Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 1010
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 395
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Ontvang bezetmelding binnen ... interval
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

phdirk

Netherlands
2556 berichten

Geplaatst - 20 jul 2024 :  21:30:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter de Geluidsman is bezig met de Speciale Actie 'Ontvang bezetmelding binnen ... sec'. Hij heeft daar een aantal vragen over, maar het lukt hem niet een nieuw onderwerp op dit forum te plaatsen.
Daarom doe ik dat voor hem. Hieronder zijn tekst:

Hallo allemaal,



Ik kwam bij speciale acties het volgende tegen:

Ontvang bezetmeldingen binnen interval..seconden.



Omdat ik zo af en toe het gevoel heb dat de datastroom het even laat afweten leek mij dit een mooie oplossing de bezetmelders te monitoren en als de interval tijd overschreden wordt zet koploper de boel stil en komt er een tekst in beeld.



Bovenstaande werkt op basis van een of meerdere melders die continu gepulst worden.

Ik heb hier even een losse melder voor gebruikt.



Om een constante puls te creëren stuur ik een wisseldecoder via een seqence aan, hieraan zit een mono stabiel relais die op zijn beurt de ingang van de bezetmelder pulst.



Dit gaat allemaal goed, echter zet koploper steeds de boel na een paar seconden stil en komt de tekst in beeld dat de melders niet doorkomen.

Ik heb dit met verschillende tijden geprobeerd maar zonder het gewenste resultaat.



Zijn er mensen die hier al eens mee gewerkt hebben en zo ja wat was het resultaat.



Mvg,



Peter Degeluidsman

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

keesm

57 Posts

Geplaatst - 20 jul 2024 :  22:22:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ik gebruik dit systeem al jaren nadat ik 1x een storing heb gehad in de uitlezing van bezetmelders.

Ik heb een elektronisch printje gemaakt dat om de 2 sec een puls geeft die direct op de bezetmelder in werkt.

Jouw systeem kan last hebben van vertragingen in de funktiedecoder aansturing als koploper het even druk heeft, mogelijk al bij het opstarten en intiëren van wissels.



Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 21 jul 2024 :  09:26:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor het plaatsen Dirk, eens kijken of ik wel kan reageren in dit topic.

@ Kees,
Ik had even een testopstelling gemaakt zoals omschreven, echter wordt er niet gereden waardoor de frequentie constant is.

Maar het gaat na een aantal seconden al fout, ik heb geen losse puls generator voor handen.
Maar nu jij aangeeft dat het werkt zal ik eens kijken waar ik zoiets vandaan kan halen.

Welke tijd heb jij in koploper aangegeven.


Mvg,
Peter Degeluidsman

Bewerkt door degeluidsman op 21 jul 2024 09:27:17
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

57 Posts

Geplaatst - 21 jul 2024 :  10:33:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Mijn interval in de speciale aktie staat op 3 seconden.

Je zou met de communicatielogging ingesteld op wisselopdrachten en gefilterd op het wisselnummer waarmee je het relais schakelt eens kunnen kijken wat de tijden zijn waarmee de pulsering plaats vindt.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 21 jul 2024 :  10:58:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Net uitgeprobeerd Kees, dat wil nog niet echt vlotten.
Ik heb meerdere tijden op elkaar proberen af te stellen.

Ik stuur op deze manier niet echt een puls zoals Paul het bedoeld had?
De bekrachtiging is meer op basis van een flip/flop daar zit wellicht het verschil.
En zoals jij aangaf begint het pas na een paar seconden te werken vanuit koploper.

Ik had bij Alie al even gekeken naar een puls modulator, die zijn er in vele ( te veel ) soorten of maten.

Nu ben ik niet thuis in elektronica, maar ga er vanuit dat de schakeling via een opto bij de bezetmelder aangeboden dient te worden, voor een relais is het overwerk en het klikken hiervan is ook niet wenselijk

Mvg,
Peter Degeluidsman

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina