Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 142 / Bezoekers Vandaag: 5602
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 half automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 11 feb 2023 :  20:57:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo.

Is het mogelijk om middels koploper de treinen automatisch te laten rijden en wel met een schakelbord de wissels te bedienen? Via een decoder van YaMoRC kan je de wissels bedienen en deze geeft ook koploper een melding dat een betreffende wissel is gezet. Is het op deze manier mogelijk dat de treinen automatisch rijden en dat ik dan wel kan bepalen of een treinen bij een bepaalde wissel een kant op gaat.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 feb 2023 :  09:27:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan gebruik maken van een extern tableau, de werking staat beschreven in de handleiding.

Zelf heb ik wel een extern tableau maar daar bedien ik de handmatige wisselstraten mee. De knopjes op het externe tableau zijn gekoppeld aan een bezetmelder en de bezetmelder is gekoppeld aan het icoontje van de handmatige wisselstraat.

In beide oplossingen schakelt koploper de wissels dat kan je niet zelf doen.

Je kan namelijk alleen aangeven vanuit welk blok er naar een ander blok moet worden gereden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 feb 2023 :  18:51:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik denk dat je wissels via de centrale bediend, en niet met de wisseldecoder. De centrale geeft dat door aan Koploper niet de decoder.
Zie verder het antwoord van de andere Wim.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  08:58:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik volg even niet meer...

Ik dacht dat bij automatisch rijden Koploper een blok als bestemming neemt en dan een route ernaartoe zoekt... en dat daarvoor de wisselstraat naar dat blok vrij moet zijn.

Met als gevolg dat als je een handmatige wisselstraat aanlegt voor een trein dat de automatische trein gaat stoppen omdat de wisselstraat bezet is.

Of ben ik verkeerd?

Stijn

Edit... Typo

Bewerkt door Stij op 14 feb 2023 08:59:07
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  10:41:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Stijn,

Je combineert rijden met bestemming en automatisch rijden....

Bij rijden met bestemming zoekt koploper een weg er naartoe en zal stoppen op zijn bestemming, einde. (Ergens kan je ook ingeven dat hij dan automatisch verder mag rijden).
Bij automatisch rijden doet koploper alles zelf, en kiest zelf zijn traject. Mits jij niet te veel beperkingen hebt opgelegd blijft hij de ganse dag rijden....
Je kan een koffie drinken en je laten verrassen door wat koploper doet.

Kies jij voor een andere trein een wisselstraat die het traject van de automatisch rijdende trein kruist, zal die voor het conflictpunt stoppen. Ziet die "automatische" trein echter een andere mogelijkheid verandert hij zijn route, want hij heeft toch geen bestemming en zoekt een weg over jou baan.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 14 feb 2023 10:57:05
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  11:06:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dan heb ik het toch juist... je kan bij automatisch rijden niet ingrijpen en een trein een bepaalde weg opsturen door een handmatige wisselstraat aan te leggen.

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  12:40:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Natuurlijk kan je die automatische route beïnvloeden met het externe tableau. Zie de handleiding hiervoor.

En tevens kan je toch een trein laten stoppen in een blok ook d.m.v. een knop met bezetmelder die gekoppeld is aan een logische actie welke een handmatige route activeert die het verbied dat een trein automatisch uit een blok vertrekt, vervolgens geef je met een andere knop een anders blok vrij zodat de trein alleen daar naar toe kan rijden.

Je kan wat dat betreft de gekste zaken regelen als je een beetje vindingrijk ben en gebruik maakt van logische, speciale acties etc.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  12:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo.

Begrijp ik nou goed dat koploper de treinenloop niet automatisch kan laten lopen zonder ook zeggenschap te hebben over de wissel en daarmee de gekozen richting?
Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is de mogelijkheid om koploper de treinen te laten rijden maar dat ik middels wissels de richting kan bepalen.
Dus voor de duidelijkheid. Een trein komt bij een wisselstraat aan en heeft 2 mogelijkheden. Waarvan ik bepaal waar hij naar toe mag. Dus koploper heeft hier geen zeggenschap over. Is dit mogelijk of niet?
Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  14:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Richard,

zo begreep ik het ja.

Een oplossing die ik misschien zie is voor die splitsing een korte vaste route om het automatisch rijden te stoppen.
Dan de trein slepen naar het keuzeblok vanwaar er verder automatisch gereden kan worden.

Je legt dat geen wisselstraten aan, maar hebt dan wel controle over het treinverloop door de treinen te slepen.

Een nadeel is dat je trein in dat blok ervoor gaat stoppen, maar weet niet zeker hoe Koploper gaat reageren als je snel genoeg sleept.

Het experiment misschien waard?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  16:57:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie mijn eerdere opmerking.
Je zet een schakelaar op elk blok waar een trein naar toe kan.
Deze schakelaar koppel je aan een bezetmelder.
De bezetmelder koppel je aan een variabele route die een blok verbod geeft om in te rijden.
Zodra je dan een blok vrijgeeft d.m.v. de schakelaar zal Koploper voor het blok kiezen waar hij wel naar toe mag en anders stopt een trein.

Maar waarom zo moeilijk doen als het bedieningstableau wat in Koploper zit dit ook doet.
Lees dat nu eens door dan zijn heel veel van je vragen beantwoord.
Handleiding blz. 246

Dat begint met:
Met dit programma wordt het mogelijk om een extern seintableau te koppelen aan Koploper. De terugkoppeling gaat door middel van aansluitingen op één of meerdere bezetmeldpunten. Met een tableau wordt op deze manier geen wissels en/of seinen geschakeld. Er wordt alleen toestemming gegeven om te rijden van een blok naar een ander blok.

En voor de goede orde als je toch automatisch wil rijden is ook dat te regelen met een knop. Dan kan je of handmatig of automatisch de treinen laten rijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 14 feb 2023 17:00:17
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 14 feb 2023 :  21:09:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Eventueel kun je ook nog de routezoeker gebruiken. Als een trein rijdt, kun je hem naar een gewenst blok slepen. Koploper maakt dan een tijdelijke vaste route aan, die ervoor zorgt dat de trein via de optimale route in dat blok terecht komt. Daarmee kun je tijdens het automatisch rijden er toch voor zorgen dat een trein naar een door jou gekozen blok rijdt.
Een en ander is in te stellen bij [Instellingen per database]=>[Snelheid/bestemming] en dan het onderdeel -- Bestemming --.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 15 feb 2023 :  09:31:06  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim.

Dank je voor het helpen tot zo ver. Ik heb de handleiding er gister eens bij gepakt. En ja veel van mijn vragen zijn beantwoord. Zelfs mijn idee zal hiermee gaan werken. oke technisch moet ik het nog even uitzoeken maar ik ben op weg. Dit was zeker meer dan verhelderend.

@Allen sorry dat ik me niet goed heb uitgedrukt met wat ik precies wil. En ik snap nu ook dat ik niet direct de wissels via een schakelbord kan bedienen, maar dat je op deze manier eigenlijk de vrijheid krijgt binnen koploper om een eigen weg te kiezen. Middels aan te geven van welk blok naar welk blok, bij die betreffende wisselstraat, gereden mag gaan worden en dat daarna koploper het rijden weer overneemt.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2023 :  16:18:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kom toch nog even bij jullie terug voor wat aanvullende informatie.
Ik wil eindelijk gaan beginnen met het maken van een extern tableau. Alleen dacht ik ergens gelezen te hebben dat er een weerstand in de draad naar de bezetmelder moest. Alleen weet ik dat niet zeker. Als dat zo welke waarde zou deze weerstand dan moeten hebben.
Voor de rest is het extern tableau redelijk duidelijk. Moet er gewoon aan beginnen en testen hoe het werkt.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2023 :  19:05:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ligt eraan wat je voor bezetmelder gebruikt. Bij massadetectie hoeft er geen weerstand tussen, bij stroomdetectie wel.

Ik rijd tweerail, daarom gebruik ik om de treinen te detecteren melders met stroomdetectie. Maar in mijn tableaus gebruik ik melders met massadetectie, dus geen weerstanden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2023 :  21:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub bedankt voor je antwoord.
Ik heb 2 rail dus stroomdetectie. Weet jij welke waarde de weerstand ik dan nodig heb. Trouwens goed om te weten dat je bij massa detectie geen weerstand nodig hebt. Dit kan in de toekomst een oplossing bieden.

Richard


N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2023 :  21:37:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard ik heb nog 5 Uhlenbrock melders liggen, als je er enkele wil overnemen voor € 7.50 per stuk stuur dan een pb.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2023 :  21:46:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Als weerstand zou ik 10K kiezen, maar misschien denken de technisch onderlegden daar anders over. Dan laat ik me graag corrigeren.

Bezetmelders voor massadetectie zijn trouwens meestal goedkoper.
Afhankelijk van hoeveel bezetmeldpunten je nodig hebt, kan het dus voordelig zijn om voor je externe tableau een melder voor massadetectie te kopen.

Om een idee te geven, de binnenkant van een van mijn tableaus:
https://flic.kr/p/2iPbmJf
Alles massadetectie die in mijn geval via een loconetkabel met de baan is verbonden.

En zo ziet de buitenkant eruit:
https://flic.kr/p/2iP9HcT

Zitten nog wat extra's op, om zonder tussenkomst van de computermuis te kunnen rangeren. En dat is eigenlijk ook het enige wat ik met het tableau doe. Met veel plezier hoor. Maar dus niet om de automatische treinenloop te beïnvloeden, dat kan koploper veel beter zelf, vind ik.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2023 :  12:21:35  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim Romijn.

Had je mijn pb al gelezen? Of heb je inmiddels al gereageerd? Klinkt misschien gek maar ik weet niet of ik je op de goede manier een PB heb gestuurd en als je al wat terug hebt gestuurd hoe ik dat moet lezen.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2023 :  20:13:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door richard


Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is de mogelijkheid om koploper de treinen te laten rijden maar dat ik middels wissels de richting kan bepalen. ... Een trein komt bij een wisselstraat aan en heeft 2 mogelijkheden. Waarvan ik bepaal waar hij naar toe mag. Dus koploper heeft hier geen zeggenschap over.



Als je geen lange wisselstraten hebt, maar her en der inderdaad de keuze uit 2 mogelijkheden, zou je dit kunnen proberen:
Zet in het baanoverzicht met rechts klikken je wissels op defect. Automatisch rijden zal ze dan niet zetten, maar met een paralelle regelaar / tableau oid kan je nog wel vertellen welke kant hij opstaat. Volle controle over de wissels is nu bij jou!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina