Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 5817
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Instellingen COM poort
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

mvlgouda

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 31 okt 2023 :  13:37:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Al geruime tijd heb ik last van spontane noodstopmeldingen in Koploper in combinatie met mijn DR5000 centrale van Digikeijs.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de instellingen van de Loconet Com poort op mijn PC.
Heeft iemand dezelfde ervaring gehad en zo ja, is het opgelost en hoe?

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 31 okt 2023 :  15:39:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Probeer deze instellingen eens.


Download Attachment: Loconet.jpg
141,39 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 31 okt 2023 :  21:18:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Helaas Wim, ook dit help niet. Koploper gaat direct na het indrukken op de groene spiegelei in een noodstop.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  08:23:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Mathieu,

Als je de verbinding met de pc verbreekt is het probleem dan weg ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  08:41:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat dit probleem niets van doen heeft met Koploper / COM poort maar alles met kortsluiting of overbelasting. Op zoek dus: te veel treinen op de baan, slechte verbindingen, etc..

Is de instelling "maximaal te leveren stroom" in de DR5000 correct? En hoe staat de kortsluit vertraging ingesteld?

Gr, Ben.





Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  12:18:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Het is zeker geen kortsluiting en overbelasting. Ik rij met slechts 2 treinen tegelijk. Zal de instellingen wel even controleren.

Ik krijg het uiteindelijk wel aan de gang maar het heeft dan met de volgorde te maken. Via de configuratiesoftware zet ik de spanning op de baan en start en daarna via het groene spiegelei in Koploper.
Mijn inziens kan koploper de hoeveelheid data wellicht niet aan.
Wat is de baudrate waar deze op moet staan in Koploper?

Het vreemde is dat ik in iTrain er helemaal geen last van heb.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  13:07:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals je kunt zien in mijn bijlage staat deze op 19200, dat is het maximum wat loconet aan kan.
Je kan ook lager proberen, niet hoger.

Overigens heb ik de DR5000 omgebouwd naar een YaMoRc YD7001.

Er rijden bij mij soms 9 treinen tegelijk en heb volgens de centrale nog stroom over.
Overbelasting kan volgens mij niet de oorzaak zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 01 nov 2023 13:09:12
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  13:11:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom doe je dat, de configuratie software is voor het éénmalig instellen van je DR5000. Het is nergens voor nodig deze ook op te starten als Koploper actief is.

Werkwijze: PC starten, voorts DR5000 opstarten, dan Koploper opstarten en op het groene spiegelei drukken.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  15:25:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Voor de DR5000/YD7001 kies je een baudrate van 115200bps, en natuurlijk de juiste comport voor LocoNet, die vind je terug in het DR5000/YD7001 configuratie programma, als je gebruik maakt van de oude DR5000 is een upgrade met een YD9401 ten zeerste aan te bevelen, dat zal heel veel problemen oplossen o.a. het verlies aan verbinding.

De upgrade bestaat uit een stukje hardware en een stukje verbeterde software, die heel veel zo niet alle oude bugs in de DR5000 oplost.

Mvg
Wim.

PS.: iTrain is ook een veel beter programma, niet te vergelijken met Koploper. Paul, heeft altijd al ruzie gehad met LocoNet, waren niet de beste vriendjes zachtjes uitgedrukt.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 nov 2023 15:27:49
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  16:30:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Ja, Ben , was het maar zo simpel! Zo zou het inderdaad moeten gaan.
Maar dat werkt dus niet bij mij.
En je hebt gelijk, configuratie software zou éénmalig moeten zijn.
Ik moet het denk ik zoeken in een te snelle melding van koploper dat er kortsluiting is of iets dergelijks. Ik heb ook 3 stuks DR5013 keerlusmodule in de baan zitten maar die werken goed.

Maar in iTrain werkt het perfect. Overigens geen vuil woord over Koploper, begrijp me goed.
Maar iTrain is in een moderne taal geprogrammeerd en regelmatig geupdated en aangepast. Iets wat helaas niet meer met Koploper gebeurd.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Waarom doe je dat, de configuratie software is voor het éénmalig instellen van je DR5000. Het is nergens voor nodig deze ook op te starten als Koploper actief is.

Werkwijze: PC starten, voorts DR5000 opstarten, dan Koploper opstarten en op het groene spiegelei drukken.

Gr, Ben.

Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  16:36:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Ook ik heb de upgrade uitgevoerd van DR5000 naar de YD7001 om ook te kijken of ik er dan van af zou zijn. Maar helaas. Alle baudrate instellingen inmiddels al geprobeerd.
De juiste compoort kan niet missen. Selecteer je de verkeerde dan krijg je sowieso al geen verbinding met de centrale.



quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Voor de DR5000/YD7001 kies je een baudrate van 115200bps, en natuurlijk de juiste comport voor LocoNet, die vind je terug in het DR5000/YD7001 configuratie programma, als je gebruik maakt van de oude DR5000 is een upgrade met een YD9401 ten zeerste aan te bevelen, dat zal heel veel problemen oplossen o.a. het verlies aan verbinding.

De upgrade bestaat uit een stukje hardware en een stukje verbeterde software, die heel veel zo niet alle oude bugs in de DR5000 oplost.

Mvg
Wim.

PS.: iTrain is ook een veel beter programma, niet te vergelijken met Koploper. Paul, heeft altijd al ruzie gehad met LocoNet, waren niet de beste vriendjes zachtjes uitgedrukt.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  17:06:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals je kan zien staat bij mijn instellingen
"Controle verbinding met interface/centrale" niet aangevinkt, dat was bij mij de boosdoener dat ik een noodstop kreeg bij opstarten.
Deze moet uitstaan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  17:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mvlgouda


Ook ik heb de upgrade uitgevoerd van DR5000 naar de YD7001 om ook te kijken of ik er dan van af zou zijn. Maar helaas. Alle baudrate instellingen inmiddels al geprobeerd.




Heb je een fatsoenlijke USB kabel? De kabel die Digikeijs ooit meeleverde bij mijn centrale heeft GEEN ferrietkern (dat bolle ding in de kabel). Inmiddels heb ik op advies van de ontwikkelaar deze aangeschaft:

https://www.conrad.nl/nl/p/delock-usb-kabel-usb-2-0-usb-a-stekker-usb-mini-b-stekker-1-00-m-zwart-met-ferrietkern-84914-1881047.html?refresh=true

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 nov 2023 :  19:57:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Ook die heb ik er tussen zitten.
Ik denk dat ik het in de kortsluiting detectie moet gaan zoeken van mijn keerlusmodulen van Digikeijs.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mvlgouda


Ook ik heb de upgrade uitgevoerd van DR5000 naar de YD7001 om ook te kijken of ik er dan van af zou zijn. Maar helaas. Alle baudrate instellingen inmiddels al geprobeerd.




Heb je een fatsoenlijke USB kabel? De kabel die Digikeijs ooit meeleverde bij mijn centrale heeft GEEN ferrietkern (dat bolle ding in de kabel). Inmiddels heb ik op advies van de ontwikkelaar deze aangeschaft:

https://www.conrad.nl/nl/p/delock-usb-kabel-usb-2-0-usb-a-stekker-usb-mini-b-stekker-1-00-m-zwart-met-ferrietkern-84914-1881047.html?refresh=true

Gr, Ben.

Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  08:04:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mvlgouda

Ik denk dat ik het in de kortsluiting detectie moet gaan zoeken van mijn keerlusmodulen van Digikeijs.




Als het daar weg komt gaat de centrale op stop en voorts Koploper. Dat heeft niets met com poorten of communicatie te maken. En met iTrain zou je dit dan ook ervaren.

Niettemin, kijk hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89186.0

Daar is iemand die hetzelfde ervaart. Er staat ook bij hoe je kunt achterhalen of het zo is namelijk door in 2 stappen je baan aan te zetten. Ik zou zeggen volg dat, om te beginnen door alles aan te zetten buiten Koploper om, dan weet je dat Koploper er niets mee te maken heeft.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  12:25:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Ben, nogmaals: met Itrain heb ik deze problemen totaal niet!
Ik moet zaken uitsluiten. Stap voor stap.
Pc is niet het probleem, ook om mijn laptop hetzelfde. Centrale al eens eerder omgewisseld, kabel vervangen, allemaal geen oplossing.
Leg mij dan maar eens uit waarom ik het in Koploper wel heb, en in Itrain totaal niet.
Zelfde centrale, zelfde pc, zelfde kabel, alleen andere software.
Dus ik denk dat Koploper (te) snel reageert op een kortsluiting in de baan bij de keerlusmodules. Die ben ik dus nu even aan het loskoppelen van de baan, en dan kijken wat koploper doet.


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mvlgouda

Ik denk dat ik het in de kortsluiting detectie moet gaan zoeken van mijn keerlusmodulen van Digikeijs.




Als het daar weg komt gaat de centrale op stop en voorts Koploper. Dat heeft niets met com poorten of communicatie te maken. En met iTrain zou je dit dan ook ervaren.

Niettemin, kijk hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89186.0

Daar is iemand die hetzelfde ervaart. Er staat ook bij hoe je kunt achterhalen of het zo is namelijk door in 2 stappen je baan aan te zetten. Ik zou zeggen volg dat, om te beginnen door alles aan te zetten buiten Koploper om, dan weet je dat Koploper er niets mee te maken heeft.

Gr, Ben.

Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  13:25:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer je slechts te helpen maar je gaat niet in op m'n suggesties door iets te proberen en zaken uit te sluiten. Ik doe dat vanuit kennis en ervaring en zeg er direct bij dat ik niet alwetend ben. Als je suggesties weg wuift met roepen dat IK iets uit moet leggen zijn we snel klaar meneer Gouda.

Het toontje wat je aanslaat met ook nog eens een uitroepteken bevalt me niet, ik ben niet degene met een probleem. Ik ga er verder geen energie insteken.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  14:26:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Mathieu,

Waar kun je in Koploper, of iTrain, instellen dat die met kortsluiting uit moeten vallen.
Het zal toch altijd de centrale zijn die dat doet.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  14:58:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat

pfff. dat is het nadeel van een forum Ben. Je kunt zaken verkeerd lezen.
Ik ben totaal niet haatdragend. Maar je moet wel lezen wat ik al heb geschreven. En met iTrain zou je dit dan ook ervaren.
Al eerder had ik aangegeven dit niet te hebben.
En ik waardeer je inzet zeker. Ik heb de uitroep achter deze zin ook maar weggelaten.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Ik probeer je slechts te helpen maar je gaat niet in op m'n suggesties door iets te proberen en zaken uit te sluiten. Ik doe dat vanuit kennis en ervaring en zeg er direct bij dat ik niet alwetend ben. Als je suggesties weg wuift met roepen dat IK iets uit moet leggen zijn we snel klaar meneer Gouda.

Het toontje wat je aanslaat met ook nog eens een uitroepteken bevalt me niet, ik ben niet degene met een probleem. Ik ga er verder geen energie insteken.

Gr, Ben.

Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  15:00:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Hoi Jos,

Klopt, de centrale gaat uit. Ik kan het ook niet in de centrale instellen. Dit kan wel in dit geval in de keerlusmodules van Digikeijs.
Op de afbeelding van de configuratie software van de DR5000 komt ook rechts een melding in het rood: "TRACK OUT"

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Mathieu,

Waar kun je in Koploper, of iTrain, instellen dat die met kortsluiting uit moeten vallen.
Het zal toch altijd de centrale zijn die dat doet.

Jos



Bewerkt door mvlgouda op 02 nov 2023 16:07:41
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  16:21:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Correctie, het kan dus wel in de DR5000 worden ingesteld. In de configuratiesoftware bij track output.



Waar kun je in Koploper, of iTrain, instellen dat die met kortsluiting uit moeten vallen.
Het zal toch altijd de centrale zijn die dat doet.

Jos

[/quote]

Bewerkt door mvlgouda op 02 nov 2023 16:26:14
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  16:59:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Mathieu,

Wanneer valt hij in de noodstop.
Is het met een bepaalde loc ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 02 nov 2023 :  22:38:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Gaat uit na ongeveer 3-4seconden nadat ik op het groene spiegelei heb gedrukt. Alle treinen staan dan stil.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Mathieu,

Wanneer valt hij in de noodstop.
Is het met een bepaalde loc ?

Jos

Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 03 nov 2023 :  08:48:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook als er geen wagons of locs op de baan staan ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 03 nov 2023 :  09:49:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Mathieu,

Heb je al eens geprobeerd van de Digikeijs keerlus module los te koppelen en te kijken of het probleem zich nog voordoet ? Een keerlus houdt altijd bepaalde risico's in voor kortsluiting. Ik denk dat je dit toch in de hardware moet zoeken.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

mvlgouda

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 nov 2023 :  12:57:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Ik heb inmiddels ook contact op een ander forum met Karst Drenth.
Hij is verantwoordelijk voor het nieuwe merk YaMorc en is de geestelijk vader van Digikeijs.

De melding die ik krijg in de configuratiesoftware is een melding van korstsluiting maar waarschijnlijker is het een overload, aldus Karst.
Meestal komt dit door te veel (sound) locs en/of wagons met binnenverlichting.
En die heb ik wel op de baan staan. Dus die haal ik er nu eerst maar eens allemaal af en kijken wat er dan gebeurd.

Ook de kortsluit vertraging wat hoger gezet op zijn advies.

Maar dank allemaal voor de suggesties!!

Bewerkt door mvlgouda op 03 nov 2023 12:58:16
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina