Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 74 / Bezoekers Vandaag: 324
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Zimo decoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Pecro

Netherlands
85 berichten

Geplaatst - 22 sep 2021 :  16:35:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte lezers,
Ik heb een al wat oudere Roco loc waarin een Zimo MX64R decoder zit. Ik probeer hiermee het ontkoppelen van wagons mee te doen doch het kleine stukje wegrijden wil niet lukken. Kan dit aan deze decoder liggen? Dezelfde route met een Esu decoder is geen probleem.

Pecro.

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 22 sep 2021 :  19:31:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

Blijkbaar geef je het antwoord op je vraag eigenlijk al zelf. Het probleem zit niet in koploper. De Zimo MX64R decoder ken ik niet. Mogelijk is het op te lossen in de instellingen van deze decoder. Hopelijk kent hier iemand de decoder.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
335 Posts

Geplaatst - 23 sep 2021 :  05:49:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

In de Zimo MX64R zit geen ontkoppelings wals.

Deze is pas in de MX600 serie toegevoegd.

Als je in Koploper bij de loc in onderhouden de functie configureerd als ontkoppelings functie kun je hem in een vaste route gebruiken.

Daar kan je in het Blok waarin je wilt ontkoppelen, de Kadee functie gebruiken. Tijd en snelheidsstap invullen en de loc zal voor zijn vertrek naar achter afduwen en daarna voorwaarts vertrekken.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 23 sep 2021 :  08:35:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

Zoals Jack voorstelt werkt het hier ook.

In de betreffende locomotieven zitten ESU decoders, maar de ontkoppeling wals gebruik ik ook daarmee niet. Waarom zou de loc moeten stoppen na een klein stukje vooruit rijden?

Voor de volledigheid:
De bekrachtiging tijd staat hier op 2 seconden (onderhouden locomotieven > functies).
In de vaste treinen route bij "Ontkoppelen", kiezen voor "Getrokken trein [werkelijk]".

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 23 sep 2021 :  20:56:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, bedankt voor jullie reacties. Dat het geen Koploper probleem was wist ik ook wel, maar de kennis van combinatie met Zimo en Koploper leek mij hier het beste aanwezig. Nu terug lezend zie ik dat ik de vraag niet goed gesteld heb, het gaat n.l. om het afkoppelen met Kadee koppelingen. Ik denk dat het eenvoudigeste is om de decoder te vervangen. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Pecro
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 24 sep 2021 :  10:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

Ik denk dat het inderdaad het eenvoudigst is van de Zimo decoder te vervangen door een Esu decoder. Dezelfde route werkt met een Esu decoder geef je aan.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 24 sep 2021 :  18:21:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Pecro

Nu terug lezend zie ik dat ik de vraag niet goed gesteld heb, het gaat n.l. om het afkoppelen met Kadee koppelingen.

Pecro



Hallo Pecro,

In Koploper kun je in de vaste treinen route, de optie "tijd Kadee" gebruiken met een digitale (Telex) koppeling, maar uiteraard ook met een Kadee koppeling.
Daar is die optie ooit voor gemaakt.

Dus boven de magneet laten stoppen, klein stukje terug rijden met behulp van "tijd Kadee" en de lok rijdt zonder wagens / rijtuigen weg.
Dat kan met de simpelste decoder.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 25 sep 2021 :  08:28:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Pecro



Nu terug lezend zie ik dat ik de vraag niet goed gesteld heb, het gaat n.l. om het afkoppelen met Kadee koppelingen. Ik denk dat het eenvoudigeste is om de decoder te vervangen.




Kadee koppelingen worden toch niet door een decoder aangestuurd, waarom wil je deze dan vervangen?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 26 sep 2021 :  21:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Ik had de bekrachtiging nog niet aangepast ondanks de opmerking van Jan. Heb dat nu wel gedaan en nu werkt het wel. Ben, ik wilde de decoder vervangen omdat met de Esu het klein stukje terug rijden wel werkte, maar dat doet het nu ook met de Zimo.
Allen bedankt voor jullie reacties en oplossingen.

Pecro
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina