Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 73
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 73
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Variabele routes. Wat doe ik fout?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Raymond K

12 berichten

Geplaatst - 16 dec 2024 :  17:56:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag allemaal,
Na uren rommelen in de variabele routes en hulp van een werkcollega, tevens modelspoorder lukt het niet om treinen van het treintype "Regio SS wacht kort" te laten rijden vanuit blok 27 naar de opstelsporen blok 32 t/m 34. Dit hoeft overigens niet iedere trein te zijn maar op basis van kans een enkele keer een trein. Wellicht dat jullie me de goede richting in kunnen sturen? Alvast bedankt.

Download Attachment: Bornholmbaan_20241216_174709.zip
44,67 KB

Gr. Raymond

Wim Romijn

Netherlands
1073 Posts

Geplaatst - 16 dec 2024 :  19:16:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Raymond,
Ik kom er niet goed uit via welke blokken de trein van 27 naar 32 etc. moet gaan.
Kun je dat aangeven.
Als ik hem probeer te volgen dan moet hij ergens keren.
Heb je aangegeven bij de treinen dat ze mogen keren?

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Raymond K

12 Posts

Geplaatst - 16 dec 2024 :  19:34:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Raymond,
Ik kom er niet goed uit via welke blokken de trein van 27 naar 32 etc. moet gaan.
Kun je dat aangeven.
Als ik hem probeer te volgen dan moet hij ergens keren.
Heb je aangegeven bij de treinen dat ze mogen keren?

Mvtgr,

Wim Romijn.

Hoi Wim,

In principe moet er in blok 24 gekeerd worden maar dat gebeurt helaas niet. Vanfa daar ben ik het eigenlijk helemaal kwijt.

Gr. Raymond

Wim Romijn

Netherlands
1073 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  09:05:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Raymond,
Ik denk dat je moet zorgen dat een trein in blok 24 mag stoppen want anders zal hij nooit keren.
Nu is blok 24 een normaal blok maak daar eens een blok van met een stopkans voor de treinen die daar moeten keren.

Bij het bloktype normaalblok is het vinkje keren toegestaan trouwens ook uit, maar dat wil je denk ik niet in elk normaal blok toestaan.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 17 dec 2024 09:38:22

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  10:17:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raymond,

Ik denk dat Wim de juiste oplossingsrichting aangeeft.
Het probleem zit hem erin dat normaliter de NS351 nooit gaat stoppen in blok 24. Hij mag dat wel (normaal blok), maar doet dat verder nooit omdat altijd 24 > 22 wordt gereserveerd.
Zelf heb ik ook even met je database zitten spelen. Als ik domweg verbied om van 24 naar 22 te rijden, stopt de NS351 in 24, keert na 30 seconden en rijdt naar de opstelsporen. Dus route definities etc zijn OK. Ik had bij mijn testjes hiervoor een extra variabele route gemaakt die ik handmatig aan/uit zette bij de NS351, met richtingsverbod 24 > 22 uit 27. Dit is uiteraard niet de oplossing, maar toont wel aan waar het probleem zit.
Overigens zag ik dat je de variabele route "Regio SS wacht kort" niet hebt aangevinkt bij de NS351. Die had ik wel aangezet.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel

Raymond K

12 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  13:11:05  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim @Paul

Ik ga vanavond met jullie bevindingen aan de slag.
Alvast bedankt.

Gr. Raymond

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  16:55:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raymond,

Ik ben bang dat het invoeren van een blok met stopkans (suggestie Wim) niet gaat werken. In mijn testje was het zo dat als een trein stopt, daarna toch altijd voor de route 24 > 22 wordt gekozen.
Ik heb wel 2 andere mogelijke oplossingen, maar die zijn behoorlijk ingewikkeld. Met een extra variabele route, of met een vaste route.
Waarbij het al of niet gekozen kunnen worden van de route afhankelijk is van een logische variabele. En de logische variabele 50% van de tijd waar is.
Er zijn vast simpelere oplossingen. Wie het weet mag het zeggen.

Groet

Paul

Schäßburg an der Kokel

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  17:23:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Raymond,

Ik ben bang dat ik niet genoeg getest heb. De Regio SS zou ook af en toe moeten kiezen voor keren in 24. Waar je met deze oplossing wel mee zit is dat er ook gestopt wordt als de Regio SS door moet rijden naar 22.

Paul

Schäßburg an der Kokel

Wim Romijn

Netherlands
1073 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  18:08:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je ook kan doen is een telfunctie tot bijvoorbeeld 3, elke keer dat de trein van blok 24 naar blok 22 rijdt tel je er één bij op.
Waarbij je op de waarde 3 een logische actie zet voor een variabele route die het rijden van blok 24 naar 22 verbied, dan moet hij naar 32 t/m 34.

Bij de waarde 1 en 2 zie je wel of hij keert maar bij 3 moet hij keren.
En als de trein rijdt van 24 naar 32 t/m 34 dan reset je de waarde van de telfunctie.

Je kan ook een variabele route voor bepaalde treinen maken die het verbieden om vanuit stoppen in blok 24 naar blok 22 te rijden. Dus stoppen is verplicht keren.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 17 dec 2024 18:11:17

Bonaza

Belgium
796 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  19:15:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Raymond, Paul en wim,

Bij onderhouden variabele route heb jij een vinkje staan bij "Stop&wisselverbod+normaal blok: ook tijdens vaste route".
Het is een wat vage omschrijving maar ik zou dit toch maar eens verwijderen.

grts

Marcel

Bonaza

Belgium
796 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  19:39:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Raymond,

Voor alle duidelijkheid:

grts

Marcel

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  20:07:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

@Marcel: dat vinkje gaat over vaste routes. Daarvan is hier geen sprake.
@Wim: die suggestie om te verbieden on vanuit stoppen in 24 naar 22 te rijden is misschien ook het onderzoeken waard.

Paul

Schäßburg an der Kokel

hubertus

Netherlands
2021 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  20:25:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou het in twee opties zoeken, allebei met hun voors en tegens:
1. Onderhouden -> Blokken: volgorde keuze. Hier kun je specifiek voor dit treintype in blok 24 de kans richting die vier blokken te rijden veel groter maken dan de kans om door te rijden. Voorwaarde is wel dat de trein ook stopt in blok 24, dus een stopkans voor dit treintype is wel zinvol
2. Bij de variabele route heb je in het tabblad divers de opties voor het gecombineerde verbod. Niet de meest simpele om te gebruiken, maar kan voor deze situatie wel een oplossing zijn.

groet, Huub

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  20:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Bij mij werkt het idee om te verbieden om vanuit stoppen in 24 naar 22 te rijden. Ik heb van blok 24 een blok gemaakt waar Regio SS een stopkans heeft van 50%, alle andere treintypes een stopkans van 0%.
Verder een logische variabele "trein staat stil in 24", die een extra variabele route met hierin richtingsverbod 24 > 22 uit 27 actief maakt, zodat de trein wordt gedwongen te keren.

Paul

Schäßburg an der Kokel

Wim Romijn

Netherlands
1073 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  20:49:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Een ding zijn we het allemaal over eens, de trein moet stoppen in blok 24 anders veranderd hij nooit van richting.
Daarna kijken en verfijnen zodat het wisselend wordt doorrijden of keren.
Maar stoppen om niets en dan doorrijden moet voorkomen worden.
Geen idee of blok 24 zichtbaar is maar in een tunnel geeft stoppen en doorrijden niet, dan is het juist een verrassing wat er gebeurt.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Raymond K

12 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  20:56:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond iedereen,
Dit is wel heel veel info wat ik nu voor de kiezen krijg. Ik laat dit eens bezinken en ga eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen. De laatste optie van Paul lijkt wel interessant maar hoe krijg ik het voor elkaar#128521;. Morgen is een nieuwe dag om te stoeien met koploper.

Gr. Raymond

Bonaza

Belgium
796 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  20:59:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaulRoman

Hoi,

@Marcel: dat vinkje gaat over vaste routes. Daarvan is hier geen sprake.
@Wim: die suggestie om te verbieden on vanuit stoppen in 24 naar 22 te rijden is misschien ook het onderzoeken waard.

Schäßburg an der Kokel

Paul

Waarom zet je een item voor een vaste route in het venster van een variabele route ???? Ik denk dat het voor beide bedoeld is.

grts

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 17 dec 2024 21:15:44

Bonaza

Belgium
796 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  21:19:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Zonet nog ff vlug geprobeerd. Vinkje weggedaan en zonder communicatie blijkt het te werken. Loc keerde netjes in blok 24.
Morgen probeer ik het nog verder uit.

grts

Marcel

hubertus

Netherlands
2021 Posts

Geplaatst - 17 dec 2024 :  21:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza
Waarom zet je een item voor een vaste route in het venster van een variabele route ????

Omdat je daarmee kunt aangeven of bepaalde beperkingen uit de variabele route al dan niet in een vaste route van toepassing moeten zijn.

groet, Huub

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 18 dec 2024 :  08:06:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond K

Goedenavond iedereen,
Dit is wel heel veel info wat ik nu voor de kiezen krijg. Ik laat dit eens bezinken en ga eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen. De laatste optie van Paul lijkt wel interessant maar hoe krijg ik het voor elkaar#128521;. Morgen is een nieuwe dag om te stoeien met koploper.

Gr. Raymond

Hoi Raymond,

Bij deze de uitwerking van het idee van een extra variabele route (zoals in mijn eerdere posts al beschreven) die na stilstand in blok 24 verbiedt om naar 22 te rijden.

1) Maak een extra bloktype. Dat heb ik "Blok 24" genoemd. Als copie van het bloktype "Station".
2) Wijzig het bloktype van blok 24 van "Normaal blok" in "Blok 24".
3) In menu Onderhouden treintypes/bloktype: zet voor dit bloktype voor alle treintypes de stopkans op 0, behalve voor "Regio SS wacht kort". Zet hier de stopkans op 50% en de wachttijden minimum en maximum op 5 seconden.
4) Maak een logische actie aan "Trein staat stil in blok 24". Kies bij wanneer waar voor optie "Blok trein staat stil". En kies blok 24.
5) Definieer een extra variabele route "Regio SS wacht kort blok 24" waarmee je een "Regio SS wacht kort" treintype verbiedt om van 24 > 22 uit 27 te rijden. (kies voor Geldt voor: treintype/rijwindow).
6) In de extra vaiabele route, maak deze afhankelijk van de logische actie "Trein staat stil in blok 24". Kies dus Geldt wanneer , logische actie, "Trein staat stil in blok 24".
7) Bij onderhouden treintypes vink voor treintype "Regio SS wacht kort" op tabblad treinroutes de extra gecreerde variabele treinroute "Regio SS wacht kort blok 24" aan.
8) Zet de variabele routes "Regio SS wacht kort" en "Regio SS wacht kort blok 24" aan in de rijwindows van de Regio SS treinen.

Ik zou je ook de gewijzigde database hebben kunnen sturen, maar daar leer je dan verder niets van.

P.S. Ik zag dat je al je variabele routes met de keuze orijwindow hebt aangemaakt. Ik heb dat voor mijn extra variabele route specifiek voor het rijwindow/treintype gedaan. Dus alleen aan te vinken in het rijwindow van de Regio SS-en. Vandaar de extra handelingen bij punt 7)

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel

Raymond K

12 Posts

Geplaatst - 18 dec 2024 :  20:05:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaulRoman

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond K

Goedenavond iedereen,

Gr. Raymond

Hoi Raymond,

Bij deze de uitwerking van het idee van een extra variabele route (zoals in mijn eerdere posts al beschreven) die na stilstand in blok 24 verbiedt om naar 22 te rijden.

1) Maak een extra bloktype. Dat heb ik "Blok 24" genoemd. Als copie van het bloktype "Station".
2) Wijzig het bloktype van blok 24 van "Normaal blok" in "Blok 24".
3) In menu Onderhouden treintypes/bloktype: zet voor dit bloktype voor alle treintypes de stopkans op 0, behalve voor "Regio SS wacht kort". Zet hier de stopkans op 50% en de wachttijden minimum en maximum op 5 seconden.
4) Maak een logische actie aan "Trein staat stil in blok 24". Kies bij wanneer waar voor optie "Blok trein staat stil". En kies blok 24.
5) Definieer een extra variabele route "Regio SS wacht kort blok 24" waarmee je een "Regio SS wacht kort" treintype verbiedt om van 24 > 22 uit 27 te rijden. (kies voor Geldt voor: treintype/rijwindow).
6) In de extra vaiabele route, maak deze afhankelijk van de logische actie "Trein staat stil in blok 24". Kies dus Geldt wanneer , logische actie, "Trein staat stil in blok 24".
7) Bij onderhouden treintypes vink voor treintype "Regio SS wacht kort" op tabblad treinroutes de extra gecreerde variabele treinroute "Regio SS wacht kort blok 24" aan.
8) Zet de variabele routes "Regio SS wacht kort" en "Regio SS wacht kort blok 24" aan in de rijwindows van de Regio SS treinen.

Ik zou je ook de gewijzigde database hebben kunnen sturen, maar daar leer je dan verder niets van.

P.S. Ik zag dat je al je variabele routes met de keuze orijwindow hebt aangemaakt. Ik heb dat voor mijn extra variabele route specifiek voor het rijwindow/treintype gedaan. Dus alleen aan te vinken in het rijwindow van de Regio SS-en. Vandaar de extra handelingen bij punt 7)

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel

Hoi Paul,

Het is gelukt om de treinen vanuit blok 27 via blok 24 in de blokken 32 t/m 35 te krijgen volgens de handleiding die je gemaakt hebt. Ik begrijp nu ook beter wat de stappen inhouden echter loop ik alleen tegen het probleem aan dat de treinen niet stoppen in de blokken 32 t/m 35. ik heb voor de richting blok 24 naar de blokken 32 t/m 35 de te verwachten bezetmelder ingegeven en hoever de trein moet doorrijden vanaf de bezetmelder maar ze stoppen niet. Wellicht dat ik nog iets over het hoofd zie.

Gr. Raymond

Wim Romijn

Netherlands
1073 Posts

Geplaatst - 18 dec 2024 :  20:34:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Raymond,

In blok 32 ev. staat dat de laatste bezetmelder werkt op vrijkomen van die bezetmelder, klopt dat wel?

Mvtgr,

Wim Romijn.

Raymond K

12 Posts

Geplaatst - 18 dec 2024 :  20:45:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Raymond,

In blok 32 ev. staat dat de laatste bezetmelder werkt op vrijkomen van die bezetmelder, klopt dat wel?

Mvtgr,

Wim Romijn.

Dat is natuurlijk weer een dingetje. Daar gaat ik morgen dan maar weer naar kijken. Bedankt voor de tip.

Gr. Raymond

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 19 dec 2024 :  08:08:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Ik zou het in twee opties zoeken, allebei met hun voors en tegens:
1. Onderhouden -> Blokken: volgorde keuze. Hier kun je specifiek voor dit treintype in blok 24 de kans richting die vier blokken te rijden veel groter maken dan de kans om door te rijden. Voorwaarde is wel dat de trein ook stopt in blok 24, dus een stopkans voor dit treintype is wel zinvol
2. Bij de variabele route heb je in het tabblad divers de opties voor het gecombineerde verbod. Niet de meest simpele om te gebruiken, maar kan voor deze situatie wel een oplossing zijn.

groet, Huub

Huub,

Ik heb jouw eerste suggestie ook uitgeprobeerd. Bij "blokken volgorde keuze" voor blok 24 heb ik keihard een volgorde ingevoerd: 1-32, 2-33, 3-34, 4-35, 5-22. Maar als de Regio SS stopt in blok 24 wordt na het verstrijken van de wachttijd altijd naar blok 22 doorgereden. Blijkbaar gaat Koploper niet wachten tot er gekeerd mag worden, maar kiest direct een andere beschikbare optie. Dus rijden naar 22.

Paul

Schäßburg an der Kokel

hubertus

Netherlands
2021 Posts

Geplaatst - 19 dec 2024 :  09:07:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier werkt het wel.
Heb je wel het treintype geselecteerd waarvoor het van toepassing moet zijn?

PaulRoman

Romania
166 Posts

Geplaatst - 19 dec 2024 :  09:38:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Huub,

Ja, treintype is geselecteerd. Hier een aantal screenshots van wat ik heb gedaan. testen doe ik met NS351.
Blok 24 is gedefinieerd met bloktype "Blok24".
Ik ben benieuwd waar het verschil met jou in zit.

Paul

Download Attachment: Blok24.jpg
83,5 KB

Download Attachment: Blokken_volgorde_keuzes_1.jpg
75,71 KB

Download Attachment: Blokken_volgorde_keuzes_2.jpg
50,5 KB

Download Attachment: Regio-Blok24.jpg
82,05 KB

Download Attachment: NS351.jpg
73,37 KB

Schäßburg an der Kokel