Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 137 / Bezoekers Vandaag: 2765
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 557
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Beginnersfout deel 1
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Loopspoor

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 08 aug 2023 :  10:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben in november begonnen met een analoge modelbaan, die rijdt inmiddels redelijk naar tevredenheid, met automatische stops bij stations en afrem- en optreksecties. De baan is voorbereid op digitaal omdat elk avn de 5 sporen bestaat uit 10-12 blokken, met railonderbreking op de voedingsrail.
Ik wil echter digitaal gaan rijden, en wel (uiteindelijk) met een dienstregeling, zodat de treinen "hun ding doen" zonder dat ik me met de besturing moet bemoeien. Alleen het rangeerdeel houd ik handmaitig bediend. Ik heb een witte z21 met modem, een multimaus, en de Z21 app werkt ook. Op ijn laptop werkt de Z21 onderhoudsapp,die ook caontact heeft met de centrale. So far, so good.
Ik heb het HCCM testbaantje aangelegd, en Koploper geïnstalleerd, en daarin het HCCM testbbaantje gedefinieerd. EN DAN NU HET PROBLEEM: het lukt mij niet om in Koploper contact te maken met de witte Z21, ik krijg de melding dat "de sessie in Demo-mode draait" als ik op het groene spiegelei druk. EDe centrale staat aan, er staan 2 digitale locs op de baan. De Z21 app werkt wél, maar de laptop wil geen verbinding maken met de centrale, en ik vind nergens hoe ik Koploper uit de DEMO-mode krijg. Is vast iets heel eenvoudigs.

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  10:34:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Bij Koploper linksboven bij algemeen naar instellingen per database gaan.

In het nieuwe venster de het juiste poortnummer kiezen.
( zal nu op testen staan ).

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  12:35:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos, dank je voor je antwoord. Ik kan testen helaas niet wegkrijgen, noch het poortnummer veranderen. Voor het digitale systeem staat Lenz vermeld, baudrate 9600. De Z21 werd overigens niet genoemd in het dropdown menu dat ik nu overigens niet meer kan vinden.
Bij "Globale Instellingen" vind ik niets, bij instellingen per database zie ik onder "Algemeen 1" wel dat Lenz is geselecteerd, en "testen " aan staat (niet wijzigbaar). Algemeen 2 en 3 zijn programma-inhoudelijk en gaan niet over verbindingen. Ik heb me al suf gezocht en kom maar niet verder.
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  12:38:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Overigens zou ik ook niet weten welk poortnummer ik zou moeten kiezen, de verbinding loopt via een USB > internetkabel-adapter, en die zit in de Z21-router. De internetkabel in de Z21 prikken helpt ook niet.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  12:44:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Als je testen niet kunt veranderen, heb je dan nog toevallig het groene spiegelei aanstaan ?

Jos

Typefout weggehaald.

Bewerkt door JPJ op 08 aug 2023 12:45:06
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
717 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  12:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Waarschijnlijk heb jij bij Globale instelling een kruisje staan bij "testen zonder communicatie". Zie hiervoor bijvoegsel.

Groeten

Marcel

Download Attachment: testen.jpg
106,15 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  14:24:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik eerst het zwarte spiegelei aanklik is groene spiegelei lichtgroen. Als ik vervolgens het lichtgroene spiegelei aanklik, krijg ik de melding dat "deze sessie in demo mode draait".

Bij "Globale instelling"is het kruisje bij "testen zonder communicatie" niet aangevinkt, die optie is zelfs bleek(nauwelijks leesbaar), dus niet wijzigbaar. Zie bijlages. Ik heb de nodige dingen veranderd en terug veranderd om uit te proberen, alleen de IP-adressen durfde ik niet aan te komen.


Download Attachment: globale-instellingen.jpg
57,29 KB

Download Attachment: instellingen-per-database.jpg
100,04 KB
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  14:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Kun je de database niet hier plaatsen, dan kunnen we meekijken.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  15:37:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik neem aan dat het om de backup gaat, de database kon ik niet vinden. De backup heb ik bijgevoegd.

Download Attachment: 20160104-cees-flyer-mm-xpressnetli-kl87v1.zip
4,44 KB
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  15:43:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Kan hier zonder problemen testen aanklikken, en zie dan onder testen com 1 staan.
Misschien dat er bij jou nog meer bij staan, dat weet ik niet.

Jos

Screenshot bijgevoegd.

Download Attachment: testen.jpg
483,51 KB

Bewerkt door JPJ op 08 aug 2023 15:50:49
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  16:04:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even naar je baan gekeken.
Blok 2 uit 3 naar moet geen vinkje bij keer loc.

Maar waarom zoveel vinkjes om te keren ? ( ook in de vrije baan ).

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  17:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag JPJ,
ik kon testen in Instellingen per database nu 1 keer aanklikken, maar zag geen enkele compoort. Daarna lukte het niet meer. Het enige wat er voor zover ik het kan overzien ondertussen veranderd is, is dat ik een backup heb gemaakt naar een andere lokatie. Als ik Koploper uitshakel, en dan weer opstart, en ik klik dan op instellingen per database, krijg ik de melsing dat er geen com-poort aanwezig is. Ik kan wel "testen" aanklikken, maar zie geen opties of poorten, alleen "testen". Een com-poort is fysiek ook niet aanwezig op mijn laptop, dus die melding is niet zo raar. Misschien is de combinatie laptop met koploer / geen com-poort / witte z21 helemaal niet mogelijk, hoewel het Z21 onderhoudsprogramma op de laptop de z21 wel ziet, in kan gewoon verbinding maken en verbreken.
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  17:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jos, ik heb niet bewust vinkjes geplaatst bij enkele blokken, ik denk dat ik dit baantje heb gedownload van de HCCM site.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 08 aug 2023 :  18:17:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Heb je met je laptop wel verbinding via wifi met je Z21 ?
heb dat allemaal zelf niet, kan je daar moeilijk mee helpen.

Jos

Even opgezocht.
Wifi moet wlan zijn, en ik lees ook diverse artikelen dat je loconet moet gebruiken.


Bewerkt door JPJ op 08 aug 2023 18:44:56
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  13:31:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Loopspoor
Een com-poort is fysiek ook niet aanwezig op mijn laptop, dus die melding is niet zo raar.


Ook USB is een COM poort. Dus is de melding wel raar.

Kijk ook eens in het z21 programma of je daar kan vinden welke COM poort gebruikt wordt. Die zou dan ook gewoon zichtbaar moeten zijn in Koploper.
En je ook ook eens in Windows zelf kijken welke COM poort geopend wordt als je de z21 aansluit.

En heb je het z21 programma wel afgesloten voordat je koploper opent.
Kan zijn dat ze elkaar anders dwarszitten en koploper niet verder kan.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  17:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Eric,
In de Z21 Maintenance app kan ik in de status-tab geen vermelding van de poort vinden (zie bijlage), De overige tabs geven ook geen poort-info.
In W10 systeemconfiguratie vind ik alleen "COM+Event System Actief". De Z21 app staat niet in de lijst van door W10 geïnstalleerde apps, is een aparte .exe, de Z21 is wel actief zichtbaar in Taakbeheer.
De volgorde van aanzetten van Z21 app en Koploper maakt niet uit.
In Koploper staat wel Lenz als digitaal systeem, de z21 wordt sowieso niet als optie gegeven. Maar ik kan dat ook niet veranderen, mogelijk vanwege de Demo-mode.

De Z21 centrale staat aan, het TP-link modem ook, verbonden via de LAN-poorten. Het TPlink modem is via de WAN uitgang verbonden met een LAN-ingang het modem van mijn provider. De WAN ingang werkt ook voor de Z21 app, voor Koploper maakt het niets uit.
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  17:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Zou het kunnen dat de witte z21 helemaal niet kan worden aangestuurd met Koploper? Ik heb de complete pdf doorgelopen, en daar wordt 2x de Z21 genoemd (met nadruk op de hoofdletter!), de (witte) z21 wordt niet genoemd, en is een eenvoudiger versie. De Z21 wordt aangestuurd via loconet, maar de z21 heeft geen loconet-aansluiting. Zou dat de verklaring kunnen zijn?
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  18:09:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

de witte z21 kun je sowieso met een S88xPressnetLi koploper gebruiken.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  18:34:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jos, helaas is producent Rosoft inmiddels failliet (net als Digikeijs), en als ik al een S88xPressnetLi zou kunnen bemachtigen, is dit een aflopend verhaal. De doorstart wordt verwacht bij Yamorc. Hoe het daar mee staat weet ik niet. Maar geld uitgeven aan S88xPressnetLi of Digikeijs is niet aan te bevelen, zeker als je zoals ik aan het begin staat van de automatisering.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  19:28:53  Toon profiel  Reageer met citaat
De centrale van YaMoRc zal wel goed werken.
Zelf heb ik de Digikeys centrale Dr5000 met de kit van YaMoRc omgebouwd tot een YaMoRc centrale de YD7001 en die werkt perfect.

De z21 kan niet communiceren met Koploper via de ethernet aansluiting of wifi.
Wil je werken met Koploper dan zal je een andere centrale moeten hebben zoals YaMoRc.
Bij een kleine baan kan je ook denken aan de DaisyII van Uhlenbrock of de Piko centrale ( is de Uhlenbrock met een ander dekseltje), deze kunnnen max. 20 treinen aansturen en werken met loconet.
Wil je werken met de z21 (niet te verwarren met de Z21) dan kan je denken aan andere software zoals iTrain, Rocrail, etc. deze kunnen de centrale wel via ethernet aansturen.

Een centrale via Wifi aansturen zou ik nooit doen want bij wegvallen van de verbinding komen de opdrachten vanuit b.v. Koploper niet door en kan je ook geen noodstop doen en moet je zorgen voor een goede val beveiliging anders ligt alles op de grond. Dit is ook van toepassing bij een handregelaar via Wifi, batterij plotseling leeg wordt een ramp, alles rijdt namelijk door en wil niet stoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 09 aug 2023 19:32:10
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 09 aug 2023 :  21:52:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt voor de z21 inderdaad een XPressnetLi interface nodig. Met een beetje zoeken moeten die nog wel te vinden zijn. Als die geïnstalleerd is werkt het zonder problemen.
Ik zou daar eerst mijn kaarten op zetten. Een nieuwe centrale aanschaffen kan altijd nog. Probeer eens contact op te nemen met Wim Ros. Die kan je mogelijk nog verder helpen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 10 aug 2023 :  18:46:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jos Wim en Dirk, bedankt voor jullie reacties, het is me nu duidelijk. Ik denk even na op de te volgen koers: andere software overwegen, een S88xPressnetLi kopen, of mijn z21 verkopen en een andere centrale aanschaffen. Ook wil ik nog mijn mede-verenigingsleden raadplegen. Ik hoop eind volgende week een duidelijke koers te hebben, want stilstand is achteruitgang. Nogmaals bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina

Loopspoor

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 11 aug 2023 :  00:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een kleine vondst (zie bijlage): de s88ExprerssNetLI werkt NIET via usb, alleen de RS 232 ingang, het staat duidelijk in de specificaties. Mijn laptop heeft die niet! Dus die optie valt voor mij en veel nieuwere laptops af. Het wordt er niet eenvoudiger op.

Download Attachment: s88XpressNetLI.jpg
226,72 KB

Bewerkt door Loopspoor op 11 aug 2023 00:29:48
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 11 aug 2023 :  08:41:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Er is een verloop stekker te koop om van RS32 naar USB te gaan.
Maar de nieuwere s88ExprerssNetLI versie van Wim heeft een kabeltje erbij en werkt alleen maar via USB.

Jos

PS: De door jou getoonde foto is al heel oud, toen waren er nog dinosaurussen op de aarde .

Bewerkt door JPJ op 11 aug 2023 09:58:15
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 11 aug 2023 :  10:01:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Loopspoor

Nog een kleine vondst (zie bijlage): de s88ExprerssNetLI werkt NIET via usb, alleen de RS 232 ingang, het staat duidelijk in de specificaties. Mijn laptop heeft die niet! Dus die optie valt voor mij en veel nieuwere laptops af. Het wordt er niet eenvoudiger op.


Ik begrijp uit je reacties dat computers niet jouw sterkste punt zijn.
Laptops hebben al heel lang geen RS232 poorten meer en als sinds mensenheugenis USB aansluitingen en ook die zie je steeds meer verdwijnen.
En blijkbaar gebruik jij verder ook geen andere randapparatuur aan je laptop anders had je wel van het bestaan van USB verloopkabels geweten.
Zoals ik al eerder schreef zijn USB poorten ook gewone COM poorten en bestaan er een scala aan verloopkabels om (oudere) apparatuur aan de laptop te hangen via de USB aansluitingen. Voor de gebruikte programma's maakt het dan (in de meeste gevallen) verder ook niet uit of het nu RS232, USB, etc aansluitingen hebt. De software stuurt een bepaalde COM poort aan en de computer/adapter zet het netjes om zodat de aangesloten apparatuur zijn ding doet.

Als je een s88Epressnetli kan vinden is die dus best nog bruikbaar.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 aug 2023 :  20:36:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Loopspoor

Nog een kleine vondst (zie bijlage): de s88ExprerssNetLI werkt NIET via usb, alleen de RS 232 ingang, het staat duidelijk in de specificaties. Mijn laptop heeft die niet! Dus die optie valt voor mij en veel nieuwere laptops af. Het wordt er niet eenvoudiger op.

Download Attachment: s88XpressNetLI.jpg
226,72 KB




De s88xPressNetLI werkt uitstekend met een Serial to USB converter, en er zijn ook s88xPressNetLI-met USB verkrijgbaar, en dus in omloop. Oftewel helemaal geen probleem het is er speciaal voor gemaakt.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina