Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 7900
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Seinen toevoegen aan Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 01 nov 2021 :  20:21:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
In Koploper zitten een aantal NS seinen, deze kan je wijzigen, maar is het mogelijk om een compleet nieuw sein te maken? Dus met icoontjes.

Ik zou graag een vertreksein maken. Omverschillende redenen.

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 nov 2021 :  21:20:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt wel seinen maken, maar je bent gebonden aan de seinstanden binnen een seinstelsel en de beschikbare plaatjes (die je dan wel weer in elk seinstelsel kunt gebruiken, dus je kunt bijv. Nederlandse plaatjes gebruiken in het Zwitserse seinstelsel).
Zelf seinstanden of plaatjes maken, kan niet.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 02 nov 2021 :  10:23:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Daar was ik al bang voor.

Ik wil een vertreksein schakelen, dat is afhankelijk van het volgende bloksein, hoe zou dat te koppelen zijn in Koploper?

Iets met logische acties? Zou dat kunnen?

Bewerkt door flyerman op 02 nov 2021 10:23:57
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 02 nov 2021 :  15:23:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil een vertreksein schakelen, dat is afhankelijk van het volgende bloksein

Idee 1. Als het je gaat om een sein op de baan kun je deze ook aansturen met bijvoorbeeld een Arduino. De Arduino kan dan op het bloksein reageren en de gewenste stand op het vertreksein tonen.

Idee 2. Met logische acties kun je logische schakelaar/licht-elementen aansturen. Die kun je fysiek koppelen aan de poorten van een accessoire-module zoals een wissel-aansturing of een sein-aansturing. Dan moet je de gewenste situatie wel kunnen vertalen naar logische acties. Kun je dit beschrijven?

- - - - - - - - - -
Centrale: Z21 (voorheen Digikeijs DR5000). Digikeijs Loconet modules voor blokken, wissels en servo's. Een OC32 met gekoppelde Arduino's voor seinen.
Fleischmann Piccolo rails met bedding.
Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 nov 2021 :  21:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
De makkelijkste oplossing is om voor het aansturen van het vertreksein een tweestandensein op te nemen, enkel om het vertreksein aan te sturen. Dus gewoon naast de bestaande "echte" seinen, dat is geen probleem.
Als je daarvoor het franse rangeersein gebruikt, zie je in elk geval wit als het vertreksein brandt. Bij gedoofd vertreksein zie je dan paars in koploper.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 04 nov 2021 :  13:46:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb een Nederlands sein stelsel. kan daar denk ik geen frans sein bijstoppen.

Ik denk dat ik de oplossing heb, maar dat moet ik eerst uitproberen als ik weer thuis ben.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 nov 2021 :  19:07:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door flyerman

Ik heb een Nederlands sein stelsel. kan daar denk ik geen frans sein bijstoppen.


Is in dit geval geen probleem. Je hoeft (en moet) bij die seinen namelijk niet naar een volgend sein kijken. Het staat dus volledig los van je normale seinen, zijn alleen om dat vertreksein op het goede moment aan en uit te schakelen.
Er zijn ook andere oplossingen denkbaar, maar door het op deze manier te doen, weet je zeker dat het vertreksein op vrijwel hetzelfde moment schakelt als het bijbehorende hoofdsein.
Er zijn ook andere oplossingen, maar dit is een vrij eenvoudige.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jakop de Bruin

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 05 nov 2021 :  13:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan het hele vertrekseinen gebeuren ook buiten Koploper regelen natuurlijk.
Hoe ik dat met een DCC Next decoder met de ArSigDec software er op heb gedaan kan je hier lezen:

http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg58269/#msg58269

Hier nog een filmpje van de werkende vertrekseinen

https://www.youtube.com/watch?v=_2icQTr7Z04

Bewerkt door Jakop de Bruin op 05 nov 2021 13:24:49
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 07 nov 2021 :  14:30:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Opgelost.

Ik heb in Koploper elk type sein waar een vertreksein nodig is een extra bit toegevoegd. Bij een sein met cijfer is dat een 5 bits geworden.

Het 5e bit stuurt op de seinbeelden waar een vertreksein kan voorkomen een adres aan waar een twee standen sein op geprogrammeerd staat. Bij rood gaat uiteraard het vertreksein uit.

Bij een 3 bits sein heb ik dus het vierde bit er bij gezet en dit stuurt dan een twee standen sein aan waar het vertreksein opzit.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina