Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 634 / Bezoekers Vandaag: 4567
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 860
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 trein selekteert vorig blok maar rijdt naar volgend blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eifelman

Germany
46 berichten

Geplaatst - 20 jan 2025 :  23:55:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

In mijn baan heb ik een klimspiraal die in twee richtingen wordt bereden. Ook een aantal blokken die daarnaar toe leiden, vanuit een schaduwstation zijn in twee richtingen te berijden.

Zie bijgaande database:

Als de trein uit blok 14 via 12 naar 6 rijdt en daar stopt, wordt vervolgens het blok 12 weer geselekteerd (waar de trein dus uit kwam). De trein rijdt vervolgens in dezelfde richting verder zoals voorheen (zoals het zou moeten zijn), naar de klimspiraal. Echter is hier geen blok geselekteerd: trein rijdt ongecontroleerd de klimspiraal op.
Ik vermoed dat het vorig blok als nieuw beschikbaar blok wordt gezien en geselekteerd wordt omdat de spiraal nog niet vrijgegeven is, (om wat voor reden dan ook).
Heb ik iets over het hoofd gezien in de invulling van de database?
Hoe kan ik dit oplossen?

Download Attachment: StartMaerklin.zip
13,36 KB

met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 22 jan 2025 15:33:04

JPJ

Netherlands
574 Posts

Geplaatst - 21 jan 2025 :  08:18:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Frank Had een lijn over het hoofd gezien.
Had foute info gegeven.

Jos

Maar heb het idee dat je vinkjes bij keer loc vergeten bent.

Bewerkt door JPJ op 21 jan 2025 08:22:21
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 21 jan 2025 :  23:20:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Sorry Frank Had een lijn over het hoofd gezien.
Had foute info gegeven.

Jos

Maar heb het idee dat je vinkjes bij keer loc vergeten bent.

Weet niet of dit het euvel verhelpt. De trein moet niet omkeren.

Maar als ik bijvoorbeeld een vaste route opgeef:

als trein in blok 12 dan moet deze naar 6 en vervolgens naar 25,

is dat dan een oplossing waarbij automatisch rijden weer wordt opgepakt in blok 25?

met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 21 jan 2025 23:24:14

Wim Romijn

Netherlands
1074 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  09:50:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

Een trein mag in blok 6 kiezen voor blok 12 maar het vinkje dat hij moet keren als hij uit blok 12 komt is niet ingevuld.
Zie schermafbeelding.

Download Attachment: Naamloos.jpg
97,61 KB

Maar als je niet wil dat een trein mag keren in blok 6 en terug rijdt naar blok 12 dan kan je in een variabele route aangeven dat bepaalde rijwegen niet mogen.
Zie schermafbeelding.

Download Attachment: Naamloos-1.jpg
114,92 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 22 jan 2025 09:56:21

JPJ

Netherlands
574 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  11:06:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Had ik toch ook al aangegeven.

Jos

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  12:22:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Frank,

Een trein mag in blok 6 kiezen voor blok 12 maar het vinkje dat hij moet keren als hij uit blok 12 komt is niet ingevuld.
Zie schermafbeelding.

Download Attachment: Naamloos.jpg
97,61 KB

Maar als je niet wil dat een trein mag keren in blok 6 en terug rijdt naar blok 12 dan kan je in een variabele route aangeven dat bepaalde rijwegen niet mogen.
Zie schermafbeelding.

Download Attachment: Naamloos-1.jpg
114,92 KB

Mvgr,

Wim Romijn.

Ok 2e optie ga ik nu proberen. De trein mag niet keren want dan rijdt hij niet de klimspiraal binnen

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  12:23:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Had ik toch ook al aangegeven.

Jos

Jos, had ik niet zo begrepen. Ik dacht dat je een vinkje bedoelde bij eigenschappen blok 6, keer lok.

met vriendelijke groet

Frank

Wim Romijn

Netherlands
1074 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  13:04:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Als er nooit gereden mag worden van 12 naar 6 en terug kan je ook bij blokeigenschappen het vinkje uit zetten op het tabblad uit blok 12.
Dan kan een trein wel rijden vanuit blok 25 en 32 naar blok 12.

Bij de blok gegevens bepaal je namelijk wat wel en niet mag.
Bij de variabele routes kan je dan per trein of treintype bepalen wat verder niet mag of moet.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  15:25:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,
Als er nooit gereden mag worden van 12 naar 6 en terug kan je ook bij blokeigenschappen het vinkje uit zetten op het tabblad uit blok 12.
Dan kan een trein wel rijden vanuit blok 25 en 32 naar blok 12.

Bij de blok gegevens bepaal je namelijk wat wel en niet mag.
Bij de variabele routes kan je dan per trein of treintype bepalen wat verder niet mag of moet.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Hallo Wim,

Ja dit werkt. Ik heb nog een paar van dergelijke dingen gevonden en deze bij variabele routes aangegeven. Wat nl. ook gebeurde is dat een trein uit 25 (klimspiraal) naar 6 reed en daar weer terug wilde naar 25 daar 12 geclaimed/bezet was. Hetzelfde voor blok 12 : als een trein uit 14 komt naar blok 12 en een trein in blok 6 staat te wachten op een andere trein/blokvrijgave, dan werd blok 13 gereserveerd, hetgeen zou betekenen dat de trein achteruit zou moeten rijden. Hij rijdt dan ook vooruit, tegen de trein in blok 6.
Ik kan het "probleem" uit blok 25 naar blok 6 en weer terug ook met een vinkje bij blokeigenschappen ondervangen, toch? staat zo in de tweede zip file
Is toch een complex dingetje dat in twee richtingen kunnen rijden.
Kun je eens kijken of ik dat nu goed heb? (Ik heb ook bij blokeigenschappen een vinkje weggehaald zoals je al aangaf (denk dat dit hetgeen was wat Jos ook bedoelde maar ik verkeerd begreep))

13,61 KB

met vriendelijke groet

Frank

13,61 KB

Bewerkt door Eifelman op 22 jan 2025 15:31:33

Frabe

Germany
3 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  17:50:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

het gaat toch nog niet helemaal goed:
als een trein in blok 25 naar blok 6 moet, wordt blok 6 niet geselekteerd maar de trein rijdt er wel in.
misschien heb ik de vinkjes niet goed gezet/vergeten, of ze zijn dubbelop gezet, in zowel eigenschappen blok 25 en 6 alsmede in variabele route.
Zou je nog eens kunnen kijken, ik kon het niet vinden,

13,66 KB

Wim Romijn

Netherlands
1074 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  18:15:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Uit welk blok kwam de trein?
Welk blok werd er geselecteerd?

Het kan ook zijn dat de stopmelder van blok 25 niet goed is dan rijdt een trein ook verder en staat de wissel toevallig naar blok 6.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  18:56:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Hallo Frank,

Uit welk blok kwam de trein?
Welk blok werd er geselecteerd?

Het kan ook zijn dat de stopmelder van blok 25 niet goed is dan rijdt een trein ook verder en staat de wissel toevallig naar blok 6.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Hallo Wim,

Komisch maar een kwartier later dezelfde trein uit blok 25 selekteerde op het laatste moment blok 1. De kruiswissel 1 werd net op tijd omgelegd en dus ging het goed. (Niet naar blok 6 maar naar 1). Misschien ligt de melder in blok 25 teveel aan het einde van het blok en daar de spiraal naar beneden gaat, is er misschien te weinig uitloop. Ik zal de meldsektie daar wat langer maken en eens kijken of het dan beter gaat. Was de database in orde?

met vriendelijke groet

Frank

Wim Romijn

Netherlands
1074 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  19:33:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb geen rare dingen gezien in de database.

Koploper is continue bezig om te leren remmen maar vooral in het begin gaan ze nog wel eens door de stopmelder als deze kort is.

Je kan in de communicatielogging het leren remmen aanzetten en kijken of het remmen goed gaat, als het Koploper na diverse pogingen niet lukt dan zie je in de logging daar een melding van.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  22:44:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Koploper is continue bezig om te leren remmen maar vooral in het begin gaan ze nog wel eens door de stopmelder als deze kort is.

Je kan in de communicatielogging het leren remmen aanzetten en kijken of het remmen goed gaat, als het Koploper na diverse pogingen niet lukt dan zie je in de logging daar een melding van.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Vanavond nog twee keer een botsing gehad. Daarbij komt elke keer een trein vanuit blok 6 richting 25. Die zou dan moeten stoppen voor de kruiswissel, richting blok 25. Blok 25 wordt niet geselecteerd, dus ik zou denken dat de trein door de eindmelder van blok 6 schiet. Dat zou best kunnen. Ik maak die sectie gewoon wat langer morgen en kijk dan wat er gebeurt,

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 22 jan 2025 :  22:56:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eifelman

quote:

Mvtgr,

Wim Romijn.

Vanavond nog twee keer een botsing gehad. Daarbij komt elke keer een trein vanuit blok 6 richting 25. Die zou dan moeten stoppen voor de kruiswissel, richting blok 25. Blok 25 wordt niet geselecteerd, dus ik zou denken dat de trein door de eindmelder van blok 6 schiet. Dat zou best kunnen. Ik maak die sectie gewoon wat langer morgen en kijk dan wat er gebeurt,

met vriendelijke groet

Frank

Download Attachment: IMG-20250122-WA0000.jpg
474,76 KB

met vriendelijke groet

Frank

Frabe

Germany
3 Posts

Geplaatst - 23 jan 2025 :  07:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

quote:

quote:

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank

474,76 KB

met vriendelijke groet

Frank

Wim,
Als je de screenshot (het moment waar een aanrijding plaatsvindt in blok 6) bekijkt, zie je dat blok 9 gereserveerd is voor de trein in blok 6. Ik zal dus de blokken 7,8,9,10 en 11 ook nog moeten afschermen voor terugrijden als de trein in blok 6 staat en niet verder blok 25 in kan rijden omdat de kruiswissel bezet is.

Frabe

Germany
3 Posts

Geplaatst - 23 jan 2025 :  07:49:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Frabe

quote:

quote:

quote:

Mvtgr,

Wim Romijn.

met vriendelijke groet

Frank

474,76 KB

met vriendelijke groet

Frank

Wim,
Als je de screenshot (het moment waar een aanrijding plaatsvindt in blok 6) bekijkt, zie je dat blok 9 gereserveerd is voor de trein in blok 6. Ik zal dus de blokken 7,8,9,10 en 11 ook nog moeten afschermen voor terugrijden als de trein in blok 6 staat en niet verder blok 25 in kan rijden omdat de kruiswissel bezet is. Dit kan, denk ik, alleen met een variabele route, niet in de tab met blokeigenschappen?

Wim Romijn

Netherlands
1074 Posts

Geplaatst - 23 jan 2025 :  09:26:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

Ik heb niet alle blokken bekeken of ze goed zijn ingesteld omdat ik niet weet wat je wel en niet wil toestaan.

Maar je moet bij de onderhouden blokken alleen vinkjes zetten wat wel toegestaan is en bij de variabele routes wat incidenteel niet is toegestaan.

Bijvoorbeeld een bepaalde trein mag ergens wel keren en terug rijden en een andere trein mag dat niet.
In onderhouden blokken zet je dan een vinkje die is voor iedereen en bij de variabele route bepaal je dan welke trein(en) dat het niet mogen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 23 jan 2025 :  11:01:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

quote:

Frank,

Ik heb niet alle blokken bekeken of ze goed zijn ingesteld omdat ik niet weet wat je wel en niet wil toestaan.

Maar je moet bij de onderhouden blokken alleen vinkjes zetten wat wel toegestaan is en bij de variabele routes wat incidenteel niet is toegestaan.

Bijvoorbeeld een bepaalde trein mag ergens wel keren en terug rijden en een andere trein mag dat niet.
In onderhouden blokken zet je dan een vinkje die is voor iedereen en bij de variabele route bepaal je dan welke trein(en) dat het niet mogen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Duidelijk, vanuit blok 6 moeten alle treinen naar blok 7,8,9,10,11,12 kunnen rijden, dat is de normale richting vanuit 6. Alleen als een trein via blok 12 en 6 naar de klimspiraal moet, mag deze niet vanuit 6 de blokken 7,8,9,10,11 en 12 claimen, dit is de uitzondering, de trein rijdt dan in tegengestelde richting. Vandaar dat ik denk dat te moeten realiseren bij variabele routes.
En hetzelfde geldt dan voor de klimspiraal zelf: als vanuit 6 een trein in de klimspiraal rijdt en vervolgens geen nieuw blok 22, 23 of 24 kan claimen, mag deze niet blok 1,2,3,4,5 en 6 claimen, dus niet terug willen rijden wat ook niet is toegestaan.

Overigens doet de knop "Rijden naar opstelblokken" niets, heb ik daar ook iets gemist in de database?

met vriendelijke groet

Frank

met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 23 jan 2025 11:11:42

Wim Romijn

Netherlands
1074 Posts

Geplaatst - 23 jan 2025 :  12:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Heb je bij de aanvullende gegevens in de betreffende blokken aangevinkt dat het een opstelblok is.
Als je dan rijdt naar opstelblokken dan stopt een trein in dat blok en gaat niet verder.

Tevens zou je, is niet verplicht, een logische actie kunnen maken "rijden naar opstelblok" en bij de aanvullende blokgegevens van bijvoorbeeld een stations blok op het tabblad divers bij "geen wachttijden" deze logische actie kunnen zetten. Als je dan rijdt naar opstelblokken stoppen ze niet in stations blokken en rijden door naar de opstelblokken.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 23 jan 2025 :  16:55:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,
Heb je bij de aanvullende gegevens in de betreffende blokken aangevinkt dat het een opstelblok is.
Als je dan rijdt naar opstelblokken dan stopt een trein in dat blok en gaat niet verder.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Dat was een gouden tip. Ik heb dat vinkje totaal niet gezien en nu gezet. Loopt als een trein nu.

met vriendelijke groet

Frank

Eifelman

Germany
46 Posts

Geplaatst - 25 jan 2025 :  16:04:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,

Mvtgr,

Wim Romijn.

Dat heb ik inmiddels gedaan; in de plaats van variabele route nu in blokeigenschappen (behoorlijk wat) vinkjes weggehaald waardoor de trein niet een vorig blok kan claimen als deze naar de klimspiraal moet of er uit komt. Dat werkt nu ook.

Wim en Jos, bedankt voor de hulp

met vriendelijke groet

Frank
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina