Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 552 / Bezoekers Vandaag: 6289
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vrijgeven vorig blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  09:56:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste gebruikers,
Op het forum staat dit onderwerp meerdere malen aangekaart maar ik zie nergens een oplossing voor wat ik zoek. Ik rij 3-rail waardoor de volledige trein gedetecteerd wordt. Het vrijgeven van een vorig blok kan op verschillende manieren gebeuren via de bezetmeldingen in het bestemmingsblok. Is het echter mogelijk om dit vorige blok vrij te geven als de stopmelder van dit blok vrijkomt? Omdat de wisselstraat nog bezet blijft zie ik hier geen risico in.
Vriendelijke groeten,
Raoul

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  10:48:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Raoul,

Velen willen je hier waarschijnlijk bij helpen...maar we missen nog wat om het e.e.a. te kunnen controleren en testen.....
Dus de bekende, inmiddels de zeer beroemde vraag, plaats even je database dan weten we waar we mee te maken hebben!

Alvast bedankt!

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  11:54:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raoul,

Als een trein volledig gedetecteerd wordt komt een blok pas vrij als de trein het blok heeft verlaten.
Bij elk blok kan je instellen dat een blok langer bezet moet zijn als een trein te lang is.
Zelf geef ik elk blok vrij op de eerste melder van het volgende blok en de wissels op het moment dat ik weet dat ze vrij zijn.

Ook kan je, mits alles treinen inclusief wagons gedetecteerd worden, je wissels vrijgeven zodra een wissel niet meer bezet is. Als je dit doet dan moet je voor 100% overtuigd zijn dat je bezetmelding goed werkt.
Het voordeel is dat een wisselstraat per wissel wordt vrijgegeven, lange wisselstraten blijven dan niet onnodig lang bezet.
Dit kan je realiseren door de bezetmelders in het baanontwerp te koppelen aan een of meerdere wissels. Net zoals je een bezetmelder koppelt aan een blok in het baanontwerp.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 10 mrt 2021 11:58:13
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  19:44:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Allebei bedankt,
Ik spits me voor het ogenblik toe op het intensiever (ook veiliger) maken van de rijbewegingen. Zo zijn er snelheidsbeperkingen op wisselstraten die tijdig ingaan maar ook vroeger worden opgeheven. Verder ook nog snelheidsbeperkingen van wisselstraten die pas ingaan op de stopmelder van het blok waar de trein zich bevind i.p.v. in het ganse blok beperkt te zijn. Nu probeer ik dus ook voor sommige blokcombinaties het "vertrek" blok sneller vrij te geven hetgeen i.g.v lange wisselstraten ook weer bijdraagt aan de intensiteit. Omdat het dus niet specifiek 1 geval betrof had ik geen database bijgevoegd. Ook bij volledige detectie komt standaard het vertrek blok vrij op de inrijmelder van de bestemming en dat wou ik aanpassen. Ik hou alle speciale gevallen van te lange trein, stopverbod e.d. nog even buiten beschouwing. Ook het vrijgeven van de wissels is pas een volgende stap.
Vriendelijke groeten,
Raoul

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  21:02:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

Ik heb op mijn H0 baan altijd met volledige detectie gereden.
Blokken werden vrijgegeven op de 1e melder in het volgende blok.
Wisselstraten werden vrijgegeven op de eerste melder na de wissel.

Door het koppelen in het baanontwerp van de bezetmelder en de blokken en wissels worden deze niet omgezet zolang de betreffende bezetmelder nog bezet geeft.

Het grote voordeel hiervan is dat korte treinen eerder een blok of wissel vrijgeven dan een lange trein.

Werkte over het algemeen perfect en ik had een 2 rail systeem.

Nu in schaal N heb ik het zo geregeld dat na elk blok/wissel een virtuele melder is na .. cm. (op basis van de langst denkbare trein) die de wissels vrijgeeft, de blokken worden nog steeds op de eerste melder vrijgegeven.
Werkt ook perfect, er rijden nu 8 treinen gelijktijdig, meer heb ik er nog niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  08:45:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,
Ik vergeet nog even het wissel vrijgave verhaal.
Wat bedoel je juist met in het baanontwerp een bezetmelder aan een blok koppelen? Een blok heeft 2 of meer bezetmelders en die zijn per definitie aan een blok gekoppeld.
Op je virtuele melder opmerking zou ik achteraf willen terugkomen.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  10:14:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raoul,

In onderhouden blokken geef je de bezetmelders per blok in.
Maar in het baanontwerp kan je bezetmelders (bollekes) plaatsen en die kan je daar koppelen aan wissels, lijnen, waar in blok en aan handmatige wisselstraten.
Het voordeel is dat je dan kan zien waar een trein in het blok is en de status van een bezetmelder.

Als je bij volledige detectie het blok vrijgeeft op een bezetmelder dan kijkt Koploper of er nog een bezetmelder bezet geeft in het vrijgegeven blok. Als het blok vrij is gegeven maar een of meerdere bezetmelders geven nog bezet dan gaat er nog geen trein naar dat blok.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  13:53:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hej Wim,

Het verhaal van de "bollekes" kende ik maar begreep niet onmiddellijk dat je het daar op had. Dat wordt hier dus ook al gebruikt.
Spijtig genoeg zijn dat allemaal werkwijzen om veilig/"niet te vroeg" een vorig blok vrij te geven. Om nu net dat vorig blok wel vroeger vrij te geven, lees vrijkomen van de laatste melder in dat vorig blok, zie ik nog geen oplossing.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  14:17:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raoul,

Het vorige blok komt toch vrij als de laatste melder niet meer bezet is.

Er zijn verschillende manieren van werken.
1. Vorig blok vrijgeven op laatste melder van het volgende blok. Nadeel stel dat het volgende blok 200 cm. is dan wordt het vorige blok pas vrijgegeven als elke trein 200 cm. heeft gereden , ook die trein van 50 cm.
2. Vorig blok vrijgegeven op de eerste melder in het volgende blok.
Het blok wordt direct vrijgegeven zodra een trein in het volgende blok komt. Maar zoals jij wil rijden met volledige detectie wordt het vorige blok nog bezet gehouden totdat de laatste as het blok heeft verlaten.
3. Een bezetmelder plaatsen in het volgende blok, als de langste trein het blok heeft verlaten en die gebruiken voor vrijgave vorig blok of wissel. Dit heeft hetzelfde nadeel als onder 1 maar kan je goed gebruiken als je treinen korter zijn dan een blok. Maar als je langste trein 100 cm. is en het blok 200 cm. wordt er niet onnodig lang het vorige blok bezet gehouden.
Als je nog niet hoe lang de langste trein is of gaat worden dan is het gebruik van een virtuele melder goed te gebruiken, die kan je immers makkelijk aanpassen.

Als je met treinen rijdt die volledig detecteren, bijvoorbeeld treinstellen of wagons met verlichting dan wordt zo wie zo het blok pas vrijgegeven als een trein volledig het blok heeft verlaten.

Kies je voor blok vrijgeven op de laatste melder van het volgende blok dan hou je het vorige blok altijd te lang bezet ongeacht of de bezetmelders vrij zijn.

Op jouw vraag om het blok eerder vrij te geven moet je bij de blok gegevens het vorige blok vrijgeven op de eerste melder van het volgende blok. Koploper doet door volledige detectie de rest.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 mrt 2021 14:20:34
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  14:37:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Standaard wordt het vorig blok vrijgegeven als de inrijmelder van het volgende blok wordt bereikt. Stel nu dat er een lange wisselstraat tussen beide blokken ligt en je met een korte trein (omnibusje) rijdt. De laatste melder van het vorig blok is al lang vrijgekomen (geen assen meer) maar het busje is nog helemaal niet aangekomen aan de inrijmelder van het volgende blok. Gedurende gans die tijd blijft het vorige blok onnodig bezet. Daarom de vraag om te kunnen vrijgeven op het niet meer bezet zijn van de laatste melder van het vorige blok.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  14:50:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul

Daarom de vraag om te kunnen vrijgeven op het niet meer bezet zijn van de laatste melder van het vorige blok.




Dat kan. Neem die stopmelder op in het rijtje melders van het volgend blok bij blokeigenschappen en wel als eerste. Geef voorts aan dat de werking op basis van "vrijkomen" melder moet zijn. De stopmelder niet aanvinken bij "bezet bij" want hij hoort niet bij het blok.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  15:43:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ben,

Prachtig. Net uitgetest en dat is exact wat ik nodig heb. Voor ik dat ga invoeren op een paar plaatsen toch eerst alles netjes op papier zetten en nog maar eens een back-up nemen voor ik eraan begin. Daarna de wisselstraten onder handen nemen maar daar zijn de nodige "normale" mogelijkheden voorzien in Koploper.

Bedankt (ook Wim) en groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  20:40:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Standaard neem ik alle te verwachten bezetmelders op, dus ook degene van de wisselstraat.
Dat is ook wat Ben schrijft en waar ik van ben uitgegaan dat je gedaan had.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2021 :  10:09:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Dat is ook wat Ben schrijft en waar ik van ben uitgegaan dat je gedaan had.




Dat schreef ik niet hoor, ik gaf antwoord op de vraag.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina