Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 23 / Bezoekers Vandaag: 23
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 23
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Digitale loc benaderen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

Toontje

8 berichten

Geplaatst - 12 jan 2025 :  12:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
Ik rijd al vele jaren met Trix Express, Dinamo en Koploper analoog op een kleine ovaalbaan met 16 blokken en 22 wissels. Alles loopt random door elkaar in 2 richtingen zonder problemen. Ik heb digitale kriebels gekregen en heb een V200 met ESU Lokpiloot 4.0 op mijn baan gezet. Natuurlijk eerst geprogrammeerd op een programmeerspoortje met DCC-EX webthrottle en een arduino. Nu rijdt deze loc perfect zijn rondjes mee, maar totaal analoog, zonder dat ik enige wijzigingen heb toegepast en zonder zijn adres ergens in te toetsen. Ik heb gelezen dat ik in "Onderhouden Locomotieven" iets aan moet geven, maar als ik daar maar iets wijzig doet de loc niets meer. Ik kan hem niet digitaal benaderen, ook niet voor functies.
Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt, Ton

Download Attachment: Breda21_20250111_223313.zip
30,27 KB

Bonaza

Belgium
793 Posts

Geplaatst - 12 jan 2025 :  14:05:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Toontje,

Inderdaad zal je bij "Onderhouden Locomotieven" het decoder nummer van je loc moeten ingeven. Ken je het nummer van je loc? Ik raad je ook aan van de beginners handleiding van Chris Burgen op de site van PaHasoft gratis te downloaden. We zijn allemaal met deze heldere handleiding begonnen.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2014 Posts

Geplaatst - 12 jan 2025 :  19:06:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik de database bekijk, is toontje het stadium van de beginnershandleiding wel voorbij.

De vraag kan ik helaas niet echt beantwoorden, nauwelijks kennis van Dinamo.
Ik zie dat er bij soort decoder nog analoog staat, ik zou denken dat dat bij deze loc digitaal moet zijn. En je zult ergens het adres van de decoder moeten invoeren, maar of dat alleen in Koploper, alleen in Dinamo of in beide moet, geen idee.

groet, Huub

Bonaza

Belgium
793 Posts

Geplaatst - 12 jan 2025 :  21:32:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad analoog is Toontje zeker geen beginner. Maar zoals hij zelf aan geeft is hij blijkbaar nog maar pas in de digitale wereld stappen aan het zetten. Hij kan dus toch wel veel uit Chris Burger zijn handleiding halen. Ook ik heb geen ervaring met de Dinamo systeem.

Groeten

Marcel

Toontje

8 Posts

Geplaatst - 12 jan 2025 :  22:00:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank Marcel en Huub voor jullie reactie.
Als ik bij soort decoder analoog vervang door digitaal kan ik nog steeds het locadres 3 van deze loc niet invullen. Hij blijft om locomotiefnummer vragen in plaats van decoderadres en de loc doet dan helemaal niets meer. Zie bijlage (.txt wijzigen in .png)
Misschien moet ik eens bij de Dinamo experts te rade gaan.
Gr,Ton

Download Attachment: OnderhoudLoc.txt
50,21 KB

remunj

Netherlands
1115 Posts

Geplaatst - 13 jan 2025 :  09:26:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb geen verstand van Dinamo maar locomotiefnummer staat nu op 1. Als je die in de decoder op 3 hebt staan moet je die 1 veranderen in 3. Denk dat het dan wel werkt.
Als je met een digitaal systeem rijdt staat daar namelijk het decoder adres. Bij Dinamo wordt er blijkbaar gesproken over locomotief adres.

Groeten,
Eric

hubertus

Netherlands
2014 Posts

Geplaatst - 13 jan 2025 :  11:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Aangezien Paul het betreffende veld alleen bij Dinamo met “locomotiefnummer” aanduidt, is mijn vermoeden dat het decoderadres alleen in Dinamo zelf moet worden ingevoerd.
Ik zou inderdaad te rade gaan bij de Dinamo experts. Van oudsher zitten er daarvan niet veel op dit forum.

Toontje

8 Posts

Geplaatst - 13 jan 2025 :  16:35:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Helpers,
Inmiddels vernomen dat ik inderdaad eerst een aantal gegevens moet inbrengen in het Dinamo systeem. Koploper zal zich daar dan automatisch aan aanpassen heb ik begrepen.
Tot nu toe dank voor alle tips!
Grt, Ton
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina