Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 1778
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 599
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kan iemand eens mijn database controleren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eifelman

Germany
20 berichten

Geplaatst - 05 jan 2025 :  15:41:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ben al (6) maanden bezig om mijn modelbaan met Koploper 9.4 aan te sturen maar ik kom geen stap verder. Mijn database met de laatste stand (vandaag) voeg ik bij.
Mijn baan en besturingssysteem:
marklin baan, C rails, 37 blokken, 8 stuks S88n bezetmelders van Rosoft, Tams redbox centrale, 4 booster B3, Centrale heeft gescheiden signalen voor lokdecoders en schakeldecoders.

Wat ik vreemd vind: op de baan staan de schaduwstations vol met treinen, zie echter in koploper geen bezetmeldingen. Als ik een trein op de baan in een blok zet en in koploper naar dit blok sleep, zie ik in het treinvenster een blauw driehoekje. Tot zover alles ok. Als ik klik op het blauwe driehoekje wordt het volgende blok gereserveerd, de trein gaat rijden. aangekomen bij de eerste melder in het gereserveerde blok wordt dit blok niet als bezet weergegeven, de trein rijdt gewoon door, echter zonder besturing door koploper. Er worden geen blokkken gereserveerd, het eerste blok bijft bezet.

Er zijn bepaalde bezetmeldpunten die oplichten als de trein erover heen rijdt: B6.01 is zo een punt. Maar B6.08 (het volgende bezetmeldpunt als de trein uit blok 7 naar het volgende blok rijdt) licht niet op. Ik heb alle bezetmeldpuntbedradingen gecheckt: met multimeter, een klem op de rails, de andere op de desbetreffende bezetmelder aansluiting. Alles ok. Het testprogramma in koploper laten lopen: daar zie ik ook al bepaalde bezetmeldingen niet door komen, andere weer wel. Om een en ander uit te kunnen sluiten: is mijn database in orde of zitten daar onvolkomenheden in? En als die in orde is, stuur ik mijn redbox maar eens op naar Tams om die S88 ingang te laten kontroleren.
Wat ik ook vreemd vind is de communicatie baudrate: die staat ingesteld op 2400. De redbox op 57600. Als ik die 57600 invul in koploper, het groene ei aktiveer, het rode ei weer aanklik en dan weer terugkijk naar de baudrateinstelling zie ik 2400. Maar ik heb die niet teruggezet. Ik heb ook de indruk dat de communicatie langzaam gaat.

Download Attachment: StartMaerklin.zip
12,07 KB

met vriendelijke groet

Frank

Roadman

139 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  16:15:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Gewoon probleem met de ingevoerde bezetmelders. Of niet in de juiste volgorde, of niet in het juiste blok.

Check blok voor blok welke bezetmeldpunten oplichten en……welke moeten oplichten volgens Koploper.

Ik denk dat dit het grootste probleem is,zonder in je file te kijken.

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1045 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  16:35:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Heb je al geprobeerd of het in het testprogramma van Koploper wel goed gaat.
Deze is te vinden onder menu: Algemeen en dan kiezen voor testprogramma.
Als je alles van de baan haalt en je laat één lok rijden dan zie je als het goed is telkens één melder oplichten. Vergelijk die eens met wat je in het ontwerp heb getekend.

Als de melders in het testprogramma niet oplichten dan kan de fout zitten in de melders of kabel tussen de melders en de centrale.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  16:38:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb toch liever dat iemand naar mijn darabase kijkt, met dit antwoord wordt ik niet veel wijzer geloof ik. Heb dat nl al gedaan.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadman

Gewoon probleem met de ingevoerde bezetmelders. Of niet in de juiste volgorde, of niet in het juiste blok.

Check blok voor blok welke bezetmeldpunten oplichten en……welke moeten oplichten volgens Koploper.

Ik denk dat dit het grootste probleem is,zonder in je file te kijken.

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  16:43:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

dat testprogramma heb ik al diverse keren laten lopen. Daar zie ik sommige meldpunten gemeld worden, andere niet, terwijl die op dezelfde bezetmelder zitten. Kan echter wel eens de patchkabels uitwisselen, dat heb ik bij een kabel gedaan omdat die niet goed was, niet bij de andere.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Frank,
Als je alles van de baan haalt en je laat één lok rijden dan zie je als het goed is telkens één melder oplichten. Vergelijk die eens met wat je in het ontwerp heb getekend.

Als de melders in het testprogramma niet oplichten dan kan de fout zitten in de melders of kabel tussen de melders en de centrale.

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  17:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb maar eens iets anders gedaan: alleen de eerste bezetmelder aangesloten op de redbox, dus de patchkabel op melder 1 naar melder 2 losgemaakt, dan is er maar een enkele melder aangesloten. Dan werkt deze in het testprogramma goed: alle punten worden gemeld (voorheen niet). Als ik de patchkabel van melder 2 aansluit op melder 1, dan werkt niets meer, ook niet van melder 1. Melder 3 is ook afgekoppeld, er zijn dan dus maar twee melders aangesloten. Patchkabel vervangen: geen resultaat. Melder 1 BR klem is aangesloten op de railmassa ringleiding (Common ground kabel). Melder 2 BR klem is niet aangesloten. Melder twee defekt? Of patchkabelaansluiting "INPUT" melder 1 defekt? Als ik melder 3 als melder 2 aansluit (dus de oude melder 2 is uit de keten), dan werkt melder 1 ook niet. Iemand een idee?

Ook iets raars wat ik nog niet vermeld heb Melder 8 geeft alleen een meldpunt als er een wagon met sleper overheen gaat. Alsof deze een stroom meet?
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eifelman

Wim,

dat testprogramma heb ik al diverse keren laten lopen. Daar zie ik sommige meldpunten gemeld worden, andere niet, terwijl die op dezelfde bezetmelder zitten. Kan echter wel eens de patchkabels uitwisselen, dat heb ik bij een kabel gedaan omdat die niet goed was, niet bij de andere.
quote:

Frank,

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank

met vriendelijke groet

Frank

Bonaza

Belgium
791 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  17:57:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Ik heb de bezetmeldpunten nagekeken van 7 naar 13. Dit betreft zoals je al zei de punten B6.01 en B6.08. In koploper lijken deze volgens mij in orde. Maar wat wij niet kunnen checken of de bezetmedpunten exact op de juiste bezetmelder zijn aangesloten. Maar je hebt dit al eens nagekeken dan lijkt de enige mogelijkheid dat er wat mis is met de kabel.

grts

Marcel

JPJ

Netherlands
564 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  18:46:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frank,

Heb je ook de patchkabels goed in de bezetmelder(s) aangesloten ?
Dus patchkabel van melder 2 out naar in van melder 1.
En ik ken die centrale niet, maar moet je daar ook het aantal bezetmelders ingeven ?
En heb je dat (nog ) niet gedaan

Jos

Bewerkt door JPJ op 05 jan 2025 18:58:22

Wim Romijn

Netherlands
1045 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  18:56:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Probeer eens alleen melder 2 aan te sluiten en kijken of dat werkt.
Eventueel ook alleen melder 3.
Als elke melder apart wel werkt dan weet je in ieder geval dat elke melder goed is.

Eerst moeten de melders goed reageren dan kan je pas verder met testen van de database.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  22:13:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Ja de juiste socket gebruikt dat wel: van melder 8 "out" naar melder 7 "in" enz, melder 1 "out" direkt naar de redbox S88 aansluiting, dat heb ik meerdere keren gekontroleerd. Is als een daisywheel.
Ook het aantal melders aan de centrale opgegegeven (daar heeft Tams een programma voor, CV Navi. Kun je de redbox mee programmeren alsmede alle lokomotieven).

Maar op aanraden van Wim heb ik vanavond elke melder afzonderlijk aangesloten op de redbox en getest en daar vind ik meerdere fouten. Daar kom ik nog op terug

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hoi Frank,

Heb je ook de patchkabels goed in de bezetmelder(s) aangesloten ?
Dus patchkabel van melder 2 out naar in van melder 1.
En ik ken die centrale niet, maar moet je daar ook het aantal bezetmelders ingeven ?
En heb je dat (nog ) niet gedaan

Jos

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  22:29:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dat was een goeie raad!! Ik heb elke melder afzonderlijk aan de redbox S88 aangesloten. En elke afzonderlijk verbonden met de massa (BR klem aan de massa van de rails).
Melder 1,2,3 schijnen ok te zijn. Melder 4 gaf rare meldingen, vooral bij bewegen van de stekker van de patch kabel in de socket. Daar heb ik toen maar een hoogwaardiger patchkabel aan aangesloten (wel veel langer dan de 1 en 2 meter lange kabels die ik tot nu toe gebruikte) en toen scheen het ok te zijn (gaf me wel een raar gevoel).
Die kabel heb ik dan bij de melder 5,6,7 en 8 gebruikt.
Melder 5 doet niks, geen bezetmelding of wat dan ook. Melder 6 geeft meldingen alsof mijn baan een kerstboom is: alle sekties geven bezet, zelfs die zonder trein erin, behalve die waar een bezetmelding verwacht mag worden, daar komt geen melding, die is denk ik dus ook niet goed.
Melder 7 is ok. Melder 8 schijnt ook goed te zijn (daarmee bedoel ik dat ik melding krijg zoals het moet zijn in dat baandeel). Nu ga ik nog melder 1 t/m 4 aansluiten in de keten en kijken of daar nog problemen zijn.

Sorry, dit hoort niet in dit forum, dat weet ik, maar goed, als dit is opgelost en het nog niet goed gaat verdenk ik mijn database.

quote:

Frank,
Probeer eens alleen melder 2 aan te sluiten en kijken of dat werkt.
Eventueel ook alleen melder 3.
Als elke melder apart wel werkt dan weet je in ieder geval dat elke melder goed is.

Eerst moeten de melders goed reageren dan kan je pas verder met testen van de database.

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 05 jan 2025 22:42:45

Wim Romijn

Netherlands
1045 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  22:43:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Het is dan wel geen Koploper probleem maar ook voor dit soort zaken willen wij wel meedenken.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 05 jan 2025 :  22:49:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank, dat kan ik echt waarderen. Ik doe nog wat tests en met de uitslag -als die niet goed is- zal ik Wim Ros aanschrijven. Ik hoop dat ie nog bereikbaar is en wil helpen. Die geeft ook zeer goede adviezen.

quote:

Frank,
Het is dan wel geen Koploper probleem maar ook voor dit soort zaken willen wij wel meedenken.

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
20 Posts

Geplaatst - 06 jan 2025 :  14:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Heb vanmorgen meer testen uitgevoerd.
Melder 1, 2 en 3 funktioneren in een keten, dus ik krijg bij alle drie nu bezetmeldingen. Melder 4: die doet wel wat als ik de stekker van de patch OUT beweeg. Ik krijg dan voor 3 sekties een bezetmelding. Zodra er een 4e bijkomt, vallen alle meldingen van melder 4 weg. Die is dus ook niet goed. Ik vermoed dus dat melder 4 5 en 6 defekt zijn, want 5 doet niks en 6 geeft een kerstboomeffekt in de bezetmeldtabel: alle bezetmeldingen op de baan lichten op behalve die via melder 6 een melding zouden moeten geven.
quote:

Frank,

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina