de IB zou weleens defect kunnen zijn of hij herkent de 5233 van Viessmann niet. Maar dit is gewoon toch een kloon van wat Märklin maakt?



Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 21 aug 2007 :  10:44:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Ondanks dat mijn kennis beperkt is t.a.v. de 5233 en de Intellibox toch de volgende opmerking.
Zelf werk ik met de BMD16-SD bezetmelder met MRDirect.
Na mijn eerste zelfbouw van de BMD16-SD melder wilde deze niet goed werken met MRDirect. Ik heb deze bezetmelder toen bij AnW Modelbouw mogen testen op een Intellibox. Uit de test bleek dat de bezetmelder goed was en dat kon je zien op de Intellibox doordat er blokjes op de display aan en weer uit gingen.
Mijn advies is dus: Laat de computer er tussen uit en sluit de 5233 aan de rails en Intellibox en laat een trein rijden.
Als er wel blokjes verschijnen en deze gaan niet meer uit dan moet je toch de fout zoeken bij de Intellibox aangezien je ook al een andere 5233 hebt gebruikt.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 aug 2007 :  11:25:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark en anderen,

Ik werk zelf ook met TC (IB) en de Viessmann 5233. Mij zijn twee zaken opgevallen, die mogelijk belangrijk zijn, want kennelijk is Koploper TC Viessmann 5233 een ingewikkelde combinatie.
- De Viessmann 5233 is in feite maar een halve terugmeld decoder, omdat hij acht uitgangen heeft ipv van zestien. Het werken met een oneven aantal 5233's gaat wel, maar dan zul je op de IB zien (in de bezetmelder mode), dat de niet aangeloten acht bezetmelders continu at random oplichten. Dat geeft in combinatie met Koploper dan zoveel dataverkeer dat of de IB of de PC het op een gegeven ogenblik niet meer kan volgen. Bij even aantallen doet dat probleem zich niet voor, ook al gebruik je de Viessmann 5233 niet actief (dwz niet aangesloten op bezetmeldpunten, wel met de lintkabel aan de IB).
- Het is bij de 5233 echt essentieel zowel de rode als de bruine draad aan te sluiten. Als je alleen de rode draad aansluit wordt de bezetmelder een flipflop bij de eerste keer dat de melder wordt bereden, gaat hij dan aan, bij de volgende keer weer uit. De bruine draad zorgt dat de vrijmelding gooed terugkomt naar de IB.
- Tenslotte geeft Viessmann aan dat het verstandig is nog een kortsluitmodule 5234 in te bouwen naar de ongecontroleerde stukken. Ik heb dat wel gedaan, maar weet niet of bij afwezigheid de beschreven problemen ontstaan. De 5234 is moeilijk te koop, maar voor een paar dubbeltjes makkelijk zelf te maken uit vier diodes en een weerstand. Voor een paar kwartjes meer maak je er ook nog een mooi kastje met aansluitingen omheen.
Ik hoop dat dit wat richtingen geeft om je problemen op te lossen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 aug 2007 :  13:23:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Mark,

Het is misschien onaardig om te zeggen maar elke keer komt dit probleem met de 5233 naar voren. De Intellibox en de TC denken bij de bezetmelders in groepen van 16. De 5233 heeft er acht. Ik heb al mijn problemen met de 5233 indertijd opgelost met ze altijd paarsgewijs achter elkaar te zetten. Dus altijd 2x een 5233 gebruiken. Dan kun je ze ook rustig, mits met zijn tweeen, tussen de andere s88ers, de 5217 van Viessmann bijvoorbeeld, plaatsen. Een (1) 5233 geeft vaak gedoe op diverse terreinen en per tweeen aansluiten lost doorgaans de problemen op. Dirk gaf dit ook min of meer aan. Je zou de 5233 altijd per twee moeten aanschaffen voor een goede werking. Alleen werkt een 5233 hooguit redelijk aan het einde van de keten van bezetmelders.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 21 aug 2007 13:28:56
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 21 aug 2007 :  20:29:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Uiteraard heb ik er 2 achter elkaar gehad. Heb vanmiddag een lange tijd met Wim R aan de telefoon gehangen. Alles in de originele instellingen, daarna allerlei testjes gedaan maar het resultaat bleef hetzelfde.
Eindconclusie: waarschijnlijk een defect in de IB.

Ik naar Grootendorst in Woerden en ja hoor, hij was net weg op zijn eerste vakantiedag

Daarna totaltrain gebeld waar ie gerepareerd was na een flinke kortsluiting en kreeg het advies om maandag terug te bellen met de collega die juist daar meer verstand van had.
Nou ja, even afwachten dus maar.

Bedankt allen voor de hulp en mocht ie niet kapot zijn, dan ga ik toch maar voor een ander soort bezetmelder 5217 ofzo, kijken of ie dan wel werkt.



Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Mark146

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 29 aug 2007 :  19:42:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Mark146  Reageer met citaat
Hoi allen,

Vandaag een andere IB aangesloten en deze werkt dus wel.
Kortom, de s88 uitgang oid is bij mijn IB kaduuk.
Bedankt voor alle info in ieder geval.



Groetjes

Mark

Märklin H0, IB, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 aug 2007 :  20:19:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Gelukkig weer een probleem uit de wereld. Fijn voor je!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina