Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
henkvegter
Netherlands
30 Posts |
Geplaatst - 23 jan 2025 : 21:42:32
|
Beste mensen, ik ben een serieuze hobbyist en stel ook serieuze vragen in het forum. En ik bedank altijd voor de reacties.
Maar persoonsgerichte reacties zoals de laatste van Roadman en JPJ vind ik geen goede forum bijdrage. Ze storen me.
Ik ga niet met Koploper diploma's zwaaien, dat is onzin, maar de platte aanname dat ik de handleidingen niet (goed) lees, geen proefopstellingen bouw en er te weinig van weet, kloppen eenvoudigweg niet. En zulk commentaar is ook overbodig en geen constructieve bijdrage aan het forum. Ik verzet me daar tegen en heb het ook bij de beheerder gemeld.
Kortom, laten we het leuk, positief en ter zake houden. Dan blijf ik onder mijn eigen naam op het forum, anders ga ik (net als de meeste anderen) ook maar onder pseudoniem. Als het zo moet.... |
|
|
JPJ
Netherlands
574 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2025 : 08:20:47
|
Als je al een serieuze vraag stelt, doe dan ook wat met die serieuze oplossingen.
Jos |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1074 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2025 : 09:20:50
|
Henk, Gewoon bepaalde opmerking links laten liggen.
Ook ik stel wel eens een vraag en kreeg ook de opmerking lees de handleiding.
Die had ik echt goed gelezen maar toen ik de opmerking maakte je kan beter de VRAAG goed lezen was men daar niet van gediend.
Bleek namelijk wat ik vroeg niet te kunnen maar had men de vraag anders gelezen.
Dus ik ben het met je eens voor je uit je slof schiet op de vraag van een ander bedenk dan of het wel nut heeft om zo te antwoorden. Het voegt namelijk niets toe en geeft alleen maar ergenis.
Als je namelijk iets een rare om domme vraag vindt kan je namelijk ook besluiten om geen antwoord te geven. Overigens bestaan domme vragen niet wel domme antwoorden.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
|
|
henkvegter
Netherlands
30 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2025 : 15:11:04
|
Dank je wel Wim. |
|
|
remunj
Netherlands
1117 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 09:15:18
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn Die had ik echt goed gelezen maar toen ik de opmerking maakte je kan beter de VRAAG goed lezen was men daar niet van gediend.
Bleek namelijk wat ik vroeg niet te kunnen maar had men de vraag anders gelezen.
Zonder je te kort te willen doen, maar dat is vaak het probleem op fora. Voor een vraagsteller kan het probleem duidelijk zijn maar is de formulering blijkbaar toch zodanig dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn. Vaak helpt het om voor men een vraag post nog eens goede te lezen of de vraagstelling duidelijk is. En voor wat betreft de opmerkingen "lees de handleiding", voor degenen die antwoorden is het achter hun eigen scherm niet bekend wat de vraagsteller zelf al gedaan heeft. En soms helpt het lezen van de handleiding dan alsnog
En iets met gegeven antwoorden doen wil ook wel eens helpen.
Groeten, Eric |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1074 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 09:36:03
|
Eric,
Deze vraag was kort geleden op het forum:
Is het mogelijk via logische-en speciale acties een loc over te schakelen van automatisch op hand ergens op een vaste route.
Alle antwoorden waren ja dat kan. (ook door JPJ, die gaf als eerste antwoord)
Helaas de vraag door velen die antwoord gaven niet goed gelezen.
Er staat in de vraag ERGENS en dat kan niet in een vaste route alleen aan het einde.
Het is dan ook verstandig om ook een vraag goed te lezen en niet direct naar een handleiding te wijzen. Een handleiding en een vraag kan je wel eens anders begrijpen dan bedoeld.
Het is beter om te schrijven waar het in de handleiding staat.
En zoek functies werken ook niet altijd want staat er bijvoorbeeld in de handleiding Locomotief en ik zoek lokomotief dan krijg je hem niet.
Mijn vraag was op het iTrain forum waar ik vroeg hoe ik een trein tijdens het RIJDEN met een actie naar een blok kan sturen. Hoe duidelijk wil je het hebben. Na veel opmerkingen kreeg in van iemand buiten het forum om de opmerking dat kan niet tijdens het rijden maar alleen als de trein op zijn eindbestemming is. Mijn opmerking op het forum over het lezen van vragen ....
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 25 jan 2025 09:45:17 |
|
|
hubertus
Netherlands
2021 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 10:02:11
|
De database bekijkend, zou mijn vermoeden eerder zijn dat Henk de Maliebaan-handleiding heeft gebruikt. Ik weet natuurlijk niet of dat echt zo is, maar als, dan kun je gebruikers weinig kwalijk nemen, zelfs op dit forum wordt er helaas nog steeds naar gelinkt.
Ik zou beginnen met alle vaste routes uit de database te halen en de treinenloop waar gewenst zoveel mogelijk met variabele routes te regelen. De in dit draadje beschreven problemen zouden dan niet optreden. Maar als Henk de boel toch met vaste routes wil doen, hoeft dat voor mij geen beletsel te zijn om hem te helpen met specifieke problemen.
In dat kader:
quote: Als ik dan bij het opnieuw activeren van die route zie dat de rijrichting niet goed staat vóór vertrek, is het geitenpaadje dus: loc uit het blok wissen, er opnieuw inslepen, en de (dan bedienbare) rijrichting goed zetten.
Het geitenpaadje kan eenvoudiger. Je hoeft de loc niet uit het blok te wissen. Gewoon "stop alleen automatisch rijden" kiezen, dan kun je de rijrichting al aanpassen.
groet, Huub |
|
|
hubertus
Netherlands
2021 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 10:18:45
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn Er staat in de vraag ERGENS en dat kan niet in een vaste route alleen aan het einde.
Dus het kan wel ergens in een vaste route, namelijk aan het eind. Sterker, ik heb vaste routes met als enige doel een trein uit automatisch rijden te halen. Een richtingsblok en één vervolgblok, that's it. De vraag was dus wel degelijk goed gelezen, maar jij bedoelde iets specifiekers. Dat kan de lezer natuurlijk niet ruiken.
groet, Huub |
|
|
remunj
Netherlands
1117 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 11:05:20
|
Wim, het was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld maar meer een algemene reactie. Wat ik al schreef, soms kan je een vraag op meerdere manieren interpreteren en kunnen antwoorden anders zijn dan de vraagsteller verwacht. Bij sommigen valt dat gelijk in de categorie, ja maar dat vraag ik niet. En sommigen gaan er mee verder en geven meer info zodat er gerichter geholpen kan worden.
Neem bijvoorbeeld een vraag: mijn loc rijdt niet, wat is er aan de hand? En verder niets. Dan kan je alle kanten uit met een antwoord. Van schoonmaken, tot staat er spanning op de rails etc. Krijg je bijvoorbeeld als antwoord, Ja uiteraard heb ik heb hem schoongemaakt. En weer verder niets. Kunnen wij niet zien vanachter ons scherm. Maar de vraagsteller is wel gepikeerd. Aan wie ligt het dan? Kleine moeite om dan alvast aan te geven wat je al wel gedaan hebt. Dan kunnen er wat meer gerichte tips gegeven worden.
En verwijzen naar een handleiding. Het helpt dan zeker als er dan naar een specifiek deel verwezen wordt waar mogelijk het antwoord staat.
Dat is het "nadeel" van internet. Je weet niet wie er aan de andere kant zit en hoe die zou reageren. Zit je face to face dan kan je elkaars reactie gelijk peilen.
Groeten, Eric |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1074 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 11:11:16
|
Huub, Die vraag kwam niet van mij, maar was een voorbeeld van een aanname op een vraag.
Ik gebruik ook alleen vaste routes om ze uit automatisch rijden te halen en voor korte rangeerroutes via mijn externe bediening.
Alleen voor de poetstrein heb ik een hele lange vaste route zodat hij overal komt en ook op kopsporen.
Mvtgr,
|
|
henkvegter
Netherlands
30 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2025 : 14:46:00
|
Dank voor ieders reacties. Ik stel voor het hierbij te laten.
Technisch ben ik goed geholpen in mijn specifieke situatie.
En door het getoonde begrip, hoef ik ook niet gepikeerd te blijven en zal ik gewoon onder eigen naam op het forum blijven.
Ik moet JPJ en Remunj e.a. gelijk geven dat ik iets duidelijker had kunnen melden wat ik wel en niet aan de tips had. Om dat nu alsnog te doen voert iets te ver. Het forum hielp mij ook om niet op te geven en door te zoeken.
Prettig weekend allen. Henk. |
Bewerkt door henkvegter op 25 jan 2025 14:47:13 |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|