Auteur |
Onderwerp |
|
David
Netherlands
13 berichten |
Geplaatst - 24 mrt 2006 : 21:13:30
|
Beste allemaal,
Ik heb de volgende situatie: Op mijn baan heb ik in een kort stationsspoor, waar railbusjes moeten stoppen vanuit beide richtingen, twee bezetsecties gemaakt, b1 en b2. Nu zijn deze bezetsecties wat kort uitgevallen, zodat bij netjes remmen de railbusjes met hun neusjes net te dicht bij de uitrijwissels bij A en C terechtkomen. Bovendien wil ik eigenlijk dat ze midden tussen de bezetmelders stoppen, in b dus, zodat ze mooi aan het perron terechtkomen.
Situatie:
A-WISSELS+-b1-+-----b--------+-b2-+-WISSELS-C
Dit gebeurt dus in de situatie dat ik als bezetmelders vanuit A invul b1 en b2, en vanuit C b2 en b1.
Ik heb nu het volgende geprobeerd: Vanuit A geef ik alleen b1 aan als bezetmelder, en vanuit C alleen b2. Vervolgens geef ik aan, dat treinen uit A en C 60cm door moeten rijden. Nu lijkt dit voor sommige treinen na het aanleren van het remmen goed te gaan, maar andere treinen leren het maar niet goed aan. Die laatste blijven stoppen direct in b1 en b2.
Vraag is natuurlijk: zijn mijn instellingen zo wel bedoeld? Of moet je eigenlijk altijd tenminste twee bezetmelders opgeven? Of heb ik misschien toch iets anders fout ingesteld?
Ik zou het graag horen. Als het gewoon niet kan, moet ik van b maar een extra bezetsectie maken, dan zal het wel lukken.
Alvast bedankt!
David.
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2006 : 21:21:33
|
David,
Het kan wel degelijk werken. Het heeft waarschijnlijk te maken met niet juist geijkte treinen. Je kan dit opvangen door of opnieuw te ijken of wat ook werkt is per locomotief apart voorruit en achteruit, doorrijden cm, in te voeren.
Succes Rob
Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC |
|
|
David
Netherlands
13 Posts |
Geplaatst - 25 mrt 2006 : 14:49:56
|
@Rob,
De treinen zijn wel goed geijkt, want op andere plekken rijden ze wel gewoon de gewenste lengte door (maar altijd na de tweede bezetsectie van een blok). Dus dat kan het niet zijn. Ik kom er nu wel achter, dat het gaat om treinen uit bepaalde richtingen. Volgens mij heb ik alles vanuit alle richtingen goed ingesteld. Vanavond nog maar eens precies alles nalopen.
Bedankt in elk geval voor het meedenken... :-)
David.
|
|
|
David
Netherlands
13 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2006 : 17:53:56
|
Ik heb inmiddels ontdekt, dat het goed afremmen afhangt van het treintype dat ik kies. Ik heb verschillende treintypes aangemaakt, waaronder personen- en rangeertreinen. De rangeertreinen doen netjes wat ik wil: stoppen in b. De personentreinen remmen echter abrupt in de eerste bezetsectie.
Ik zie bijna geen verschillen tussen de twee definities, behalve de minimum- en maximumsnelheden. Bovendien doen de personentreinen het in andere blokken wel netjes.
Heeft nog iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik maak vast een fout, maar waar?
David. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2006 : 18:11:23
|
Hallo David,
Je kan in treintypes de op- en afrem- snelheid instellen. Je kan ook in gegevens/treintype de minimale en maximale snelheid invoeren per treintype en in specifiek bloktype. Als hier de minimale snelheid te hoog is zou het kunnen maar volgens mij maakt het niets uit want Koploper regeld het gewoon.
Wat geeft je logfile aan als je deze activeerd in bijv te hard stopsectie en cm doorrijden?
Hiermee kan je wat meer greep krijgen waarom iets gebeurd en misschien is de bezetmeldervolgorde verkkerd ingevoerd, ik noem maar een zijstraat.
Met vriendelijke groet
Rob
Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC |
|
|
Hans
Netherlands
13 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2006 : 22:35:46
|
Hallo David,
Verlaag de gemiddelde snelheid van het treintype dat problemen geeft wat. Dat moet volgens mij het probleem oplossen.
Vriendelijke groet,
Hans |
|
|
David
Netherlands
13 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2006 : 22:41:09
|
Het is erg merkwaardig. In de log komt het volgende:
(22:33:20) Loc 795 zal 40.0cm doorrijden (22:33:20 | 0 ) Loc 795 is reeds 1.23cm doorgereden (22:33:21 | 1002 ) Loc 795 is reeds 9.69cm doorgereden (22:33:22 | 1001 ) Loc 795 is reeds 15.76cm doorgereden (22:33:23 | 1002 ) Loc 795 is reeds 21.84cm doorgereden (22:33:24 | 1001 ) Loc 795 is reeds 27.91cm doorgereden (22:33:25 | 1002 ) Loc 795 is reeds 33.99cm doorgereden (22:33:25 | 180 ) Loc 795 doorgereden: 35.08 + 4.95 = 40.03
(22:36:01) Loc 795 zal 40.0cm doorrijden (22:36:01 | 0 ) Loc 795 is reeds 1.76cm doorgereden (22:36:01 | 0 ) Loc 795 doorgereden: 1.76 + 92.59 = 94.35
De log van 22:33 is een railbus, met als treintype 'Rangeren', en rijdt netjes 40cm door. De log van 22:36 is dezelfde railbus, die hetzelfde blok inrijdt, maar nu als treintype 'Personen'. Hij stopt abrupt, kennelijk omdat koploper binnen dezelfde seconde denkt dat er 92.59 cm. is doorgereden.
Herkent iemand dit probleem?
Alvast heel erg bedankt voor eventuele verdere tips.
David. |
|
|
David
Netherlands
13 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2006 : 00:14:55
|
Mijn probleem heb ik opgelost.
Wat was nu het geval: Ik interpreteerde de logging verkeerd. De optelling 1.76 + 92.59 = 94.35 die wordt gedaan, berekent waar de lok uit ZOU komen als er zo snel mogelijk wordt geremd, gegeven de massasimulatie. Uit dit voorbeeld bepaalt Koploper dus, dat ie nog sneller moet remmen om binnen 60cm stil te staan. Echter, dat heeft geen zin, want dan wordt alleen de 1.76cm korter, en niet de 92.59cm!
Kortom, toen ik de massasimulatie aanpaste zodat de trein binnen de doorrij-marge paste (60cm), werkte het ineens wel!
Hans, Rob, bedankt voor het op het goede spoor zetten.
David.
|
|
|
|
Onderwerp |
|