Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 381 / Bezoekers Vandaag: 1219
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste treinroute: trein wil er niet aan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

gijs

8 berichten

Geplaatst - 01 mei 2006 :  11:39:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koploper-gebruikers,

het probleem dat ik heb is het volgende. Ik wil voor een stoptreintje een vaste treinroute instellen. Deze heb ik aangemaakt, en in het rijwindow geselecteerd in de betreffende trein.
Uit de helpfile begrijp ik dat als de trein in het 'richtingsblok' komt, en dan naar het eerste blok van de vaste route gaat, dat dan de route geactiveerd zou moeten worden. Dat gebeurt dus niet.
Ik heb ongetwijfeld ergens iets doms gedaan of vergeten, maar ben er nu al enige tijd naar aan het zoeken. Dus als jullie het weten, graag!

Bedankt,

Gijs

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 01 mei 2006 :  11:58:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Gijs,

Zoals ik het lees ben je niets vergeten.

Alleen even een aanvulling.
De trein rijdt toch wel de goede kant uit om de route te kunnen activeren?

Bij de aanvang van de route wordt er namelijk niet gekeerd, als de route eenmaal actief is kan je wel laten keren in de route.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mei 2006 :  12:00:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gijs,

Probeer eens even het volgende:
- zet de loc fysiek in het richtingsblok
- zet ook in Koploper de loc in het richtingsblok
- zorg dat de vaste treinroute is geactiveerd
- sleep dan het volgend blok uit het rijwindow naar het eerste blok van de vaste treinroute

Als het goed is zou deze dan moeten starten. Wat gebeurd er in het rijwindow en wat staat er aan de linkeronderkant in het rijwindow.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

gijs

8 Posts

Geplaatst - 01 mei 2006 :  12:50:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het probleem lijkt zich toe te spitsen op 'doodlopende blokken'. Als ik in de vrije baan een vaste route definieer dan werkt dit prima. De bedoeling is om de stoptrein tussen twee doodlopende blokken te laten pendelen. Zodra ik een van deze blokken als beginblok opgeef werkt het niet meer: linksonder blijft automatisch staan.
Wanneer ik echter de route definieer vanuit een blok tussen de 2 doodlopende blokken in, gaat het prima. Dus wat mij betreft is het opgelost.

Bedankt voor de hulp.

Gijs
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mei 2006 :  13:26:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gijs,

Waarom maak jij dan gebruikt van een vaste treinroute. Pendelen tussen stations kan ook met variabele treinroute worden opgelost (gewoon een paar blokken uitsluiten die niet gekozen mogen worden).

Om te starten in de situatie die niet lukte, moest de trein dan van rijrichting veranderen?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

gijs

8 Posts

Geplaatst - 01 mei 2006 :  15:10:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

ik denk inderdaad dat ik het ook wel met een variabele treinroute had kunnen doen. Er zit echter in de testfase maar 1 blok tussen de 'kopblokken', dus een vaste route leek me makkelijker.
De trein hoefde niet van richting te veranderen. Ik startte de vaste route in het kopblok, en gaf in 'volgend blok' het eerste blok van de vaste route aan. Misschien heb ik ergens een foutje gemaakt in het definieren van de kopblokken, anders zou het een bugje kunnen zijn. Maar niet een erg belangrijke dus ;-).

Gijs
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mei 2006 :  19:50:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Gijs,

Bugjes zijn natuurlijk nooit uit te sluiten. Echter ik denk dat er ergens in jouw definitie toch iets niet goed (heeft) gezeten. Als jij een situtatie kan reproduceren is het misschien makkelijk om jouw database even te uploaden en dan wil ik er best even naar kijken.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

gijs

8 Posts

Geplaatst - 02 mei 2006 :  09:35:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

hierbij de database. Ik wilde de trein van blok 8 via blok 11 naar blok 10 of 9 laten pendelen en weer terug.

Bedankt voor al je werk, het is en blijft een geweldig programma.
Overigens: Wanneer ik na noodstop 'stop alle locomotieven' klik dan stoppen niet alle locomotieven, tenminste, niet in mrdirect. Is dit een bekend fenomeen?

Bedankt,

Gijs

Download Attachment: gijs.bck
50.28 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Marc

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 02 mei 2006 :  11:11:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Gijs,

Zoals al eerder gezegd doe het met een variabele route. Sluit daarin de blokken 2,3,4,5,6 & 7 uit. Ik zou bij Geldt voor : kiezen voor rijwindow. Dan kan je sprinter ook nog eens iets anders rijden. Bij rijdt in testmode de sprinter keurig heen en weer.

Groeten,

Marc Konings
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 mei 2006 :  13:21:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gijs,

Ik heb nu even getest met jouw database. Ik krijg gewoon een aantal locs wel in de vaste treinroute. Ik zie dus niet in wat het probleem is bij je.
Kan jij nog opgeven met welke loc/blok het fout gaat volgens jou?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

gijs

8 Posts

Geplaatst - 02 mei 2006 :  17:23:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul en Marc,

ook in de testmodus lukt het mij niet om ze in een treinroute te krijgen die begint op blok 8 en dan via 11 naar 9 gaat.
De beide gedefinieerde vaste routes beginnen in blok 11, en dan heb ik geen probleem.
Maar nogmaals, het werkt nu wel zoals ik wil (bij beginnen in blok 11). Bedankt voor de tips!

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar als ik bij blok 9 en 10 aangeef 'alleen treinstel' in de aanvullende blokgegevens, dan rijden er toch treinen in die daar niet in zouden mogen komen. (ook niet duw/trekcombinatie aangevinkt). Dit is ook iets wat alleen gebeurt in de 'kopblokken' en wel goed werkt als ik het bij de andere blokken invul.

Nogmaals bedankt,


Gijs
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 mei 2006 :  19:43:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gijs,

Het heeft te maken met het stopverbod wat geldt in blok 11. Een vaste treinroute starten in een blok met een stopverbod zal nooit echt lukken. Koploper reserveert eerst alle mogelijke blokken. Bij vertrek vanuit blok 8 is dat bijvoorbeeld 9 (=laatste) en 11 (=een na laatste). Bij de vaste treinroute staat echter richtingsblok 8 en het eerste blok is 11.
Hierdoor wordt niet voldaan aan de voorwaarde om een vaste treinroute te starten.

Ik heb er wel eens onderzoek naar gedaan om dit toch te kunnen laten werken. Echter ik kwam zoveel technische problemen tegen, dat ik dit heb geaccepteerd als niet te realiseren. Gelukkig kan jij het door een ander richtingsblok te kiezen wel oplossen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

gijs

8 Posts

Geplaatst - 03 mei 2006 :  11:54:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

ik zie dat je (zoals verwacht) gelijk hebt. Weghalen van het stopverbod lost het 'probleem' op.
Het lijkt me ook niet belangrijk genoeg om er tijd in te stoppen.

Bedankt voor je input,

Gijs
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina