Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 973
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 395
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Valse bezetmeldingen die er geen zijn
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Petervw

Belgium
76 berichten

Geplaatst - 02 jul 2024 :  16:32:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik heb volgende vraag:
Het gebeurt soms eens dat er een zogezegd valse bezetmelding gedetecteerd wordt die niet vals is. Inderdaad, soms komt er een zogezegd valse bezetmelding voor bij een bezetmelder waar de laatste wagons nog aan het overrijden zijn. Op dat moment is het gereserveerde blok reeds geel gekleurd, het blok waar de trein zich bevindt rood gekleurd en het blok waar de trein uitrijdt ( en dat dus de zogezegd valse bezetmelding bevat) blauw gekleurd.
Dit gebeurt niet vaak maar is vervelend natuurlijk. Het komt ook niet altijd voor met dezelfde trein of in hetzelfde blok of met dezelfde bezetmelder.
Eens de trein voorbij de bezetmelder en nadat ik de foutstatus ophef, is de valse bezetmelding verdwenen. Het is dus geen permanente bezetmelding door bijvoorbeeld een contact met de massa door een verbinding aan een slecht doorgeslepen railstuk.
Is het mogelijk dat er een bepaald contact ontstaat bij trilling door rijdende wagons als er toch een bepaald vuiltje of zaagsel of wat dan ook aanwezig zou zijn in de snede waar de massarail is doorgeslepen? Ik zie echter niet dat er vuil in de snede zou zitten. Ik weet wel dat dit heel gevoelig kan zijn.


Groeten,

Peter

remunj

Netherlands
1108 Posts

Geplaatst - 02 jul 2024 :  17:23:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Het hoeft maar een minuscuul iets te zijn wat de melding veroorzaakt. Soms met het blote oog niet zichtbaar.
Oplossing: de zaagsnede opvullen met een stukje styreen of lijm.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 02 jul 2024 :  20:42:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Op zich is het gedrag dat je ziet niet abnormaal. Als een trein een blok uitrijdt kan het zijn dat de staart nog in het blok van waaruit de trein vertrokken is aanwezig is. Als dat gedetecteerde wagons zijn, zal dat blok blauw worden en de bezetmelders waar de wagons nog op staan bezet geven. Omdat ik met lange treinen rijdt heb ik dat regelmatig.
Dat zal geen noodstop moeten geven, want Koploper kent die situatie. Als de trein helemaal uit het blok is verdwenen moet het blok weer zwart worden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 02 jul 2024 :  21:04:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties.
Aan Dirk:
Er wordt wel een noodstop veroorzaakt. Soms bij lange trein maar soms ook bij kortere.
Moet ik iets veranderen aan een instelling in Koploper? Hoe kent Koploper die situatie?

Groeten,
Peter

Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 02 jul 2024 :  21:28:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties.
Aan Dirk:
Er wordt wel een noodstop veroorzaakt. Soms bij lange trein maar soms ook bij kortere.
Moet ik iets veranderen aan een instelling in Koploper? Hoe kent Koploper die situatie?

Groeten,
Peter

Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 03 jul 2024 :  19:39:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik had vandaag weer enkele keren een noodstop tengevolge van een zogezegd valse bezetmelding. Dit gebeurde weer wanneer de laatste wagon over de eindbezetmelding van het blok reed. Dit blok stond blauw ingekleurd. Na het opheffen van de foutstatus en het resetten van de noodstop was alles telkens weer normaal.
Dirk zei gisteren dat dit geen noodstop zou mogen geven omdat Koploper deze situatie kent. Moet ik dan een instelling wijzigen?

Groeten,
Peter

Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
510 Posts

Geplaatst - 03 jul 2024 :  19:59:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Is dat telkens in hetzelfde blok ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 03 jul 2024 :  20:08:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou eens met de volgende instellingen experimenteren.

Ga naar: Instellingen per database -> Remmen/Spooktrein/Massa
- Vinkje bij Alleen voor en achterkant trein wordt gedetecteerd
- Bij Minimaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein iets hogere waarde.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 03 jul 2024 :  20:11:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos en Huub,
Neen, het komt voor bij verscheidene blokken.

Ik zal morgen eens die instellingen aanpassen en nog testen.

Bedankt.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  16:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb het vinkje gezet want dat stond er nog niet. De tijd kon ik niet meer verhogen want die stond al op 30 seconden.
Ik had toch weer een keer een zogezegd valse bezetmelding. Het gebeurde toen een trein die een tijd voor rood sein stond weer ging rijden. Als de laatste wagon over de stopsectie, van het blok waar hij uitreed, reed dan kwam de valse bezetmelding.
De insnijdingen in de massarail zijn goed gemaakt, 2 mm breed en zeker proper.
Ik verdenk een of andere instelling toch. Als de trein gewoon nog meerdere keren over de betreffende bezetmelder rijdt gebeurt er niets. Dan is hij wel niet eerst gestopt maar reed gewoon door.

Groeten,

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

mkalkhov

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  16:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb hezelfde gehad met bezetmelders van Digikeijs, heb de betreffende poorten wat minder gevoelig kunnen maken mbv weerstand, daarna was alles opgelost


2 rail gelijkstroom herintreder, vanaf zomer 2019 actief met koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  17:19:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mkalkhov,
Waar zet je dan die weerstand en welke waarde heeft hij?

Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
510 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  18:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je ergens toch een instelling verkeerd hebt staan.
Plaats je database hier eens.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  21:06:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos,

Tja, ik denk het ook.
Het lukt me niet om de database in te voegen.


vr.gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  21:08:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Nu lukt het wel.

Download Attachment: b.zip
27,66 KB

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 05 jul 2024 :  21:14:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos,

Dit is hier mijn laatste versie.

m.vr.gr.

Peter


Download Attachment: b.zip
29,88 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 06 jul 2024 :  08:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoewel ik zelf geen spooktreindetectie gebruik, krijg ik wel een vermoeden.
Je gebruikt twee melders per blok, dus vermoedelijk heeft elk blok ook een niet gedetecteerd middendeel?
En zo te zien meld je het vorige blok steeds vrij op de eerste melder.
Kun je bij een blok waar je last hebt van spookmeldingen eens aangeven dat dit blok op de laatste melder van het volgende blok moet worden vrijgegeven?

Overigens.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Petervw
Ik heb het vinkje gezet want dat stond er nog niet. De tijd kon ik niet meer verhogen want die stond al op 30 seconden.


In de backup uit je laatste bericht staat het vinkje uit.
En de tijd lijkt me wel weer erg lang.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 06 jul 2024 :  10:16:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
Ik zal dat trachten aan te passen en verder testen. Ik weet nu niet meer direct uit het hoofd waar ik dat kan aanpassen maar ik vermoed bij blokeigenschappen. (Als ik klik op het bloknummer in het sporenplan).
In de laatste versie die ik doorstuurde stond het vinkje inderdaad nog uit. Die aanpassing deed ik op de PC en staat nog niet op de nieuwste back-ups.
Die tijd had ik vroeger al verhoogd toen ik nog heel veel last had van echte spookmeldingen. Dat probleem was opgelost toen ik de platte kabels van de s88 bus vervangen heb door netwerkkabel en adapters van Tams. Misschien kan ik die tijd weer verkorten als alles goed werkt.

Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 06 jul 2024 :  13:20:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Vind je bij Onderhouden -> Baan definities -> blokken (het spinnenweb).
Klik op een blok, ga naar het tabblad bezetmeldingen, klik op een regel met de te verwachten bezetmelders, klik op de drie puntjes achteraan die regel. En dan kun je met een ja aangeven op welke melder het vorige blok vrijgegeven moet worden.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 06 jul 2024 :  17:35:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Huub,

Ik bekijk het en laat nog verder weten hoe het gaat.

Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 06 jul 2024 :  21:46:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Bij mij staat de Minimaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein op 16 seconden. Dat is er vroeger ingekomen, omdat ik nog wel eens last had van wieberende gedetecteerde wagens. Ik vermoed dat de tijd wel terug zou kunnen naar iets van tussen de 5 tot 10 seconden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
922 Posts

Geplaatst - 07 jul 2024 :  09:06:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom rij je eigenlijk met spookdetectie, je kan beter investeren in de kwaliteit van je baantje. Als je veel spookmeldingen hebt (de echte dan) is er echt iets mis. Pleisters plakken (want dat is het) helpt dan niet.

Bewerkt door Ben op 07 jul 2024 12:47:36
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 jul 2024 :  20:24:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben het wel met Ben eens. Ik rijd inmiddels ook zonder spookmeldingen en daar gaat eigenlijk nooit iets mis.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 08 jul 2024 :  20:49:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Gezien een ander door Peter gestart draadje over niet schakelende wissels, lijkt me spooktreindetectie in zijn geval wel een zinvolle optie.
Beste is natuurlijk betrouwbare aandrijvingen, dan zie ik de toegevoegde waarde van spooktreindetectie ook niet, maar kan me ook wel voorstellen dat alle aandrijvingen vervangen ook geen aantrekkelijk vooruitzicht is.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Petervw

Belgium
76 Posts

Geplaatst - 09 jul 2024 :  16:41:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,
Ik begrijp dat jullie aanraden om zonder spookdetectie te rijden. Met de vroegere problemen die ik heb gehad ben ik daar wel wat terughoudend voor.
De wisselaandrijvingen waar problemen mee zijn geweest heb ik inmiddels vervangen door een motortje van Conrad dat gestuurd wordt via een printje met enkele transistoren en weerstanden. Momenteel mag ik niet klagen over de goede werking van de baan. Ik wil echter op termijn wel alle wisselaandrijvingen vervangen maar dat zijn er ruw geschat toch nog een 25-tal. Ik doe het stelselmatig naargelang er problemen zijn.

Ik heb ook aangepast wat Huub aanraadde. Ik heb bij de blokken, waar soms een zogezegd valse bezetmelding voorkwam, dat blok pas vrijgegeven op de tweede bezetmelder van het volgende blok. Momenteel is het ok maar ik testte nog niet zo lang.
Als dit de oplossing is begrijp ik niet waarom dit niet elke keer gebeurt als een trein over zo een blok rijdt. De laatste wagons zijn altijd nog op de tweede bezetmelder van het blok waar de trein uitrijdt. Die is dus sowieso bezet. Waarom komt er dan niet altijd en bij elk blok en elke trein een zogezegd valse bezetmelding voor?

Groeten,
Peter

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 10 jul 2024 :  09:48:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals aangegeven, gebruik ik zelf de spooktreindetectie niet en ook geen zin om dat tijdelijk in te richten. Dus mijn vermoeden is op basis van niet gecheckte aannames en mijn interpretatie van de help-file. Er hoeft maar een van die aannames onjuist te zijn en dan klopt ook mijn vermoeden niet.
Om te voorkomen dat ik iets ga neerzetten wat toch niet blijkt te kloppen, laten we eerst maar even kijken of het echt helpt.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina