Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 64 / Bezoekers Vandaag: 315
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 228
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Informatie: Variabele treinroute voor Treintype/Rijwindow
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

128 berichten

Geplaatst - 05 okt 2023 :  09:34:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

De volgende bevindingen wil ik even met jullie delen.
Blijkbaar heeft niemand er ooit last van gehad, maar het is in ieder geval goed om te weten.

Ik wilde het volgende bereiken:

Al mijn variabele routes "Blokkade:xxx" worden dubbel uitgevoerd voor Treintype/Rijwindow. Een versie voor goederen (G) en een versie voor personenvervoer (P). Op deze wijze kunnen locomotieven die afwisselend voor goederen en reizigers rijden toch verschillende routes rijden. Het lukt inderdaad om in het rijwindow bij dezelfde locomotief bij verschillende treintypes twee verschillende sets blokkades aan te vinken.
Zolang Koploper niet wordt afgesloten blijft deze informatie geldig, en rijdt de locomotief afhankelijk van het treintype volgens de juiste set variabele routes.

ECHTER:

Bij het afsluiten van Koploper worden alleen de settings van het dan actieve treintype opgeslagen ! Dus er wordt opgeslagen welke variabele routes hiervoor in het rijwindow zijn aangevinkt. Maar de aangevinkte variabele routes van andere treintypes van deze locomotief gaan dan verloren.

Met vriendelijke groet,

Paul Roman


Schäßburg an der Kokel

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 05 okt 2023 :  21:47:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik ben deze bug inderdaad nog niet tegengekomen, maar het is goed om te weten dat die er is.
Bedankt voor de informatie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 06 okt 2023 :  10:15:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk niet dat het een bug is.
Het lijkt mij vrij logisch dat als je door verandering van treintype een route niet meer ziet, die ook direct door het programma wordt uitgevinkt.
Het voorkomt in elk geval dat er ongemerkt een variabele route actief wordt bij wisseling van treintype, omdat je die ooit eens hebt aangevinkt.
Ik vind het vreemder dat ze wel aangevinkt blijven zolang je niet hebt afgesloten, dat lijkt me eerder een bug.
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

128 Posts

Geplaatst - 06 okt 2023 :  10:57:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hubertus,

[citaat]...Het lijkt mij vrij logisch dat als je door verandering van treintype een route niet meer ziet, die ook direct door het programma wordt uitgevinkt...[eind citaat]

Dat gebeurt ook. Als ik voor een locomotief verander van treintype zijn alle variabele routes treintype/rijwindow die voor het oorspronkelijke treintype aangevinkt stonden verdwenen, en ook niet actief. Nu zie je de aangevinkte routes treintype/rijwindow voor het nieuw geselecteerde type. Terugswitchen naar het eerste treintype laat de uitgangssituatie weer zien.

Over het wel of geen bug zijn van mijn constatering kunnen we van mening verschillen. Dat heeft verder geen zin, want de situatie blijft toch zoals hij is.
Mij lijkt het logisch dat als je bij een locomotief bij verschillende treintypes in het rijwindow verschillende sets variabele routes aan kan vinken deze ook worden opgeslagen in de database.
We kunnen naar de beoogde implementatie nu alleen maar raden. Feit is dat het wel kunnen aanvinken en het niet opslaan niet compatibel met elkaar zijn.
Ik weet overigens niet wanneer de optie "Variabele route: treintype/rijwindow" is geintroduceerd. Maar tot dat moment kon technisch gezien worden volstaan met het opslaan van 1 set in het rijwindow aangevinkte variabele routes.

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 06 okt 2023 :  11:36:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij wisseling van treintype wordt de variabele route door op basis van het treintype wel gedeactiveerd, maar niet bij de loc uitgevinkt. Dat gebeurt pas bij het afsluiten van de database.
Omdat Paul vrij structureel probeerde te voorkomen dat zaken ongemerkt aan bleven staan bij een wijziging, ga ik ook hier van een bewuste keuze uit.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina