Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 299 / Bezoekers Vandaag: 2897
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Advies aansluiting wissel Marklin
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vincent

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 04 apr 2007 :  23:35:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Geacht forum,

Voorzichtig heb ik mijn eerste schreden gezet op het pad van de digitale treinen. Ik heb, als eenvoudige econoom, een testbaan aangelegd om te leren begrijpen hoe alles werkt. Materiaal: Marklin-C rails, Intellibox van Uhlenbrock, Marklin wissel met aandrijfmechanisme voor wissel + digitale decoder van Marklin type 74460 en Vliesmann magnetartikeldecoder 5211. De vraag is nu hoe ik e.e.a aansluit. De Marklin wissel betrekt de voeding via de rails. Maar:
1. ik heb wissel 1 conform de gebruiksaanwijzing van Marklin gecodeerd met 2-3-5-7-9-10.
2. de Viessman decoder kent echter een indeling in groepen en verder maar 8 schakel posities (en dus niet 10 zoals Viessmann)
3. er wordt in de handleiding van Viessmann gesproken over ‘het altijd aansluiten van de E-klem’. Maar waarop sluit ik die dan aan.

Waarschijnlijk lachen de routiniers van Koploper zich in hun vuistje over zoveel onbegrip. Maar ja, je zult het toch eens niet weten.

Met vriendelijke groet

Vincent

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 05 apr 2007 :  06:25:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ten eerste, de 74460 van Marklin en de 5211 van Viesmann heb je niet beiden nodig. De 5211 is eigenlijk 4x de 74460. Beide decoders hebben als functie het omzetten van het digitaal signaal van de intellibox naar stuursignalen voor de betreffende wissel. De 74460 is echter mooi als je geen bedrading aan wil leggen, maar is wel een stuk duurder dan de 5211, dit omdat er ter vervanging vna de 5211 maar liefst 4 stuke 74460 nodig zijn.

Het verschil in instellingen op de twee decoders komt ook doordat de 5211 vier wissels tegelijk aan kan sturen. Als je in de handleiding ( Download Attachment: 5211-01-NL.pdf 347,1 KB) van de 5211 kijkt, zie je daar de instellingentabel voor de 5211. 2-3-5-7 betekent dat je wissel 1 t/m 4 hiermee aan kunt sturen.

De E-klem op de viesman decoder moet altijd aangesloten zijn omdat hij hier de voeding voor het schakelen van de wissels vandaan haalt. Marklin gaat er standaard vanuit dat de trafo die de rails voedt, ook gebruikt wordt als voeding voor de wissels. Dit is niet voor iedereen even praktisch, en daarom heeft Viesmann dus de E-bus.Deze kan aangsloten worden op een aparte trafo, of moet verboden worden met de R aansluiting (rode draad) van de decoder. Ook dit staat overigens in de handleiding beschreven.
Als je de voeding van een ringleiding haalt is het het makkelijkst om iedere decoder apart aan de ringleiding aan te sluiten met de R en B aansluitingen aan de ene zijde van de decoder, en aan de andere zijde een draadje te maken tussen de R en de E-bus.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 05 apr 2007 :  10:09:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corné,

Dank voor je antwoord. Dat had de leverancier wel even mogen zeggen. Voor de testbaan wil ik dan de 5211 maar even achterwege laten omdat ik, zo ik begrijp, niet beiden nodig heb. Mijn vraagis nu: hoe sluit ik de 74460 van Marklin aan op de Intellibox?

Met vriendelijke groet,

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 05 apr 2007 :  17:16:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Vincent,

Deze wordt met 2 kabelschoentje, rood en bruin onder de wissel aangesloten. Via de rails krijgt deze dus zijn digitale spanning.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 08 apr 2007 :  10:37:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mels

Hallo Vincent,

Deze wordt met 2 kabelschoentje, rood en bruin onder de wissel aangesloten. Via de rails krijgt deze dus zijn digitale spanning.

Mels



Bedank Mels,

Weet je soms ook hoe ik het Marklin wissel moet isoleren. Via de wissel wordt namelijk de spanning toch doorgegeven waardoor de bezet melding niet functioneert.Ik begreep namelijk dat je de contactpunten op een C wissel niet moet doorknippen.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 08 apr 2007 :  11:11:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Vincent,

De wisels isoleren, zodat deze ook in een bezetmelding opgenomen kunnen worden, bedoel je?
Dat is lastig, ik heb het ooit bij 1 wissel gedaan en dat is een ramp geworden, met veel ontsporingen. Vanaf toen heb ik de wissels zo gelaten en deze hebben bij mij geen detectie.

Mochr je toch iets anders bedoelen, dan hoor ik het graag van je.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 08 apr 2007 :  12:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Mels,

Nee, het wissel zelf wil ik niet isoleren, maar wel de 3 rails die aansluiting geven op het wille. Ik heb de bezet rail geisoleerd maar er staat toch blijkbaar spanning op.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 08 apr 2007 :  20:17:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik zelf doe is bij blok 1 het laatste railsstuk voor de wissel, en bij blok 2 het eerste railstuk na de wissel als bezetmelder gebruiken.
Als je bij deze railsstukken aan beide zijden de verbinding tussen de twee railsstaven doorknipt, en de railsstaaf die aan de S88 gehangen wordt isoleert mbv de door marklin geleverde opsteekprulletjes (of op een andere manier natuurlijk) dan is er als het goed is niks aan het handje.
Het enige probleem dat je kunt hebben is dat de kopse kant van de railsstaaf contact maakt. Dit is op te lossen door de kopse kant met wat blanke lak te schilderen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 09 apr 2007 :  11:14:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo

Het enige probleem dat je kunt hebben is dat de kopse kant van de railsstaaf contact maakt. Dit is op te lossen door de kopse kant met wat blanke lak te schilderen.


Dit is wat ik ook al als oplossing heb aangedragen alleen het laatste, daar had ik niet aan gedacht (zie citaat) omdat dit bij mijn baan niet voorkomt of kan voor komen.
Ik ben van de veronderstelling dat genoemd probleem zich uitsluitend voor doet bij module-bouw.
Maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.


-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin H0, PC, IB, Viessman 5211/5217, Koploper 6.3, DB/SBB, periode I t/m Iv en eerste helft van V.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 09 apr 2007 :  18:29:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit probleem doet zich helaas niet alleen voor bij modulebouw. Als je de c-rails goed bekijkt zul je zien dat niet bij iedere rails de spoorstaaf op precies dezelfde plek zit. Eea kan dus leiden tot contactmakende spoorstaven. Zeker wanneer je contactrails precies op de overgang van vlak naar opgaand ligt.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 09 apr 2007 :  20:50:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beste Corné,

Dit zou inderdaad wel zo kunnen zijn.
Dan heb ik het geluk gehad dit probleem niet te hoeven ondervinden.
Maar wat je aangeeft zou dan dus goed mogelijk kunnen zijn.
Zo zie je maar weer dat een baan correct aangelegd moet zijn.

Wat ik tijdens het opbouwen, plaatsen van de rails en testen van de bezetmeldpunten doe is alles door-piepen met mijn multimeter of de secties in de blokken, en de blokken wel ter dege gescheiden zijn onderling.



-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin H0, PC, IB, Viessman 5211/5217, Koploper 6.3, DB/SBB, periode I t/m Iv en eerste helft van V.
Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 09 apr 2007 :  22:44:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corné, Riny en Mels,

Dank voor jullie grondige en snelle adviezen. Inmiddels functioneert de testbaan (model van Riny)prima. Het was toch gewoon een kwestie van de bezet rail goed isoleren voor en na het wissel. Zowel de bezetmelding als de wissels functioneren prima, alhoewel soms een van de wissels blijft 'hangen'. Waarschijnlijk zorgen voor tweede voeding naar het railstuk. Volgende fase:koploper installeren en ervaring opdoen. Simultaan beginnen met baanopbouw. Maar een nieuwe werkweek breekt aan.

Met vriendelijke groet

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 09 apr 2007 :  23:11:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beste Vincent,

Blij voor je dat het toch werkt (kon ook haast niet anders).
Zo als je zelf zegt, op naar de volgende fase, Koploper!!

Succes.

-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin H0, PC, IB, Viessman 5211/5217, Koploper 6.3, DB/SBB, periode I t/m Iv en eerste helft van V.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 10 apr 2007 :  06:21:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Vincent,

persoonlijk zou ik een wissel die soms blijft hangen gelijk vervangen of repareren. Dit kan alleen maar problemen geven.
Veel succes met de volgende stappen!

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 10 apr 2007 :  22:39:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Vincent,

Luister naar de goede raad van Corné en vervang de wisselmotor. Deze marklin dingen zijn echt niet de beste onderdelen van hun gamma. Ik heb er ondertussen al een 5tal vervangen. Als er een alternatief bestond voor die ondingen, ik zou het zeker proberen.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 10 apr 2007 :  23:56:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk

Luister naar de goede raad van Corné en vervang de wisselmotor.


Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Ik heb zelf ook wisselaandrijvingen op voorraad voor dit soort problemen.


-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin H0, PC, IB, Viessman 5211/5217, Koploper 6.3, DB/SBB, periode I t/m Iv en eerste helft van V.

Bewerkt door Riny op 10 apr 2007 23:57:42
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina