Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 13142
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Roger

Belgium
60 berichten

Geplaatst - 28 mrt 2021 :  10:31:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo, ik heb een paar vragen betreffende het plaatsen van seinen.
Ik rij met Ecos1,heb seinen van B-models 4 lampen voor 3 seinbeelden (rood groen en dubbel geel)volgens NMBS.
Ik heb seindecoders van LDT voor NMBS.Hier kan ik 4 seinen mee aansluiten.Ik ga er van uit dat ik twee adressen nodig heb per sein.
Nu zit er in de Ecos1 een seinbeeld voor NMBS voor 2 seinbeelden en een voor 4 seinbeelden, maar niet voor 3 seinbeelden.
In koploper wil ik het Belgisch seinstelsel genereren maar dat gaat niet, het vakje is grijs.Dan kies ik in seinen voor B-norm en zet 2 adressen. ik krijg rood, groen en dubbel geel en nog twee andere standen die ik niet gebruik.Ik heb de fysieke seinen in het baanplan getekend, maar ook alle andere die op de baan zouden nodig zijn. De fysieke heb ik twee adressen gegeven en in uitgebreid volledig ingevuld.
Nu krijg ik in de testmodus alleen rood en dubbel geel te zien.
Heeft dit te maken omdat ik de fysieke seinen nog niet hen ingegeven in de centrale, zo ja wat moet ik dan kiezen? De vierstanden seinen of een gewoon ander sein met 3 standen?
Ik weet dat dit al dikwijls ter sprake is gekomen op het forum, maar ik had een vorige baan met identiek hetzelfde materiaal. Ik heb in die database alles nagedaan op de nieuwe baan, maar ik krijg het niet voor elkaar. Graag uw hulp aub.
mvg Roger


Download Attachment: 20194820211.zip
18,88 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2021 :  10:57:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Het Belgisch seinstelsel heb je al gegenereerd, vandaar dat dat vakje grijs is.

Voor de standaard NMBS-seinen gebruik je B Norm, wat je ook al gedaan hebt. De standen die je niet gebruikt, kun je bij de uitgebreide aansturing op dezelfde manier aansturen als een van de andere standen. Dus bij bij Rood/Wit verticaal kies je dezelfde opdracht als bij rood. Mocht koploper toch een keer Rood/Wit willen tonen, zie je op de baan rood.

Dat je alleen rood en dubbel geel ziet, komt omdat je nog moet aangeven naar wel volgend sein er moet worden gekeken. Afhankelijk waar het sein staat, vul je dat in bij onderhouden -> baanontwerp -> Tool:seineigenschappen of bij onderhouden -> baanontwerp -> Tool: wisselstraten

En hier nog wat specifieke info uit de handleiding mbt Ecos en seinen:
quote:
Werking van seinen
De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt daarom geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:

· Definieer de seinen NIET op de centrale
· Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.
· Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.


groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2021 :  11:56:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Bedankt Huub voor je snelle reactie.
Ik heb in de wisselstraten tool volgend sein aangepast.Maar aangezien de niet fysieke seinen geen nummer hebben, heb ik dit sein gesleept naar het vak onderaan en dan wordt er de laatste bezetmelder vermeld.
Maar nog steeds geen groen sein te bespeuren, alleen rood en dubbel geel. Wat doe ik mis?
Mvg Roger

Bewerkt door Roger op 28 mrt 2021 12:06:35
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2021 :  12:45:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Roger,

Ik heb van 25 naar 17 gecheckt en daar is het probleem dat er maar één blok vooruit gereserveerd kan worden door een verkeerde wisselstraat van 17 naar 18. Ik zie op meerdere plekken verkeerde wisselstraten, waardoor twee blokken vooruit reserveren niet mogelijk is. En dat moet wel om groen te kunnen zien. Ik zou eerst daar kritisch naar kijken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2021 :  13:51:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
OK Huub, ik ga er mee aan de slag. Bedankt voor de goede raad!
Groeten
Roger
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina