Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 981
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 395
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Geen bezetmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

blom0552

Netherlands
31 berichten

Geplaatst - 28 jun 2024 :  21:50:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Ik heb een crash met mijn laptop (Windows 10) gehad en moest die gaan vervangen. Dit is er 1 geworden waarop Windows 11 draait. Met de oude laptop werkte alles nog prima. Helaas nu met de nieuwe laptop krijg ik geen bezetmeldingen te zien waardoor het automatisch rij proces niet kan worden uitgevoerd. Mijn baanconfiguratie bestaat uit de volgende onderdelen:
- Laptop met Windows 11
- Besturing d.m.v. Koploper 9.4
- Systeem Intellibox Basic Loconet versie type 65060
- Rosoft loconet s88LN converter
- 4 bezetmeldmodules s88 met 16 contacten per melder (Rosoft en LDT)
- 5 wisseldecoders (Rosoft)
Ik kan in het programma Koploper de wissels bedienen. Lok adresseren voor het automatisch rijproces maar bij de start verliest de lok direct het contact omdat deze niet wordt gedetecteerd door een bezetmelder(s). Ook de wisselstraten worden dan niet aangestuurd. Iets in de communicatie tussen Laptop/Intellibox/s88LN en de modelspoorbaan gaat niet goed. Heb ondertussen Koploper, s88LN driver verwijderd en de Intellibox naar fabrieksinstellingen gezet. Alles opnieuw opgebouwd. De IB als loconet geconfigureerd als Interface 63120 met LNCV 0 = 1, LNCV 2 = 1 en LNCV 4 = 0
Daarna de driver s88LN van Rosoft geprogrammeerd
Daarna heb ik koploper opnieuw geïnstalleerd en de database met mijn modelbaan ingelezen.
De database instellingen van Koploper op Loconet gezet met een baudrate 115200 via com-poort 3
Opgestart met het groene spiegelei komt alles netjes met elkaar in verbinding maar blijven de bezetmeldingen weg. Heb als laatste poging in koploper aangegeven met 3 bezetmelder modules te werken en de UTP-kabel vanaf de s88LN naar de 2e bezetmeldmodule gebracht. Helaas ook dit mocht niet baten. Ben op zoek gegaan naar contact gegevens van onze alwetende in deze situaties Wim Ros. Wat is dit jammer dat hij van het toneel is verdwenen. Ik ben nu opzoek naar een goede opvolging van Wim. Wie oh wie staat er op en helpt mij hiermee verder. Ik sluit om het hele verhaal compleet te hebben mijn koploper database bij. Met belangstelling wacht ik de reacties af.
Met een vriendelijke groet,
Jan


202462815343_Baanplan2024.zip

Bonaza

Belgium
762 Posts

Geplaatst - 28 jun 2024 :  22:17:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Jan,

Om dan verder te gaan op het vorige draadje waar we gebleven waren in het item problemen met het forum.
Ik denk dat je die eerste bezetmelder zal moeten vervangen. Zodat je zeker bent dan het daar niet in zit. Eventueel omwisselen met de derde.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 28 jun 2024 :  22:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Die gedachte kreeg ik vanmiddag ook. Heb i.d.d. de laatste module met de eerste uitgewisseld. Helaas geen resultaat. In de winkel een nieuwe UTP cat6 kabel gehaald maar ook dat leverde geen resultaat. Ergens inde laptop/Intellibox of koploper staat iets niet goed. Waar is de spelt in deze hooiberg?

Groet,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hi Jan,

Om dan verder te gaan op het vorige draadje waar we gebleven waren in het item problemen met het forum.
Ik denk dat je die eerste bezetmelder zal moeten vervangen. Zodat je zeker bent dan het daar niet in zit. Eventueel omwisselen met de derde.

grts

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
762 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  06:42:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

De Rosoft bezetmelders ken ik niet zo goed. Maar zover ik weet moet bij het configureren het startadres ingeven worden en het aantal bezetmeldingen. Je hebt toch zeker 16 contacten ingegeven.
Op je intellibox kan jij het bezet komen van de bezetmelders ook aflezen. Zie jij hier de bezetmelders na nummer 8 bezet melden ?

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  07:53:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je PC gecrasht is, zou vervangen van de PC voldoende moeten zijn.
Ik krijg echter de indruk dat je lukraak allerlei dingen bent gaan aanpassen en resetten.

Eigenlijk de meest basale vraag, hoe heb je geconstateerd dat bezetmeldingen niet binnenkomen? Zie je dit terug in de communicatielogging?
Als je in die logging niets ziet, zie je de bezetmeldingen dan wel op je Intellibox?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  11:49:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Op dit moment zie ik geen enkele terugmelding zowel in Koploper niet als op de Intellibox. Ik denk dat ik maar eens een module ga vrij maken en een proefopstelling maak met 2 of 3 blokken. Dan eens kijken wat er dan gebeurt. Ik wil eerst dat alles op de Intellibox goed binnen komt. Daarna komt Koploper aan de beurt. Koploper is afhankelijk van hetgeen hij doorkrijgt vanaf de Intellibox. Dus eerst maar eens een proef doen. Bedankt in elk geval met meedenken. Laat weer van mij horen zodra de proef is gedaan.

Groet,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Jan,

De Rosoft bezetmelders ken ik niet zo goed. Maar zover ik weet moet bij het configureren het startadres ingeven worden en het aantal bezetmeldingen. Je hebt toch zeker 16 contacten ingegeven.
Op je intellibox kan jij het bezet komen van de bezetmelders ook aflezen. Zie jij hier de bezetmelders na nummer 8 bezet melden ?

grts

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  11:54:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Ten eerste bedankt dat je met mij wil meedenken.
De communicatielogging in Koploper heb ik nog nooit gebruikt dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Ook op koploper zie ik nu geen enkele melding meer binnen komen. Ik ga een module vrij maken en daarmee een proef opstelling met enkele blokken maken. Eerst wil ik de communicatie tussen baan en Intellibox op orde hebben daarna komt Koploper. Die is afhankelijk van wat de Intellibox doorgeeft. Dus stap voor stap ga ik nu een proef opstellen. Zodra ik dit het weekeinde heb gerealiseerd kom ik terug op dit draadje voor het resultaat. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Als je PC gecrasht is, zou vervangen van de PC voldoende moeten zijn.
Ik krijg echter de indruk dat je lukraak allerlei dingen bent gaan aanpassen en resetten.

Eigenlijk de meest basale vraag, hoe heb je geconstateerd dat bezetmeldingen niet binnenkomen? Zie je dit terug in de communicatielogging?
Als je in die logging niets ziet, zie je de bezetmeldingen dan wel op je Intellibox?

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  21:58:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste meedenkers,

Hier heb ik de resultaten van een proef opstelling met 3 bezetmelders. Eerst de nummers 1.01, 1.02 en 1.03 ingesteld. Deze zijn keurig door zowel de intellibox als door koploper gedetecteerd en gesignaleerd op display en beeldscherm. Daarna de 1.02 overgezet naar 1.08 en de 1.03 overgezet naar 1.12. Het resultaat de 1.01 en 1.08 worden gedetecteerd en gesignaleerd. De 1.12 wordt nergens gezien of gesignaleerd. Ook de 1.01 overgezet naar 1.14 en nu is alleen de 1.08 gedetecteerd en gesignaleerd in zowel Intellibox als Koploper. Conclusie de bezetmeldmodule detecteert de 1.01 t/m 1.08 en de 1.09 en de 1.16 niet. Heb er nog een andere bezetmeldmodule aangehangen met hetzelfde resultaat. De eerste was een module van LDT en de 2e van Rosoft. Heb de s88LN ook nog eens opnieuw ingesteld op com-poort 3 baudrate op 115200. Op het 2e scherm het start adres op 1 en daarna de toets current monitor off. Daarna in het veld range de 8 veranderd in 16 en de toets range gedrukt. Ik krijg netjes de melding dat alles nu klaar staat voor gebruik en daarna een druk op de toets close. Hiermee lijkt mij dat ik voor 1 bezetmeldmodule de juiste waardes heb ingevoerd. Hoe kan het dan zijn dat er maar voor de helft van een module dus de eerste contacten 1.01 t/m 1.08 worden gelezen bij bezetting van betreffende bezet meld contacten. Wie het weet mag het zeggen.
Hoor weer graag van jullie.

Met vriendelijke groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
762 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  22:05:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Jan,

Heb jij de raad van Jerrytrein op het Beneluxforum al eens geprobeerd ?
Het aantal melders op het dubbele zetten dus 8 melders.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  22:18:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Marcel,

Dank voor de tip. Dit ga ik morgen nog even uit proberen. Heb de test configuratie nog staan.

Groet,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hi Jan,

Heb jij de raad van Jerrytrein op het Beneluxforum al eens geprobeerd ?
Het aantal melders op het dubbele zetten dus 8 melders.

grts

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  22:47:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet de S88LN configureren zoals het moet en niet in het wilde weg dingen gaan proberen, want dan raak je alleen maar verder van huis. Die tip op beneluxspoor zal best goed bedoeld zijn, maar vermoedelijk afkomstig van iemand die het ding zelf niet heeft.

Dus pak de informatie van Rosoft erbij en doe zoals het daar staat beschreven. Dan moet het werken.
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jun 2024 :  23:02:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Kan jij mij uitleggen hoe te handelen? Zoals ik de handleiding van de s88LN op de side van Zeelandnet volg gaat het als volgt: Ik druk op het startknopje van de s88LN. Het led gaat versneld knipperen. Ik bedien via koploper of de intellibox wissel 1. Daarna gaat het led op de s88LN nog sneller knipperen waarna ik voor 1 module met 16 meldcontacten wisselnummer 16 moet ingeven via koploper of intellibox. Hoe moet ik dit doen als mijn modelbaan maar over 12 wissels beschikt. Dan zou ik de s88LN nooit goed kunnen programmeren. Of ik snap het niet dan zou ik graag een uitleg zien hoe ik mijn 4 modules met 64 contacten waarmee mijn baan is opgebouwd zou moeten kunnen invoeren.

met vriendelijke groeten,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Je moet de S88LN configureren zoals het moet en niet in het wilde weg dingen gaan proberen, want dan raak je alleen maar verder van huis. Die tip op beneluxspoor zal best goed bedoeld zijn, maar vermoedelijk afkomstig van iemand die het ding zelf niet heeft.

Dus pak de informatie van Rosoft erbij en doe zoals het daar staat beschreven. Dan moet het werken.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 30 jun 2024 :  01:07:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Je begint dus met wissel 1 te schakelen.
Daarna op je IB kiezen dat je wissel 9 t/m 16 wilt bedienen. En dan druk je op de groene of rode knop die hoort bij wissel 16. Dat dat wissel op jouw baan niet bestaat, maakt niet uit.
En als je 64 meldcontacten hebt, moet je zorgen dat je op de IB wissel 57 t/m 64 kunt bedienen. En dan druk je op de groene of rode knop die voor wissel 64 is.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
922 Posts

Geplaatst - 30 jun 2024 :  11:00:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan: waarschijnlijk nog nooit een wissel bediend vanuit de Intellibox?

Als een wissel bedienen via de Intellibox een brug te ver is kun je ook een dummy wissel met adres 64 aanmaken in Koploper. Eens je S88LN geprogrammeerd is kun je het wissel weer weg doen.

Om wissel 64 actief te krijgen wel even het aantal wisseldecoders in Koploper ophogen naar 16.

Gr, Ben.

Bewerkt door Ben op 30 jun 2024 11:01:17
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 30 jun 2024 :  16:25:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Bedankt voor de uitleg. Ik had de instellinggen nog nooit via de IB uitgevoerd. Wist ook (nog) niet hoe je de instelling moest maken om een hoger wisselnummer dan 8 te maken. Heb dit nu ook onder controle. Heb daarna opnieuw de s88
LN ingersteld. Het rresultaat in de proefopstelling was helemaal geslaagd. Dus ja hier ligt blijkbaar de oplossing voor mijn probleem. Alles verder uitgeprobeerd op alle 16 contacten van deze bezetmeldmodule en dat werkte allemaal keurig bij de afzonderlijke bezetting van de melders. Dus ik blij en de proefopstelling afgebroken en de bezetmeldmodule weer op zijn plaats van de modelbaan ingebracht. De oorspronkelijke database van mijn baan ingelezen. De aantallen bezetmeldmodules weer op 4 gezet in de database. Daarna de s88LN opnieuw ingesteld maar nu met 64 contacten welke ik d.m.v. de intellibox heb kunnen invoeren. Helaas was het resultaat bedroevend slecht, geen enkele melder toont zich zowel niet op de IB als in Koploper. De kabels van en naar de s88LN vernieuwd maar ook daar geen verbetering door. Wie weet raad, waar gaat dit fout. Hoor weer graag van jullie.

Met vriendelijke groeten,

Jan
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Je begint dus met wissel 1 te schakelen.
Daarna op je IB kiezen dat je wissel 9 t/m 16 wilt bedienen. En dan druk je op de groene of rode knop die hoort bij wissel 16. Dat dat wissel op jouw baan niet bestaat, maakt niet uit.
En als je 64 meldcontacten hebt, moet je zorgen dat je op de IB wissel 57 t/m 64 kunt bedienen. En dan druk je op de groene of rode knop die voor wissel 64 is.

Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 30 jun 2024 :  16:28:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Bedankt voor de tip. Heb mij even in de handleiding van de IB gestort en opgezocht hoe die hogere instelling van de wissels in te stellen. Gevonden en het resultaat was helemaal top. Zie onderstaande wat ik geschreven heb aan het citaat van hubertes.

Bedankt voor de uitleg. Ik had de instellingen nog nooit via de IB uitgevoerd. Wist ook (nog) niet hoe je de instelling moest maken om een hoger wisselnummer dan 8 te maken. Heb dit nu ook onder controle. Heb daarna opnieuw de s88
LN ingesteld. Het resultaat in de proefopstelling was helemaal geslaagd. Dus ja hier ligt blijkbaar de oplossing voor mijn probleem. Alles verder uitgeprobeerd op alle 16 contacten van deze bezetmeldmodule en dat werkte allemaal keurig bij de afzonderlijke bezetting van de melders. Dus ik blij en de proefopstelling afgebroken en de bezetmeldmodule weer op zijn plaats van de modelbaan ingebracht. De oorspronkelijke database van mijn baan ingelezen. De aantallen bezetmeldmodules weer op 4 gezet in de database. Daarna de s88LN opnieuw ingesteld maar nu met 64 contacten welke ik d.m.v. de intellibox heb kunnen invoeren. Helaas was het resultaat bedroevend slecht, geen enkele melder toont zich zowel niet op de IB als in Koploper. De kabels van en naar de s88LN vernieuwd maar ook daar geen verbetering door. Wie weet raad, waar gaat dit fout. Hoor weer graag van jullie.

Met vriendelijke groeten,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Jan: waarschijnlijk nog nooit een wissel bediend vanuit de Intellibox?

Als een wissel bedienen via de Intellibox een brug te ver is kun je ook een dummy wissel met adres 64 aanmaken in Koploper. Eens je S88LN geprogrammeerd is kun je het wissel weer weg doen.

Om wissel 64 actief te krijgen wel even het aantal wisseldecoders in Koploper ophogen naar 16.

Gr, Ben.

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 30 jun 2024 :  17:48:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Wellicht is dit ten overvloede, maar je het aantal bezetmeldingen op je s88LN aanpast, moet je de hele procedure weer doorlopen, dus:

Knopje drukken op de s88LN en de LED gaat snel knipperen.
Nu op de IB de rode of groene knop van wissel 1 drukken
LED op de s88LN gaat sneller knipperen
Nu op de IB wissel 64 opzoeken en van deze wissel de rode of groene knop drukken.

de s88LN zou nu goed geconfigureerd moeten zijn met een eerste bezetmelder op 1.01 en dan in totaal 64 bezetmelders aankunnen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 30 jun 2024 :  18:04:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Zo heb ik het ook gedaan. In te test opstelling met 1 module met 16 contacten. In de testopstelling had ik 3 bezetmeldpunten eerst ingesteld op de lagere contacten. Toen werkte alles prima. Daarna ook de hogere nummers uitgeprobeerd. Werkte ook goed. Toen alle overig meldpunten nog getest en ook dat werkte goed. Ik blij alles weer terug gebouwd op de modelbaan. Alles weer ingesteld nu met 64 contacten en dan gaat het mis en komt geen enkele melder binnen. Dus erg vreemd allemaal.

Groet,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jan,

Wellicht is dit ten overvloede, maar je het aantal bezetmeldingen op je s88LN aanpast, moet je de hele procedure weer doorlopen, dus:

Knopje drukken op de s88LN en de LED gaat snel knipperen.
Nu op de IB de rode of groene knop van wissel 1 drukken
LED op de s88LN gaat sneller knipperen
Nu op de IB wissel 64 opzoeken en van deze wissel de rode of groene knop drukken.

de s88LN zou nu goed geconfigureerd moeten zijn met een eerste bezetmelder op 1.01 en dan in totaal 64 bezetmelders aankunnen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
922 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  11:03:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zegt dat je Rosoft en LDT melders hebt. Welke typen zijn dat (je bent 3railer toch?), kun je een foto maken hoe je ze alle 4 hebt aangesloten, zitten de patchkabels in de juiste connector IN / OUT? IN is de poort naar de volgende module, OUT is de poort richting S88LN interface.
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  11:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik heb alles net zo gelaten als voor de crash. Toen heb ik goed gereden zonder problemen met de melders. Daar zou ik het niet moeten zoeken lijkt mij. Heb 2 melders natuurlijk wel los gehad maar de kabels kunnen niet anders dan goed zitten omdat die gebeugeld zijn en de stekkers op positie t.o.v. het slot. Dus daar zal het niet door zijn. Toch bedankt voor het meedenken want je opmerking had wel hout kunnen snijden.

Met vriendelijke groeten,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Je zegt dat je Rosoft en LDT melders hebt. Welke typen zijn dat (je bent 3railer toch?), kun je een foto maken hoe je ze alle 4 hebt aangesloten, zitten de patchkabels in de juiste connector IN / OUT? IN is de poort naar de volgende module, OUT is de poort richting S88LN interface.

Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
762 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  15:26:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Jan,

Voor alle duidelijkheid. Hoe geef jij de instellingen met een hoger nummer dan 8 (normaal is dit 16 voor de eerste module) in op de Intellibox Basic ?

Bedankt voor de uitleg. Ik had de instellinggen nog nooit via de IB uitgevoerd. Wist ook (nog) niet hoe je de instelling moest maken om een hoger wisselnummer dan 8 te maken. Heb dit nu ook onder controle. Heb daarna opnieuw de s88

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  16:00:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperforum leden,

EUREKA, mijn modelbaan werkt weer zoals voorheen. Even ter lering en vermaak een uiteenzetting wat er allemaal is gebeurt.

Om te beginnen is alles de mist in gegaan bij het defect raken van mijn laptop met Windows 10.
Heb een andere laptop eraan gehangen met Windows 11.

Was hiermee de controle over de baan volledig kwijt v.w.b. de bezetmeldingen.

Ik gaf daaraan de schuld aan Windows 11 en ben opzoek gegaan of Koploper wel kon draaien onder dit besturingssysteem. De conclusie was dat dit met de juiste drivers zou moeten gaan. Daar naar opzoek gegaan en deze gedownload en geïnstalleerd. Helaas geen resultaat.

Heb toen alles van de laptop gewist en ben met een "schone" opnieuw geformatteerde laptop vanuit fabrieksinstellingen de boel gaan opbouwen. Mijn baanplan opnieuw in koploper getekend, blokken aangemaakt en alles weer aan elkaar vast geknoopt. De s88LN software geïnstalleerd en ingesteld d.m.v. wisselbediening via Koploper.
Helaas geen resultaat.

De Intellibox teruggezet naar fabrieksinstellingen om te zien of het misschien daaraan ligt. (vraag mij niet waar die kromme gedachte vandaan is gekomen) Als je niet kundig genoeg bent doe je rare dingen wanneer je in de problemen zit. DIT WAS VOLKOMEN NIET NODIG GEWEEST.

Via de forums op Koploperforum en Beneluxspoor.net de hulp van jullie gevraagd. Wat een enthousiasme heb ik daar ontmoet om mij verder te helpen met allerlei handelingssuggesties om de boel draaiende te krijgen.

Waar is het nu fout gegaan:

Het instellen van de s88LN heb ik steeds gedaan van het programma "settings" op de laptop. De aantallen contacten definiëren d.m.v. de wisseltoets bediening. Voor het eerste contact wissel 1 bediend en voor elke 16 contacten per bezetmeldmodule van de baan een wisselnummer hoger dus bij 4 bezetmeldmodules wissel 5 bedienen. Helaas zat daar de fout.

Heb van Hubertes (Huub) de tip gekregen om bij Rosoft de beschrijving te volgen hoe de s88LN te installeren.

Bij mij kwam even het probleem dat ik nog nooit een hogere wissel bediening dan de eerst 8 via de Intellibox had bediend. Niet wetende hoe ik hem kon schakelen dat er hogere hogere wisselnummers bedien kon worden. Nadat ik dit ook had teruggevonden in de handleiding van de IB heb ik dat ook weer geleerd.

De nieuwe methode toegepast op een test opstelling met 3 bezetmelders en alles werkte zoals het hoorde.

Alles weer terug gebouwd op de modelspoorbaan (1x bezetmeldmodule en de s88LN) kwam de teleurstelling dat geen enkele melder werkte.

Tot vanochtend dat Ben zich melde met de tip om de aansluiting van de s88LN naar de bezetmeldmodule te controleren. Het zou maar zo kunnen zijn de UTP-kabel in de verkeerde poort gestoken zou kunnen zijn. Echter doordat ik de kabels gebeugeld heb kon dit eigenlijk niet zo zijn. Dus die tip heb ik toen niet gevolgd.

Tijdens dit gehele proces heb ik veel contact gehad met Josephes (Jos Reumkers) Zowel via persoonlijke berichten als telefonisch. Waarvoor mijn gewaardeerde dank. Hij gaf de laatste tip om de streng los te maken achter de eerste bezetmeldmodule. Had dit gedaan maar dat gaf niet het gewenste resultaat.

Heb daarna nog eens alle bekabeling tussen laptop, intellibox en s88LN nagelopen en daar zat dan de misser. De kabel tussen Intellibox en de s88LN zat bij de s88LN niet in de s88N poort maar in de prg-poort. Nadat ik dit heb hersteld werkt alles weer zoals het moet.

De conclusie is ga niet zonder voldoende kennis zomaar programma's en hardware verwijderen of veranderen. In deze situatie was de laptop defect en vervangen. Alles wat achter de Intellibox zit is niet veranderd dus blijf daar vanaf. Kijk naar hoe je zaken instelt en lees daarbij goed de handleidingen hoe dat moet. Daar zat bij mij de grote fout. Ik ben maar gaan doen.

Uit eindelijk de s88LN op de juiste manier weten in te stellen en alles werkt fantastisch.

Ik wil iedereen die mij geprobeerd heeft met het oplossen van mijn probleem heel hartelijk bedanken en ik wil graag van jullie kennis nogmaals gebruikmaken indien zich weer iets voordoet. Maar voordat ik mij meld ga ik eerst de betreffende handleidingen goed lezen hoe een en ander moet. Allen nogmaals mijn gewaardeerde dank.

Met vriendelijke groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
762 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  16:24:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Jan,

Gelukkig te horen dat jij weer kan gaan rijden. Het zal wel voor genoeg fustraties gezorgd hebben.
Veel trein plezier.

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
922 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  16:51:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi dat het werkt.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door blom0552

De kabel tussen Intellibox en de s88LN zat bij de s88LN niet in de s88N poort maar in de prg-poort. Nadat ik dit heb hersteld werkt alles weer zoals het moet.




Dat begrijp ik niet. Heb je een plaatje van jouw S88LN?

In mijn beleving hebben we het over dit ding toch?



Onder zie je 2 LocoNet connectoren, eentje daarvan wordt aangesloten met een LocoNet kabeltje op Intellibox. En boven zie je de S88 aansluiting naar de eerste S88 Module.
Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  18:15:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Ben,

Zie de foto in bijlage ter lering en vermaak.

Met vriendelijke groeten,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Mooi dat het werkt.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door blom0552

De kabel tussen Intellibox en de s88LN zat bij de s88LN niet in de s88N poort maar in de prg-poort. Nadat ik dit heb hersteld werkt alles weer zoals het moet.




Dat begrijp ik niet. Heb je een plaatje van jouw S88LN?

In mijn beleving hebben we het over dit ding toch?



Onder zie je 2 LocoNet connectoren, eentje daarvan wordt aangesloten met een LocoNet kabeltje op Intellibox. En boven zie je de S88 aansluiting naar de eerste S88 Module.

Ga naar bovenaan de pagina

blom0552

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 01 jul 2024 :  18:17:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu met bijlage

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door blom0552

Beste Ben,

Zie de foto in bijlage ter lering en vermaak.

Met vriendelijke groeten,

Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Mooi dat het werkt.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door blom0552

De kabel tussen Intellibox en de s88LN zat bij de s88LN niet in de s88N poort maar in de prg-poort. Nadat ik dit heb hersteld werkt alles weer zoals het moet.




Dat begrijp ik niet. Heb je een plaatje van jouw S88LN?

In mijn beleving hebben we het over dit ding toch?



Onder zie je 2 LocoNet connectoren, eentje daarvan wordt aangesloten met een LocoNet kabeltje op Intellibox. En boven zie je de S88 aansluiting naar de eerste S88 Module.





Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina