Auteur |
Onderwerp |
|
K.E.A. Schmidt
Netherlands
3 berichten |
Geplaatst - 22 apr 2006 : 17:32:34
|
Beste treinliefhebbers, ben beginner met de PC besturing. Zoek beginners Maerklin HO Digital en Software Koploper. Liefst in de Alblasserwaard, woon zelf in Streefkerk.
met spoorse groeten,
Karel |
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 22 apr 2006 : 17:41:24
|
Karel,
Ik denk dat je gewoon hier je vragen en/of problemen moet kenbaar maken dan word je vanzelf wel geholpen. Wij zijn uiteindelijk allemaal een keer voor het eerst begonnen. De ondersteuning is op dit forum goed te noemen. Ook ik ben nog niet zo lang bezig en ben inmiddels toch al geholpen aan mijn noodzakelijke basis.
Gaat allemaal goed komen.
Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 22 apr 2006 : 21:20:17
|
Riny,
Jij kent niet de gehele voorgeschiedenis met Karel. Ik denk dat Karel meer geholpen is met iemand die het face-to-face een keer kan vertellen.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 22 apr 2006 : 23:03:25
|
Hallo Paul,
Het was maar goed bedoeld om duidelijk te maken dat wij hier op dit forum elkaar aardig bij kunnen staan. Niet dat ik de aangewezen persoon zou zijn om veel uit te leggen want ik sta zelf ook in mijn beginschoenen. Ik ken mijn grenzen en beperkingen.
Ik hoop voor Karel dat er iemand opstaat om hem te helpen.
Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 22 apr 2006 : 23:04:56
|
Hoi Riny,
Sorry: nu ik eerste reactie lees had ik het wel iets anders (vriendelijker) kunnen verwoorden. Neem me niet kwalijk.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 23 apr 2006 : 08:35:54
|
No hard feelings.
Ik was ook niet van mening dat het echt negatief was bedoeld. Wij zijn toch volwassen mensen en kunnen allemaal wel eens wat minder leuk reageren zonder kwade bedoeling. Het bevestigd maar weer dat we allemaal maar mens zijn. Als we ons daar mee bezig moeten gaan houden zijn we nooit meer klaar. Paul, het is goed zo en waardeer je laatste reactie.
Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
willem22
Netherlands
96 Posts |
Geplaatst - 23 apr 2006 : 12:09:07
|
Beste Karel,
Ik heb je verzoek op deze site gelezen. Wij hebben de mogelijkheid om in clubverband je te helpen. Deze club is gevestigd in Dordrecht en iedere Donderdag avond is deze geopend van 19.30 tot 23.00 uur. Wij rijden zelf onder gelijkspanning zowel analoog als digital. Zeker voor beginners en gevorderden zijn er veel mogelijkheden om te helpen ,zowel voor elektronica en baanbouw ,natuurlijk met onze hulp. Voor marklin rijders maakt het niet uit voor wat betreft kennis en ondersteuning. Als dit iets voor je is laat mij het maar weten. Mijn eigen woonplaats is Noordeloos, in de regio dus. De voorzitter |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 23 apr 2006 : 13:21:58
|
Kijk, dit is wat ik nu bedoel.
Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
K.E.A. Schmidt
Netherlands
3 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2006 : 18:18:15
|
Beste treinliefhebbers, ik heb raad en wijsheid nodig. Gegevens: mijn baan in opbouw Maerklin digitaal HO / koploper 5,5 x 4 mtr. met 3 niveaus. 1 hoofdstation met 6 opstelsporen en 1 omloopspoor 3 lokale stations 1 schaduwstation met 9 opstelsporen en 1 omloopspoor 1 kopschaduwstation met 7 opstelsporen. Ben bezig de blokken " ingeven" in koploper. Heb mijn compleet baanontwerp met "Winrail" getekend en de blokken ingedeeld. Wat is wijs ( of moet ) begin met het hoofdstation 1 t/m ? en ga door met de vrije baan ( buitensporen ? Moet er een volgorde zijn? met spoorse groeten, Karel |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2006 : 18:48:05
|
Hallo Karel,
Er hoeft geen speciale volgorde te zijn, je hebt een behoorlijke vrijheid hierin. Hoe zou ik het doen: Als je al een baanontwerp gemaakt hebt en de blokken ingedeeld hebt zou ik deze blokken een nummer in je baanontwerp geven met een beetje logische volgorde en dit vervolgens in Koploper overnemen. Maar nogmaals je bent daar geheel vrij in.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
ervin
Belgium
1 Posts |
Geplaatst - 04 mei 2006 : 11:24:30
|
Hoi,ik ben al een hele tijd bezig met het leggen van mijn sporen (Fleischmann Profi rails),mijn baan word digitaal bestuurd met het Twin-Center en word bijgestaan door 4 Fleischmann boosters,nu wil ik graag beginnen met koploper,maar moeten mijn sporen er dan terug uit,en wat moet ik dan allemaal voorzien,zijn er extra stroomvoorzieningen nodig zoals ik heb voorzien voor mijn boosters,ik heb aan de onderkant van mijn sporen telkens 2 draden gesoldeerd die ik dan heb verbonden met de ringleidingen of mag ik daar stroom van afnemen,om in blok te rijden zijn er dan extra isoleerlassen nodig,je ziet een hele hoop vragen,maar ik ben dan ook een absolute koploper-beginner
Mijn sporen zijn nog niet voorzien van ballast,dus als ze er terug uit moeten is dat niet zo'n groot probleem hoor. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 04 mei 2006 : 16:04:15
|
Hallo Ervin,
Het zou beter zijn een nieuw item te beginnen dan in een andere verder te gaan. In verband met de historie in te zien.
Om de treinen te besturen met een programma, dit is uiteraard dan ook op Koploper van toepassing, moeten er bezetmelders in een blok aanwezig zijn. Een programma moet namelijk weten waar zich de treinen bevinden.
Dit kan door middel van reedcontacten of stroomdetectie. Is het moeizaam om een bestaande baan van stroomdetectie te voorzien dan kan je kiezen voor reedcontacten.
In jouw geval zou het werken met reedcontacten geen gevolgen hebben voor de aansluiting van de stroom op de rails. Ga je werken met stroomdetectie dan moet er gezaagd worden in de rails want dan moeten er per blok minimaal 2 geinstalleerd worden. Je kan uiteraard ook per stukrails van ongeveer 40 cm. dit dmv isoleerlassen realiseren.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 04 mei 2006 : 16:29:49
|
Hoi,
Kleine opmerking hier aan toe te voegen: ik ken zeer weinig mensen bij wie de reedcontacten foutloos werken. Ik ken meer mensen die van reedcontacten overgaan naar stroomdetectie dan andersom....
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
|
Onderwerp |
|