Auteur |
Onderwerp |
|
Treinbaan99
Netherlands
26 berichten |
Geplaatst - 04 jan 2025 : 20:55:10
|
Beste koploper,
Onlangs een dsd 2010 decoders gekocht en omgebouwd. En het werkt bijna goed. Er zijn wat klein dingetjes die ik niet goed begrijp uit koploper.
* Het aantal cm door rijden word niet gehaald. * De bezet melder die ik opgeef bij de draaischijf tijdens draaien word overruled ( door koploper zelf ) * ook de simulatie word ook overruled ( door koploper zelf )
ik vroeg me af hoe dat komt? Ik heb daarom ook maar een login gemaakt ( super handig !! )
deze voeg ik bij
Download Attachment: draaischijf.jpg 57,08 KB
Dus heren even voor de beeldvorming
* Loc krijgt opdracht rij draaischijf op. ( aantal cm doorrijden word niet gehaald ) * draaischijf draait naar volgende positie. ( simulatie vanuit koploper draait mee naar werkelijkheid 2.5 sec ) * bezetmelder 11.01 is actief ( laat koploper ook zien in login )
tijdens het draaien van de schijf krijgt de lok het commando "go"
Waar moet ik zoeken om dit op te lossen ?
Download Attachment: draaischijfqw.jpg 28,67 KB
Met vriendelijke groet Jarno |
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2025 : 21:01:00
|
Heren koplopers,
hierbij nog even een login zodat de bezetmelder te zien is en je kan mooi zien dat de loc een commando krijgt voordat de draaischijf vrij gegeven is. Best bijzonder ,.... iets overruled iets .... maar wie of wat ?
Download Attachment: draai23.jpg 20,25 KB
Nogmaals vriendelijk gegroet Jarno |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2025 : 18:09:27
|
Post ook even je database, dat helpt helpers. |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2025 : 18:51:16
|
Beste allemaal,
Na veel proberen testen fouten maken enz,..... Komt er toch verbetering,...
Zelf nog wat uitgezocht in de help file van koploper en dit forum natuurlijk.
In het verleden nogal wat problemen gehad met de draaischijf decoders. De officiële van M ( die ging stuk met het aansluiten van de lampjes)
Toen de LTD want die had bezet melding en lampjes. ( zodat je kom zien in welke status de decoder zich bevond heel handig) Liep allemaal goed totdat de bezetmelder niet meer werkte en de motortjes van de draaischijven het na 10 jaar toch wel hadden gezien.
Dus opzoek naar iets nieuws. Toen de dsd 2010 gekocht draaischijven omgebouwd en gelijk nieuwe motortjes erin gemonteerd. Na korte tijd gingen ook hier de bezetmelders van kapot
Dus ik was er helemaal klaar mee !! Maar wat doe je dan ? Je gaat het toch proberen om het werkend te krijgen in koploper.
Ik heb de volgende fout gemaakt in koploper :
* Bij een draaischijf heb je 2 bezetmelders nodig ( had ik in de dsd ... maar he die doen het niet meer ) ( oplossing dacht ik, 1 bezet melder + virtueel bezetmelder + cm doorijden) NIET DOEN, werkt NIET !!!!! bij een draaischijf.
Ik heb nu gekozen voor 1 bezet melder + vrijgave bezetmelder. Nu laat koploper zien in de login dat de cm doorijden wel word gehaald
Dat was de eerste uitdaging, Nu nog testen of de draaischijf ook daad werkelijk gaat wachten. Kortom,.... een beetje dom van me
Groeten Jarno
|
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 10:36:41
|
Herhaling: post ook even je database, dat helpt helpers. |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 13:10:11
|
Ik vind een oudere database van je. En daar blijkt dat je een rare manier hebt van "doorrijden" op je draaischijf.
Komende uit elk blok (het zijn er een stuk of 28.....) naar de brug en ook nog voor elke lok maak je een aantal cm doorrijden aan. Echter: voor een draaischijf is er een aparte instelling "afwijkende loklengte" in "eigenschappen locomotief". Dat bespaart je heel veel werk. Bovendien: je hebt maar één melder nodig op de brug en dat werkt prima, zo is het namelijk bedacht door de ontwikkelaar.
|
Bewerkt door Ben op 06 jan 2025 13:10:59 |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 13:38:45
|
Beste allemaal
Nu ik lees hoe het wel zou moeten krijg ik weer moed om het allemaal weer mooi op de rit te krijgen.
WAARVOOR DANK !!
Nu komt dan het 2de vraagstuk, Hoe komt het dat koploper de draaibrug vrij geeft ondanks de simulatie van 2,5 sec per spoor aansluiting en de bezetmelder 11.01 ?
Ik zoek het antwoord in de blok definities maar ja....
tevens voeg ik mijn data base bij. Alle hulp is bij deze zeer welkom
En heren ,... IK dank jullie wel
Download Attachment: 2021125185312_20250104_215425.zip 49,08 KB |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 13:58:18
|
Omdat 11.01 niet is ingevuld bij "eigenschappen draaischijf" ==> actief meldpunt tijdens draaien.
Correctie: ik keek in de verkeerde database. |
Bewerkt door Ben op 06 jan 2025 14:05:44 |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 16:19:01
|
Hallo,
Ik begrijp nu waar ik moet zoeken. Ik heb daarom ook het gevraagde gewijzigd en helaas heeft het geen verbetering. Wat bij mij de vraag oproept : Hoe komt het dat de draaischijf niet word herkend of de gegevens die er zijn niet worden gelezen ?
Ik voeg weer even een login bij zodat er zichtbaar word wat er binnen in koploper gebeurd.
Nog even voor de duidelijkheid : half automatisch van blok naar draaischijf.
Groet Jarno
Download Attachment: draai1.jpg 39,81 KB |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 16:25:05
|
sorry, deze login ontbrak nog
Download Attachment: ben1.jpg 23,46 KB
groet Jarno |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 17:28:40
|
Ik vraag me af of er wel een bezetmelder gegenereerd wordt door die DSD print als de brug draait, heb je dat getest?
Even in Koploper de communicatie logging aanzetten en in het scherm de draaischijf even laten draaien naar een spoor. Dan moet de "brug draait" melder oplichten totdat de brug in positie is. |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 21:02:55
|
u vraagt wij draaien word ik blij van.
koploper geeft hierbij dus wel aan dat de bezetmelder gezien word het draaischijf symbool veranderd ook van kleur ( geel word zwart) echter het "bezet" vierkantje blijft leeg.
Download Attachment: ben2.jpg 109,63 KB
|
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 21:14:37
|
misschien nog even vermelden wat al die andere bezet meldingen zijn omdat het er nogal veel zijn.
Bij dsd word elke spoor aansluiting gedetecteerd.
vandaar de vele bezetmeldingen. |
|
|
P de Reede
Netherlands
260 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 21:53:23
|
Hallo Jarno,
De draaischijf wordt allen bezet bij 7.01 R10 is overbodig
En je tweede schijf word bezet bij 9.15 R15 ook overbodig
12,01 werkt alleen als de schijf draait
Piet |
|
|
P de Reede
Netherlands
260 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 10:16:42
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede
Hallo Jarno,
De draaischijf wordt allen bezet bij 7.01 R10 is overbodig
En je tweede schijf word bezet bij 9.04 R15 ook overbodig
12,01 werkt alleen als de schijf draait
Piet
|
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 12:10:57
|
Hallo allemaal
Nog steeds bezig met de draaischijf, het word nu gewoon volhouden !
Piet : ik heb je berichtje gelezen, en het klopt dat de r15 nog word vermeld bij de 2de draaischijf bij de eerste draaischijf is de r10 weg gehaald en de uitdaging blijft daar nog steeds bestaan.
Ben : Na nog meer testen kwam er nog een verbazing bij : Het is mogelijk om vanuit een locloods door te rijden over de draaischijf direct door naar het volgende blok. Dat zou volgens mij NOOIT mogelijk moeten zijn. Een loc hoort ALTIJD te stoppen op de draaischijf bij mijn weten.
Bijzonder , er zijn dus 3 dingen die koploper niet verwerkt bij de draaischijf
* door rijden cm * stoppen op de draaischijf * vrijgave draaischijf Naar mijn inzien is er dus geen connectie/verbinding tussen blok en draaischijf.
Dus ik heb in het "blok" gekeken of ik daar iets extra's moet toevoegen of invullen of bij "Blok types", en "teintype/bloktype". Ik weet het simpel weg gewoon niet
Het kan natuurlijk zijn dat deze aanname verkeerd is. En dat ik hiermee mensen op het verkeerde spoor zet.
Ach verkopen kan altijd nog
Groeten Jarno
|
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 12:33:36
|
Het blok dus ook Koploper weet niet dat het een draaischijfblok is, je moet de draaischijf koppelen aan het blok bij "onderhouden baanoverzicht".
|
Bewerkt door Ben op 07 jan 2025 12:43:20 |
|
|
JPJ
Netherlands
565 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 14:44:11
|
Ja Ben,
Als Jarno, zoals jij op 5-12-2024 al aangaf om zijn database hier te plaatsen dat meteen gedaan had,had hij allang verder kunnen gaan.
Jos |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 16:27:32
|
Ik heb niets gepost op 5 december Jos dus ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt? |
|
|
JPJ
Netherlands
565 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 18:03:46
|
Hoi Ben, Oeps moet 5-1-2025 zijn.
Jos |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 18:09:22
|
Ah bedoel je dat. Maar een dag later was de datebase er toch, ik zie het probleem niet, het is hobby, geen werk. Bovendien zat ik zelf in de verkeerde database te koekeloeren. |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 18:12:07
|
Heren , ik ben al blij dat er in ieder geval wat te sparren valt.
Dus ook de tip van jos geprobeerd. Hierin geeft koploper echt aan dat bezetmelder 7.10 is gekoppeld aan blok met draaischijf. ik stuur een screenshot mee.
Jos, jij ook bedankt voor het meedenken
Het zal nu wel een tijdje stil worden...
de 1ste dsd functioneerd niet meer naar behoren
Daar gaan we weer
Groeten Jarno
Download Attachment: jos1.jpg 200,54 KB |
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 19:40:53
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Treinbaan99
Het zal nu wel een tijdje stil worden...
Nee, het gaat gewoon door.
Kijk naar onderstaand plaatje, een uitsnede van jos1 wat je zelf hebt gepost. Als je op blok 31 klikt wordt het geel, als je dan voorts op het blauwe bolletje van de draaischijf klikt wordt dat zwart. Dan is (als je het hebt weggeschreven) het blok 31 aan de draaischijf gekoppeld.
|
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 22:26:47
|
Heren mede strijders,
De eerste dsd is klaar met draaien helaas
Dus de uitdaging gaat verder op de 2de dsd
Daar heb ik daad werkelijk ook het blok met de draaischijf verbonden volgens uitleg. Heel vreemd , de draaischijf is van het normale overzicht verdwenen .... hoort dat ?
Nog vreemder .... Ik stuur de screenshots mee
Download Attachment: oplos1a.jpg 79,45 KB
Download Attachment: oplos1b.jpg 72,99 KB
Download Attachment: oplos1c.jpg 75,77 KB
Heren,
U ziet : *lok rijd rustig naar draaischijf * bezet 7.01 *lok remt keurig af en rijd door 12.5 cm *draaischijf draait naar volgende aansluiting *bezet 11.01 vrij *extra wachttijd loopt *lok trekt weer rustig op en gaat naar volgend blok
Gecontroleerd met de login , gaat goed. Heren bedankt.
Nu de dsd aan de praat krijgen, en een hele boel werk om alle locs op deze gecontroleerde manier netjes opnieuw in te leren.
Heren mee denkers, Bedankt Groeten Jarno
|
|
|
Ben
Netherlands
949 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2025 : 07:01:29
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Treinbaan99
Dus de uitdaging gaat verder op de 2de dsd
Daar heb ik daad werkelijk ook het blok met de draaischijf verbonden volgens uitleg. Heel vreemd , de draaischijf is van het normale overzicht verdwenen .... hoort dat ?
Ja dat hoort. Je kunt het draaischijfmenu tevoorschijn toveren als je dubbelklikt op het blok.
Maar je krijgt de schijf weer te zien als je met de muis in het baanoverzicht gaat staan, op de rechter muistoets klikt en vinkje zet bij "Toon onzichtbare items".
|
|
|
JPJ
Netherlands
565 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2025 : 09:50:25
|
Hallo Jarno,
Ik heb niets gedaan. Het is Ben die je moet bedanken voor zijn raad. Ik had alleen Ben zien advies aangekaart om de database te plaatsen.
Jos
|
|
|
|
Onderwerp |
|