Auteur |
Onderwerp  |
|
Eifelman
Germany
58 berichten |
Geplaatst - 08 mrt 2025 : 12:05:52
|
Hallo,
Ik gebruik een TAMS redbox als centrale. Die kan een baudrate aan van 57600 (of zoiets). In koploper, bij database instellingen heb ik tams easycontrol als protocol opgegeven. De baudrate wordt dan automatisch op 2400 gezet. Als ik met 3 of 4 treinen tegelijkertijd rij, gaat alles goed. Maar zodra ik naar 4 tot 5 ga, wordt een wissel niet versteld hoewel koploper dat in het baanoverzicht wel aangeeft. Met het effect dat treinen verkeerd gaan rijden, met alle gevolgen vandien. Kennelijk wordt alles een beetje te langzaam. Mijn pc is ook niet de laatste stand der techniek maar heeft wel een i3 processor aan boord. Ik wil als eerste aktie de baudrate verhogen. Naar 39400 of zo. Maar elke keer als ik dat doe zie ik dat koploper die weer terugzet naar 2400 (tenminste dat staat in het tab algemeen bij instellingen per database).
Hoe kan ik de baudrate blijvend verhogen is mijn vraag?
met vriendelijke groet
Frank
Spoor N, Fleischmann (en veel Kato), Multimaus, xpressnet, Rosoft, koploper 8.6 Spoor H0, Marklin, Tams Redbox, 4 boosters, koploper 9.4 |
Bewerkt door Eifelman op 09 mrt 2025 15:49:00 |
|
phdirk
Netherlands
2596 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2025 : 20:35:02
|
Hallo Frank,
Als ik in Koploper kies voor Tams Easy Control kies, dan kan ik voor elke gewenste baudrate kiezen en die wordt ook keurig weggescheven als ik op OK druk. Ik vermoed dat je vergeet de instellingen op te slaan, via OK.
Met beste groeten Dirk bj1953 HO=TC/IBII |
 |
|
Eifelman
Germany
58 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2025 : 21:30:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Hallo Frank,
Als ik in Koploper kies voor Tams Easy Control kies, dan kan ik voor elke gewenste baudrate kiezen en die wordt ook keurig weggescheven als ik op OK druk. Ik vermoed dat je vergeet de instellingen op te slaan, via OK.
Met beste groeten Dirk bj1953 HO=TC/IBII
Dirk,
Bij mij kan ik dat ook, en ik bevestig de gewijzigde waarde met ok. Maar als ik vervolgens op het groene ei druk, de treinen laat rijden, daarna het rode ei druk en nog eens kijk wat er dan staat, is het 2400 baud. De gewijzigde waarde blijft er niet staan en ik snap niet waarom
met vriendelijke groet
Frank
Spoor N, Fleischmann (en veel Kato), Multimaus, xpressnet, Rosoft, koploper 8.6 Spoor H0, Marklin, Tams Redbox, 4 boosters, koploper 9.4 |
Bewerkt door Eifelman op 08 mrt 2025 21:32:52 |
 |
|
phdirk
Netherlands
2596 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2025 : 22:22:32
|
Hallo Frank,
Dat zie ik bij mij inderdaad ook gebeuren, zelfs in de demomode. Ik weet niet of je de Easy Control ook via Loconet kunt aansturen, dan heb je het probleem niet.
 |
|
Eifelman
Germany
58 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2025 : 23:42:19
|
Hallo Frank,
Dat zie ik bij mij inderdaad ook gebeuren, zelfs in de demomode. Ik weet niet of je de Easy Control ook via Loconet kunt aansturen, dan heb je het probleem niet.
Dirk,
Voor zover ik kan nagaan heeft de redbox geen loconet aansluitmogelijkheid,
met vriendelijke groet
Frank
 |
|
Eifelman
Germany
58 Posts |
Geplaatst - 09 mrt 2025 : 07:21:58
|
Hallo Frank,
Hallo Dirk,
Gisteravond nog maar eens de handleiding van Koploper doorgespit mbt communikatie. Dan gelezen dat Tams niet meer werd ondersteund sinds..... maar dat Tams easycontrol ongeveer gelijk is aan Intellibox /Twin Center. Dus heb ik dat eens geprobeerd: Tc /intellibox als protokol ingesteld en warempel kon ik de baudrate verhogen en met 6 treinen tegelijkertijd rijden zonder problemen,
met vriendelijke groet
Frank
 |
|
phdirk
Netherlands
2596 Posts |
Geplaatst - 09 mrt 2025 : 17:24:11
|
Hallo Frank,
Mooi dat het probleem, via een truc weliswaar, is opgelost. Belangrijkste is dat het werkt.
 |
|
|
Onderwerp  |
|
|
|