Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 4642
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Massatraagheid simulatie en geluid van piepende remmen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 08 mei 2023 :  16:09:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb weer een oud probleem wat de kop een beetje opsteekt.

Ik heb een aantal Marklin locs rijden die voorzien zijn van geluid en ik vind het geluid van piepende remmen wel leuk wanneer de trein stopt.

Daar hangt het probleem. Ik heb in de decoder de threshold van het geluid al aangepast, maar er veranderd niets het, is niet te horen.

Ik krijg het wel voor elkaar wanneer ik de massatraagheid waarde voor het afremmen heel laag zet, maar dan lijkt het net of de trein een noodstop maakt.

Mijn vraag is, welke waardes gebruiken jullie voor de verschillende soorten treintypes waardoor er een realistisch beeld ontstaat met afremmen, en hoelang is bij jullie de afstand tussen de rem en stopmelder gemiddeld.

Merci

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 08 mei 2023 18:14:43

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 08 mei 2023 :  21:04:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor zover ik weet heeft het horen van piepende remmen te maken met de waarde van CV4 (afremvertraging) van de decoder, tenminste bij DCC.
Over het algemeen moet voor het hoorbaar krijgen van piepende remmen die waarde vrij hoog staan, terwijl voor Koploper het het beste is als de waarde laag is (bijvoorbeeld 2). Het is dan een beetje zoeken waar de optimale waarde zit, zodat Koploper de trein nog netjes aanstuurt en je wel de remmen hoort.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 08 mei 2023 :  21:46:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Het hangt dan ook nog af van welk type decoder er in de loc is gebouwd. Niet alle decoders reageren niet op dezelfde wijze. Zoals Dirk zegt is het een beetje een zoek spelletje om dit geregeld te krijgen.

grts

Marel
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 08 mei 2023 :  23:16:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb altijd geleerd, of als tip meegekregen, om de optrek- en afremvertraging in de decoder op 1 sec te zetten en het door koploper te laten regelen.

Ik ga eens wat spelen met de instellingen in zowel de decoder als in koploper.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mei 2023 :  14:42:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, je moet geen tijden invullen en alhelemaal niet de decoder via rijstappen, om het allemaal netjes te regelen moet je de snelheid ijken zodat Koploper kan keren remmen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 09 mei 2023 :  22:54:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Geen idee wat je bedoeld Wim.

Mijn locs zijn allemaal geijkt en leer remmen staat aan.

Wat ik in mijn laatste post bedoelde is dat de optrek en afrem vertraging in de decoder op 1 seconde staat en dat je in koploper bij het treintype de seconden kan invullen voor het optrekken en afremmen.

Uit jouw woorden begrijp ik dat je in koploper de tijden zo laag mogelijk zet en in de decoder een goede waarde zet voor mooi rijgedrag. Is dat wat je bedoeld?

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 10 mei 2023 :  08:59:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin, met de afrem vertraging op 1 in de decoder krijg je nooit piepende remmen te horen, je zult die waarde moeten verhogen. Hoe veel is niet te zeggen, je zult moeten experimenteren in combinatie met de drempelwaarde van piepende remmen.

Op enig moment kun je wel last krijgen van het feit dat de decoder de baas wordt bij het afremmen in plaats van de massa simulatie van Koploper, dan gaat het rem proces mis.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 10 mei 2023 :  09:03:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat heb ik ondertussen veranderd, en dat werkt allemaal.

Nu nog ondervinden wat het beste is om mooi lopende treinen te krijgen wat remmen en optrekken betreft.

Gewoon proefondervindelijk uitzoeken.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 10 mei 2023 :  19:10:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Op enig moment kun je wel last krijgen van het feit dat de decoder de baas wordt bij het afremmen in plaats van de massa simulatie van Koploper, dan gaat het rem proces mis.


Met het remproces op zich gaat niks mis. Bijvoorbeeld ook niet met het leren remmen, Koploper gaat gewoon eerder remmen, aangenomen dat dat nog kan natuurlijk.
Als je iets met gereden afstanden doet, zoals doorrijden in cm, kan het wel vervelend zijn, de loc rijdt verder door dan je opgeeft.
Als dat niet zo nauw komt, is het verder allemaal niet zo spannend.
Ik laat zelf bij soundlocs de massavertraging in de decoder altijd op de fabriekswaarde staan. Bij niet soundlocs gebruik ik meestal de waarde 3 of 4 bij een Esu of Zimo.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 11 mei 2023 :  07:36:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, als het niet zo nauw komt maakt het allemaal niet zo veel uit.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina