Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 93 / Bezoekers Vandaag: 1800
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Schakelaar koppelen aan logische- / specialeactie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 25 nov 2021 :  12:28:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Dit heb ik al eens gerealiseerd maar nu weet ik niet meer hoe dat te doen.
Wie geeft me een hint?

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 nov 2021 :  14:15:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Een schakelaar op het scherm kan je koppelen aan een logische actie in het baanontwerp.

Een externe schakelaar moet je koppelen aan een bezetmelder en die kan je koppelen aan een logische en/of speciale actie.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 25 nov 2021 :  16:06:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Marco,

Zoals Wim reeds aangeeft kan je in het baan ontwerp een schakelaar toevoegen. Dan kan je een speciale actie aanmaken met het decodernummer.
Bij de stamgegevens kan je dan de speciale actie door toedoen van het waar worden van een logische actie of bezetten van een bezetmelder In de stand "zet adres in stand recht" of in de stand "zet adres in de stand afbuigend" zetten.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 26 nov 2021 :  10:30:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Het betreft inderdaad een schakelaar in het baanoverzicht.
Ik ga het met de aanwijzingen weer proberen.
Denk dat mijn “fout” is dat ik bij de eerder goed werkende schakelaars dit inderdaad dmv een decoderadres had gedaan. Toen eea werkte heb ik die decoder verwijzing uit de schakelaar eigenschappen weggehaald. Ik had er immers geen decoder aanhangen! Blijkbaar blijft dan de koppeling naar en logische- / specialeactie gehandhaaft.

Bedankt, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 30 nov 2021 :  17:19:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Zoals Wim reeds aangeeft kan je in het baan ontwerp een schakelaar toevoegen. Dan kan je een speciale actie aanmaken met het decodernummer.



Ik heb de schakelaar decodernummer 2 gegeven. Als ik in het baanoverzicht een wissel met nummer 2 aanmaak zie ik tijdens het activeren van de schakelaar het wissel in het baanoverzicht niet van stand veranderen maar op de centrale zie ik dat het betreffende wissel wel wordt omgezet.
Maar ik kan niet vinden hoe ik aan een speciale actie met dit decoder nummer kan toevoegen.

quote:

Bij de stamgegevens kan je dan de speciale actie door toedoen van het waar worden van een logische actie of bezetten van een bezetmelder In de stand "zet adres in stand recht" of in de stand "zet adres in de stand afbuigend" zetten.



Ik heb wel een speciale actie welke door een logische actie wordt getriggerd. Dat werkt, inclusief een JA / NEE tekst in het baan overzicht.

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 30 nov 2021 :  17:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Marco,

Misschien heb ik je wel op het verkeerde been gezet bij mijn eerste post. Als jij niets automatisch via bezetmelders of een logische actie wil doen dan hoef je aan de schakelaar geen speciale actie te koppelen. In het baanontwerp selecteer je schakelaar eigenschappen.(het gele bolletje derde van rechts) Je gaat dan op de betreffende schakelaar staan en dan krijg je deze zijn gegeven. ook zijn decodernummer zie je dan. Je kan daar eveneens de aansluiting van de schakelaar omdraaien.

Maar als jij een wissel wil bedienen via een schakelaar op het scherm gaat dit op deze manier niet lukken. Een wissel moet links en rechts kunnen schakelen dan heb je een wisselschakelaar nodig.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 30 nov 2021 :  18:59:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Die wissel heb ik alleen toegevoegd om te zien of decodernummer 2 goed door komt. Dus niet echt noodzakelijk.

Ik wil met de schakelaar in het baanoverzicht een logische / speciale actie activeren.
Dus hoe koppel ik de logische of speciale actie aan de schakelaar.

De logische actie triggert een speciale actie welke een bepaald blok bezet geeft. Dit werkt zoals ik het wil.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 30 nov 2021 :  19:15:51  Toon profiel  Reageer met citaat
In onderhouden baanontwerp -> Tool: schakelaareigenschappen kun je onderaan kiezen voor 'Zet logische actie' en vervolgens de gewenste logische actie selecteren.
Alleen logische acties waar bij Wanneer waar 'n.v.t.' staat, zijn te selecteren.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 30 nov 2021 :  19:16:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij moet je dan het volgende doen:
Logische actie: schakelaar blok bezet.
Speciale actie: Als logisch actie waar "handmatig blokkeren blok" (zo lang waar)
Maak een schakelaar op het baanontwerp en koppel daar de logische actie aan.

Controle kan je doen door bij activeren van de communicatie de waarde van de logische actie te tonen, staat in het menu rijden.
Als je de schakelaar actief maakt moet het blok handmatig geblokkeerd zijn, als hij vrij is is het blok vrij.

Zelf doe ik dit via een variabele route om blokken te blokkeren of verboden uit te rijden, dan hoef je geen speciale actie te gebruiken want bij de variabele route kan je de logische actie zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 30 nov 2021 :  19:18:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Oke, dus als ik het goed begrijp was de wissel maar een proef. Als dit werkt in je centrale maar niet in het baanoverzicht dan denk ik dat je in de schakelaar eigenschappen de schakelaar als foutief aangesloten moet aanvinken. Dan zou hij in 1 richting moeten werken.

Het aanmaken van de speciale actie is niet zo moeilijk. Maak eeb speciale actie aan. Bij actie geef je het decodernummer van de schakelaar aan. Bij wat te doen kan je verschillende mogelijkheden selecteren. Bij de stamgegevens geef je een omschrijving. En bij conditie kan je ook een item kiezen. Bij jou zal dat worden "1 bezetmelder of logische actie waar". Dan moet je onderaan de logische actie selecteren die van toepassing is.

Met een logische actie maak je een bezetmelding aan van het blok waarin je wil dat er wat moet gebeuren.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 01 dec 2021 :  10:39:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

In onderhouden baanontwerp -> Tool: schakelaareigenschappen kun je onderaan kiezen voor 'Zet logische actie' en vervolgens de gewenste logische actie selecteren.
Alleen logische acties waar bij Wanneer waar 'n.v.t.' staat, zijn te selecteren.

groet, Huub




Dit was de oplossing. Ik was vergeten dat je de schakelaar eigenschappen niet alleen met de rechter muisklik kan instellen maar ook op de door Huub aangegeven methode. De laatste biedt meer mogelijkheden oa de koppeling aan een logische actie.
Wel een beetje verwarrend.

Allen bedankt, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 01 dec 2021 :  13:05:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Marco,

Fijn te horen dat de oplossing van Huub de gezochte oplossing is. Maar zoals altijd in koploper leiden verschillende wegen naar het doel.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 dec 2021 :  11:19:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Koploper heeft zoveel mogelijkheden en die kunnen onmogelijk allemaal uitgebreid in de handleiding worden uitgelegd. Soms vergeet je wel eens hoe je iets eerder gedaan hebt. Gelukkig is er op het forum meer dan genoeg kennis en ervaring om elkaar te helpen.
Ik rij denk ik al zeker 20 jaar met Koploper en het blijft me verbazen hoeveel het kan. Dat het niet meer verder ontwikkeld wordt is jammer maar zeker een reden om een ander pakket te kiezen. Zelfs niet als je er nu mee zou starten.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina