Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 256 / Bezoekers Vandaag: 6221
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 281
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe te werken met extern tableau
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
432 berichten

Geplaatst - 01 mrt 2025 :  20:45:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Net een extern tableau gemaakt voor rangeren over blokken 40-46.
Nog aan het leren, soms lukt sturen van-naar prima, soms niet. Zoeken we nog uit, waarschijnlijk iets van treinlengtes en over de staart omkeren etc.
Zoals het nu is, doet het denken aan "rijden volgens bestemming", en dat betekent ook, dat de langzame rangeerloc altijd naar de stopsectie doorrijdt. Wil ik niet.
Liever eigenlijk dat het tableau de wissels zet, en ik met de handregelaar de loc kan aansturen, KL merkt dan wel dat hij in blok is aangekomen (binnenkomst melder).
a) is dat mogelijk?
b) hoe?

Download Attachment: Saunabaan-4_20250301_14.10.21.zip
71,15 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

hubertus

Netherlands
2028 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  08:16:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul heeft zelf eens deze reactie geplaatst: "Wat externe tableau eigenlijk alleen doet is gewoon het blok waar naar toegereden moet worden als bestemmingsblok plaatsen in het rijwindow."
Dus waar het aan doet denken, is het ook.

Als het alleen om het rangeren gaat, zou ik handmatige wisselstraten aanmaken en de knoppen daarvan koppelen aan de knoppen van het extern tableau.

Groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 02 mrt 2025 09:13:40
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
432 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  13:01:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Paul heeft zelf eens deze reactie geplaatst: "Wat externe tableau eigenlijk alleen doet is gewoon het blok waar naar toegereden moet worden als bestemmingsblok plaatsen in het rijwindow."
Dus waar het aan doet denken, is het ook.

Als het alleen om het rangeren gaat, zou ik handmatige wisselstraten aanmaken en de knoppen daarvan koppelen aan de knoppen van het extern tableau.

Groet, Huub

Bedankt Huub, nu even nadenken.
Werkt prima als van/naar mijn industrieën, maar dat rangeren...
Wat zal minder interactie op de PC vergen, is mijn overweging.
Ga lekker prutsen.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Wim Romijn

Netherlands
1097 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  14:27:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,
Als je de knoppen koppelt aan de handmatige wisselstraten en als je dat ook wilt aan en afkoppelen via het externe tableau dan kan je achter het externe tableau gaan zitten en hoef je zelden te kijken naar je PC.

Ik heb bijvoorbeeld ook op mijn externe tableau een knopje zitten per lok, als ik dan wil rangeren met een lok dan hoef ik alleen maar dat knopje van de betreffende lok om te zetten en hij komt op het rangeer terrein binnen en daarna kan ik rangeren met handmatige wisselstraten en handregelaar.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 02 mrt 2025 14:29:52

hubertus

Netherlands
2028 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  14:40:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Er zit trouwens in dit kader nog een handigheidje in Koploper.
Als je bij onderhouden extern tableau bij bediening kiest voor '1 knop bediening', kun je een tableau tegelijk gebruiken voor automatisch verkeer als voor handmatige wisselstraten.
Je hebt dan twee mogelijkheden van bedienen:
1: 1e knop indrukken -> loslaten -> 2e knop indrukken -> loslaten
2: 1e knop indrukken -> vasthouden -> 2e knop erbij indrukken -> loslaten.
In geval 1 stel je een automatische rijweg in, in geval 2 een handmatige wisselstraat.
Ook handig om na het rangeren een handmatige loc weer in het automatisch verkeer te krijgen, zonder je computermuis aan te raken.

Groet, Huub

Wim Romijn

Netherlands
1097 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  14:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Dat doe ik met een vaste route die geactiveerd wordt door een speciale actie als het knopje van de lok welke ik aan het rangeren was uit te zetten.

Zo zie je heel veel mogelijkheden om met een extern tableau te werken.

Mvtgr,

Wim Romijn.

jimmaet

Finland
432 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  17:45:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Huub,
Dat doe ik met een vaste route die geactiveerd wordt door een speciale actie als het knopje van de lok welke ik aan het rangeren was uit te zetten.

Zo zie je heel veel mogelijkheden om met een extern tableau te werken.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Beste Wim en Huub, ik ben blij dat ik het tableau gemaakt heb, nu dus alle mogelijkheden exploreren. Jullie tips en ideeën helpen zeker.
Er passen ook nog een paar knoppen bij, (3 vrije lijnen), dus even goed nadenken en rommelen.
Bedankt, we komen er wel. "Een keer".

Kees Visser

jimmaet

Finland
432 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2025 :  21:29:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Groet, Huub

Hmm... nog meer mis.
Ik kan binnenkomend het één en ander aansturen, maar nu wil Köf niet vanuit 40 of 41 terug naar 115 te sturen: "Geen bestemmingsblok" blijft actief.
Waar zou de oplossing zitten?
Vinkjes m.i. ok.
Ik kwam uit 19 > 106 > 115 (overnemen op tableau) > 41 > 40 en dan houdt het op.
Ook gehad 19 > 106 > 115 > tableau 43 > 42 > 41 waarvanuit wél naar 40 maar niet naar 119.

Download Attachment: Saunabaan-4_20250302_22.25.24.zip
71,27 KB

Kees Visser

Bewerkt door jimmaet op 03 mrt 2025 03:25:12

Wim Romijn

Netherlands
1097 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2025 :  12:35:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Zet blok 40 eens op 28 cm. de lengte van de Köf.

De Köf is langer dan het blok en bij de aanvullende gegevens van het blok staat aangevinkt dat dan het vorige blok bezet moet blijven.
De Köf houd dan ook het blok waar hij naar toe wil bezet en kan er dan niet naar toe.

Mvtgr,

Wim Romijn.

jimmaet

Finland
432 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2025 :  13:43:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim en Huub, weer vooruit geholpen.
Zelf één dingetje gevonden, wat ook kan helpen:
Tijdens rangeren handig, als alle locomotieven mogen keren!

Nu werkt het véél vloeiender!

Kees Visser
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina