Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 422 / Bezoekers Vandaag: 4100
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 557
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 aansturing hosentrager
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 24 jun 2023 :  14:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders.

Ik heb in mijn baan de hosentrager van kato 40-400 liggen
Ik kom er alleen niet helemaal uit met de aansturing ik heb het volgen de in koploper ingevoerd;
- de hosentrager getekend als 4 wissels
- alle wissels het zelfde nummer (33) gegeven want bij kato worden alle
wissels gelijktijdig geschakeld
- alle wisselstraten gedefinieerd

Als ik in de testfase rij dan zie ik dat als er een rijweg wordt geselecteerd alle wissels geel kleuren en niet alleen de wissels in de rijweg.

Hoe kan ik dit oplossen?

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 24 jun 2023 :  19:34:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik heb mijn hosentrager als twee overloopwissels gedefinieerd, waarbij alleen de wissels die voor de rijweg nodig afgebogen gezet. De andere staan dan rechtdoor. Dat is bij mij ook nodig om de polarisatie van de puntstukken goed te krijgen.

Ik voeg mijn database bij. Mogelijk kun je daar informatie uithalen.



2023624193349_PuttenLN04enkelscherm20230615.zip


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  15:00:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk

Ik kan jouw file niet in koploper openen ik krijg een foutmelding.

In mijn database heb ik bij de hosentrager 2 overloop wissels gemaakt.
deze hebben alle bij als no 33 omdat er maar 1 aandrijving in de hosentrager van Kato zit.

Ik heb ook alle wisselstraten nog even gecontroleerd of ze kloppen.

Als ik nu ga rijden en er wort een wisselstraat geselecteerd dan kleuren alle bij de wissels no 33 mee en niet alleen de wissels in de ge kozen wisselstraat, hoort dit?

Wat mij ook opviel is dat ik in de wisselgroep 3 wissels heb terwijl ik er maar 2 aangemaakt heb, hoort dit?


P.S.
Ik heb geprobeerd om mijn database te uploaden van af verschillende computers maar dat lukt niet


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  15:11:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Er zijn inderdaad problemen met het up- en downloaden van de databases op het forum.
Rechtstreeks plaatsen geeft een foutcode. Opgeslagen bestanden zijn wel te uploaden, maar kunnen dan niet worden ingelezen.

De hosentrageraanduidingen in Koploper zijn inderdaad wat afwijkend. Bij mij kleuren sommige wissels wel mee en andere niet, maar het werkt verder perfect.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
448 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  15:21:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Volgens mij mag er ook geen spatie in de naam van de database staan.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  17:04:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Dat klopt, maar je krijgt geen enkele database geplaatst, behalve dus vanuit de hergebruikte bestanden. Die zijn dan echter weer niet in te lezen. Er zit dus ergens iets fout in het forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  19:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk

Ik heb de aansturing van de hosentragen op een on orthodoxe manier opgelost.
De hosentrager die ik gebruik heeft een aandrijving voor alle wissels te gelijk.

Ik heb een van de vier wissels een nummer gegeven in mijn geval 33 en de rest staat op nul.

Ik heb voor iedere treinbeweging die mogelijk is over de hosentrager een logische actie gemaakt.
Vervolgens heb ik twee speciale acties gemaakt een voor recht door en een voor afbuigend die op basis van een of meerdere logische acties het adres in stand recht of afbuigend zet.

Als ik met het testen de login mee laat lopen zie ik dat het werk zoals het de bedoeling is.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  19:37:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou op een ander tabblad twee dummywissels als overloopwissel aanmaken met adres 33 en de vier wissels in de hosenträger op adres 0 zetten.
Bij de wisselstraten over de hosenträger selecteer je voor het beeld de gewenste wissels in de hosenträger en voor het juiste wisselcommando het bijbehorende dummy overloopwissel. Dan gaat het altijd goed, bij jouw oplossing is dat wat twijfelachtig.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 jun 2023 :  20:33:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zo moeilijk is dat toch niet.
4 wissel hetzelfde nummer (adres), kruis in het midden.
En via de overloopwissel instellingen de groep van 4 wissel vertellen welke bezet of vrij is in een bepaalde stand, voor alle 4 de groepen, in de stand rechtdoor en afbuigend.

De echte oplossing staat hier https://berros.eu/nl/itrain/installation.php

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Download Attachment: Scissors.zip
2,9 KB

Bewerkt door Wim Ros op 27 jun 2023 15:26:20
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 jun 2023 :  13:36:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet, wil je meer weten neem dan maar even rechtstreeks contact op.

Hier alvast een filmpie van hoe het werkt met 1 adres voor alle vier de wissels in de scissors. Geen dummy wissels voor nodig.

https://youtu.be/wVtA8YnM6KU

Groetjes.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 jun 2023 :  19:49:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Het uploaden van een database werkt weer. Daarom hier ter informatie nogmaals mijn database met hosentrager.



Download Attachment: PuttenLN04enkelscherm20230615.zip
107,95 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jun 2023 :  09:46:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Dat geeft niet het juiste antwoord op de vraag van Piet, het juiste antwoord staat in mijn voorbeeld bestand hierboven genaamd scissors.zip
Zijn vraag was hoe het werkt met vier wissels met hetzelfde adres, niet hoe het werkt met twee in elkaar getekende groepen van 2 overloopwissels. Je voorbeeld gaat niet werken bij het gebruik van de Kato scissors.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 28 jun 2023 :  17:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen

Het is opgelost met ondersteuning van Wim.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 28 jun 2023 :  20:04:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Piet,

Dat klopt helemaal. Ik had in het begin van dit draadje aangegeven mijn database ter informatie te plaatsen. Dat lukte toen niet. Daarom heb ik dat alsnog gedaan, al geeft het inderdaad geen antwoord op de vraag van Piet. Mogelijk zit er nog andere informatie in die Piet kan gebruiken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina